Geestelijke boeken gekregen

Ds. C. Harinck / 1 reactie

Vraag

Ik heb heel veel geestelijke boeken gekregen van mijn ouders. Nu zijn dit best wel boeken waar ik zelf moeite mee heb. Laat ik maar eerlijk zijn: mensen zoals Lamain, Kersten, Ledeboer, Moerkerken. etc. Ik vind het vervelend om de namen neer te zetten, want ik heb respect voor de personen zelf, maar hun geschriften lees ik liever niet meer. Zelf lees liever boeken van de Puriteinen, Spurgeon, Ryle etc. en ik geloof dat die boeken ook veel beter zijn. Nu mijn vraag: mag ik die boeken verkopen via Marktplaats? Ik vind het aan de ene kant jammer om ze weg te gooien, maar eigenlijk wil ik ook helemaal niet dat andere mensen die boeken lezen. Hoe moet ik dit doen?

Antwoord

Het is een wat vreemde vraag, maar ik wil trachten u een antwoord te geven. Iedere schrijver is een kind van zijn tijd. De namen die u noemt en die u niet zo bevallen zijn van mensen na de Afscheiding. De gemeenten die daaruit overgebleven zijn, zijn gevormd door de gezelschappen en dragen daarvan de sporen. Ds. G. H. Kersten nog het minste. De Puriteinen staan meer in de tradite van de Reformatie en zijn schriftuurlijk en bevindelijk. Daar kun je inderdaad meer uit leren.

Ik zou ze te koop aanbieden. Je kunt er misschien sommige mensen blij mee maken. Ze bevatten toch goede dingen omtrent het innerlijke leven.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

gezelschapslevenKerstenoudvader
1 reactie
toetje
tja, en dat vond ik 1 van de meest zware processen... dat we de boekenkast van vader moesten verdelen onder de kinderen. Hier zaten ook heel wat boeken van eerst genoemde schrijvers bij. Wat zou ik graag mijn eigen boekenkast hier weer mee vullen... en niet alleen ter herinnering aan vader, maar ook omdat ik er zo graag even in zat te lezen.