Ouders kwaad geworden

J.M. Strijbis / 4 reacties

Vraag

Ik ben een meid van 17 en heb op vakantie een erg aardige jongen leren kennen. We konden heel goed met elkaar praten, maar we waren niet echt verliefd ofzo. Op een late avond hebben we samen dicht tegen elkaar op een luchtbed gelegen onder een deken in het gras, wat gewoon wel gezellig was. Tot een van mijn ouders mij kwam opzoeken en mij zo zag liggen naast die jongen. Ze zijn heel kwaad op me geworden, omdat dit volgens hen echt niet kan. Maar ik zie het probleem niet. We waren allebei niet echt verliefd en het was ook een heel betrouwbare jongen! En we hebben verder niets gedaan, maar mijn ouders geloven dat niet! Ze vinden me nu heel slecht! Maar ik snap het niet helemaal! Hopelijk kunnen jullie me vertellen waarom het dan zo fout is, want ik zie het probleem niet!

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Door de vakantie heeft het antwoord even op zich laten wachten. Je begrijpt niet dat je ouders een probleem zien in jouw "avontuur" met een onbekende jongen. Want dat is het denk ik wat jouw ouders er in zien. En een avontuur is op dit gebied altijd gevaarlijk.
Jij had kennelijk geen verkeerde bedoelingen, maar was dat bij die jongen ook zo? En als je er helemaal geen bijbedoelingen bij had, wat ik echt van je geloof, kan er wel iets anders uit 'groeien'. Door daar zo onder een deken bij elkaar te gaan liggen, kun je bepaalde dingen oproepen. Het is voor ouders lastig om te geloven dat dit onschuldig was. Ik adviseer je dus (als het nog speelt) om naar je ouders uit te spreken dat je begrijpt dat ze dit 'eng' vinden. En dat je ook niet beseft hebt dat iets 'onschuldigs' tot iets verkeerds uit kan groeien.
Zeker bij een man, kunnen er bepaalde gevoelens ontstaan die niets met liefde of verliefdheid te maken hebben.

Advies: doe zoiets nooit, ook niet als je ouders er niet van weten. Daar ben jij te kostbaar voor. Ik hoop dat ik je iets meer duidelijkheid heb kunnen geven over de zorgen van je ouders. Want het zijn hun zorgen die achter hun boosheid schuil gaan.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

ouders
4 reacties
annie
Ik snap die ouders best! Ik zou op z'n minst ook erg verontwaardigd zijn. Je gaat toch niet zomaar met iemand onder een deken liggen...dat voel je toch aan...Ik geloof best dat het onschuldig was, maar dan nog..Samen op een bank is ook gezellig en binnen de grenzen van fatsoen.
linneke
je bent 17 jaar, volwassen en zelf verantwoordelijk voor wat je doet.......... is dat zo @lanor??
dkw
@annie:
Jij voelt dat aan en je reageert vanuit jouw grenzen van fatsoen.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat dit meisje het niet aanvoelt, of het ze niet geleerd is, of misschien naïef is?
Of dat jou grenzen van fatsoen afwijkend zijn van andere mensen?
altijdwat
@annie, ik moest echt schateren toen ik je reactie las... nu nog met n glimlach toch even een reactie. Maar of hij echt aansluit bij de belevingswereld van een 17 jarige???

Hoeveel (refo)jongeren van 17 jaar zijn al seksueel actief geweest? Hoe 'normaal' is het geworden om te zoenen en close te doen met iemand die je 'gewoon' aardig vind? Er zijn onderzoeken naar gedaan. Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar ze zijn wel erg zorgwekkend. Maar ik heb veel van deze jongeren om me heen en omdat ik ze geweldig vind hoor en weet ik veel wat er in hun leventje speelt.... Jongeren kunnen soms ook zo ontzettend eerlijk en naief zijn en inderdaad voor 100 procent onschuldig met iemand onder een deken gaan liggen.
De ene puber is de andere niet...ook w.b ontwikkeling. Ik ben het eens met Lanor dat ouders het beter aan hadden kunnen pakken door in gesprek te gaan hierover.