Overbeet

drs. G.H. Hoek / 5 reacties

Vraag

Onze zoon van bijna 14 jaar heeft een overbeet. Orthodontie biedt waarschijnlijk geen oplossing. We zijn doorverwezen naar een kaakchirurg en die adviseert een kaakoperatie om de onderkaak iets naar voren te schuiven. Hij geeft aan dat wanneer wij niet laten opereren onze zoon problemen krijgt met zijn gehemelte (ondertanden zouden daar tegen aankomen). Is dit een reëel probleem of valt dit allemaal nog wel wat mee? Een operatie alleen voor het uiterlijk vinden wij namelijk te ver gaan.

Antwoord

Wanneer de ondertanden uiteindelijk gaan bijten in het tandvlees aan de binnenzijde van de tanden van de bovenkaak is dat een zeer goede grond om een kaakoperatie te ondergaan. Het beschadigen van het steunweefsel (tandvlees en tandkasbot) van de tanden van de bovenkaak is dan onvermijdbaar en de kans op uiteindelijk verlies van de boventanden zeer reëel.

Zaak is dus zekerheid te verkrijgen op de kans dat zich een "palatumbeet" gaat ontwikkelen. Vertrouwt u voldoende op de voorspelling van uw chirurg en orthodontist of wilt u een tweede mening van een andere chirurg?

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Henk Hoek, tandarts

Tags in dit artikel:

tandarts
5 reacties
anna30
Mij lijkt dit een heel reeel probleem die zeker voorkomen kan worden door een operatie.
Waarom zou je het oordeel van een specialist in twijfel trekken? Doen hoor! Je voorkomt een hoop problemen.

Daarnaast: soms is opereren alleen voor het uiterlijk wel degelijk iets wat soms nodig is. Denk aan misvormingen of mismaaktheden in het gezicht die afschrikwekkend kunnen zijn of een groot probleem voor diegene die ze heeft.... maar dat is een andere discussie :)
Jaco
Ik ben het eens met anna30,
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit zeker een reëel probleem is.
En zou ik dus ook zeker deze operatie aanraden.
Succes met de beslissing.
kjhertog
beste vraagsteller, uiteraard blijft u voor uw eigen beslissing staan. Ik heb rond die leeftijd ook het advies gekregen ivm overbeet 'er wat aan te laten doen', het advies bij mij zou een beugel geweest zijn. Destijds hebben we dat niet laten doen, en nu, 14 jaar later heb ik nog altijd overbeet, maar geen grijntje last. Nu weet ik uiteraard niet of de situatie bij uw zoon erger is.
Hanna
Ik heb ook een overbeet...helaas kon ik toen geen beugel en ook geen operatie, omdat ik het niet zag zitten...nu 15 jaar later, heb ik vaak erg pijnlijke kaken en trekt de pijn door naar mijn nek.

volg dus het advies op voor uw zoon!
je kan nu niet zeggen of hij wel of geen last zal krijgen, maar straks is het 'te laat' voor een correctie!
Ria123
@Hanna Hoezo te laat voor een correctie? Bij mij is op 25-jarige leeftijd mijn onderkaak nog operatief naar voren gezet. Als je zo'n last hebt, bepreek het dan nog een keer.