Vrouw op een kieslijst

Redactie Refoweb / 31 reacties

Vraag

Ik heb eerst even gezocht of deze vraag al eerder gesteld is, maar een duidelijk antwoord heb ik niet kunnen vinden. Graag een antwoord van iemand die objectief is. Ik begrijp niet waarom de SGP moeilijk doet om vrouwen op de kieslijst te plaatsen. Ik las ergens dat dit niet de wil van God is, maar echt sterke argumenten heb ik nog nooit gelezen. Dat vrouwen niet een kerkelijk ambt mogen vervullen, dat is voor mij wel duidelijk, maar een vrouw op een kieslijst voor een politieke partij hoeft toch niet direct onbijbels te zijn? Als ik een bijbels antwoord probeer te zoeken dan kom ik altijd terecht bij Deborah, de richteres. En de SGP staat toch ook niet afwijzend tegen een vrouwelijk staatshoofd? Ik geloof vast dat er hele wijze gelovige vrouwen zijn die politiek kunnen bedrijven. Mijn vraag is dus: waarom geen vrouwen op de kieslijst van de SGP?

Antwoord

31 reacties
rotterdam1
Romeinen 16 in de staten vertaling
1 En ik beveel u Febé, onze zuster, die een dienares is der gemeente, die te Kenchreën is;
2 Opdat gij haar ontvangt in de Heere, gelijk het de heiligen betaamt, en haar bijstaat, in wat zaak zij u zou mogen nodig hebben; want zij is een voorstandster geweest van velen, ook van mijzelf.

7 Groet Androníkus en Júnias, mijn verwanten, en mijn medegevangenen, die vermaard zijn onder de apostelen, die ook vóór mij in Christus geweest zijn.

Vers 7 in de King James vertaling ;
7 Salute Andronicus and Junia, my kinsmen, and my fellowprisoners, who are of note among the apostles, who also were in Christ before me. 8 Greet Amplias my beloved in the Lord.

Wat is volgens u dan een (diakonos) dienares van de gemeente ?
Begrijp ik u goed ? Een vrouw mag dus wel profetes zijn maar geen diaken ?
mp82
Ik heb ongeveer dezelfde vraag gesteld per e-mail aan voorlichting@sgp.nl
Het antwoord laat nog op zich wachten, maar zal ongetwijfeld voor de verkiezingen in mijn postvak zitten en ik zal 'm met jullie delen.

Gr. mp82
mp82
@hanna
Dat is makkelijk geredeneerd: ben je het niet eens met dit standpunt, dan kies je toch een andere partij!
Zo makkelijk is het niet, ik voel me juist erg verbonden met de SGP en als SGP'er wil ik een duidelijke onderbouwing van mijn partij waarom een vrouw niet op de kieslijst mag. Belangrijk is dat Gods Woord leidend is in dit antwoord en niet het menselijk denken of gevoel.
Bert
wat doet Diederik Samson naast dit antwoord? Amai Gertje...
Omega
@ Rotterdam1

Ik begrijp je citaat uit Rom. 16 niet. Het gaat niet over ambtsdragers noch over diakenen. Er staat ook nergens dat vrouwen geen taak (mogen) hebben in de gemeente. Wat ik probeer duidelijk te maken vanuit Gods Woord is dat vrouwen in de gemeenten in die tijd geen ambtelijke taken vervulden.

Zou een vrouw nu geen diaken mogen zijn? Lastige vraag. In de Bijbel komen ze in ieder geval niet voor, maar ik kan me voorstellen dat de nood in een plaatselijke gemeente zo groot is dat ook vrouwen geroepen worden tot een ambtelijke, diaconale taak. Als Paulus expliciet aangeeft in het kader van de gemeentelijke samenkomsten dat een vrouw dient te 'zwijgen', dan biedt de Bijbel m.i. geen ruimte voor een vrouwelijke predikant, wel voor een politieke, cq. leidinggevende functie.
rotterdam1
@Omega

Ik begrijp je worsteling – ik begrijp ook niet precies wat de apostel Paulus met de opmerking dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente. Vanwege het grote aantal profetessen in de Schrift meen ik dat dit anders moet worden opgevat. Als je meent dat de vrouw gehouden is tot zwijgen hoe kan zij dan profeteren ? Dat een profetes geen ambtsdrager zou zijn gaat me veel te ver.
Ik citeerde Romeinen 16 omdat ik van mening ben dat hieruit blijkt dat “zuster Febe” een hoge positie bekleedde in de Gemeente. Sommige vertalers lezen hier “diacones”.
Mijn belangrijkste argument is te vinden in Galaten 3 ;
26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.
27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed.
27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.
28 Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.
Omega
@Rotterdam

Paulus schrijft die brief aan de gemeente der Galaten. In die gemeente bestond een enorme diversiteit aan gelovigen: joden, heidenen, slaven etc. Paulus wijst erop dat er in en door het geloof (vs. 25) geen rangen en standen meer zijn. Allen zijn erfgenamen van Christus (vs. 29). Mooi trouwens om te lezen dat hier ook weer wordt teruggegrepen door Paulus op het oude verbond. God als Verbondsgod schittert hier in al Zijn glorie. Maar dat even terzijde.

Ik zie en lees geen enkele link met de ambten. De eenheid in Christus betekent ook niet dat we allemaal dezelfde talenten of gaven van de Geest hebben, of dezelfde rechten en plichten. Een dienaar blijft knecht en zal zijn meester moeten blijven gehoorzamen, ondanks dat beiden één zijn in Christus.

Ik probeer zelf zo dicht mogelijk bij de Schrift te blijven, en dat is al lastig genoeg. Hoe ik ook zoek, ik kan in de Schrift geen ruimte ontdekken voor een vrouwelijke voorganger. Profeteren is niet gebonden aan een eredienst. Dat kan midden op straat, op de Bijbelkring, thuis, op school, etc. Zie ook een mooie uitleg van ds. Van de Belt:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14261/er-zijn-kerken-waar-een-vrouwelijke-predikant-voorgaat--graag-zou-ik-willen-weten-waarom-dit-bijbels-niet-verantwoord-is------/

en ds. P. Molenaar:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/4881/------kunt-u-mij-uitleggen-waarom-men-in-het-buitenland-w%EF%BF%BD-l--zeer-goede--contacten-heeft-met-een-gemeente-met-vrouwelijke-ambtsdragers--terwijl-gods-woord-dit-verbiedt-en-in-nederland-niet-/
henkie
Je kunt voor of tegen zijn maar op basis van de bijbelse man-vrouw verhouding met ieder z'n eigen talenten is het standpunt van (een deel ;-)) de SGP niet zo heel ridicuul.
Als je de reacties van bepaalde verhitte vrouwmensen ziet dan neig je direct naar een stem VOOR overigens ;-)
dkw
Misschien interessant:
1 Timotheus 3 gaat over het begeren van een ambt, het begint met "zo iemand" wat ook vertaald kan worden met "een man". Verderop lijkt het over een man te gaan.

Vanaf vers 11 echter staat er, "en de vrouwen" waarin de kanttekeningen zeggen dat het gaat over de vrouwen van de ambtsdragers, maar de grondtekst zegt letterlijk "en zo ook vrouwen"
Vers 12 gaat wel weer over de man. "laat de diakenen de man/echtgenoot zijn van vrouwen".

Al met al best ingewikkeld.
rotterdam1
@ Omega
We worden het waarschijnlijk niet eens maar ik wilde u toch even bedanken voor uw antwoord.
Omega
Mooie aanvulling @dwk
@rotterdam1 Tot je dienst. Altijd goed om elkaar op te scherpen en van elkaar te leren.