Sterven van Christus

Ds. P. J. den Admirant / 12 reacties

Vraag

Als ik verloren ga, is Christus dan niet voor mij gestorven? Is Christus dan niet voor mijn zonden gestorven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laat ik beginnen met te zeggen dat je vraag erg kort is en ik niet weet waarom je deze vraag stelt, wat de achtergrond van deze vraag is. Is het een vraag naar de reikwijdte van het verzoeningswerk van Christus? Is het een vraag hoe het precies zit? Is Christus ook gestorven voor mensen die verloren gaan? Wat mij intrigeert is dat er in je vraag een persoonlijk element zit: als ik verloren ga... Ik kan er -doordat de vraag zo kort is- niet achterkomen hoe je de vraag bedoeld hebt. Ik kan me haast niet voorstellen dat je een sluitend antwoord wil hebben op een vraag waarbij je er rekening mee houdt dat je verloren kunt gaan.

Ik vond die eerste woorden aangrijpend. Ik heb er eerlijk gezegd ook niet meteen op kunnen antwoorden. Gelet op de toestand waarin jij en ik en alle mensen zich vanuit onszelf bevinden, is verloren gaan inderdaad heel goed mogelijk. En zelfs meer dan dat: We zijn namelijk verloren mensen. Maar er is wel iets gebeurd: God heeft Zijn hand naar ons uitgestrekt, we mogen bij Zijn verbond horen en leren leven uit Zijn belofte, dat al wie in de Zoon gelooft, eeuwig leven heeft.

Maar dat heeft toch niemand van zichzelf? Dat is waar. Maar God heeft ook Zijn Geest beloofd, die in ons wil wonen en werken en ook het geloof wil bewerken. Daarom heb ik twee vragen aan jou.

1. Hoe denk jij over verloren gaan? Zie je als iets dat mogelijk is, omdat je wel of niet uitverkoren bent? Als je dit zo zou bedoelen dan moet ik die gedachte beslist afwijzen. Niet omdat ik niet geloof dat God de Zijnen heeft uitverkoren, maar omdat de uitverkiezing geen donker noodlot is. Voor een studie kun je ingeloot of uitgeloot worden, maar zo is het niet als het gaat om behouden worden. Uitverkiezing is geen geluksnummer.

2. Ik heb nog een tweede vraag: is het belangrijk om het antwoord op je vraag te weten? Wat is de zin ervan? Je moet niet weten of Christus mogelijk niet voor je gestorven is, maar je moet weten dat Christus wel voor jou gestorven is. Dat weet je niet door een aantal Bijbelteksten met elkaar te vergelijken, maar dat weet je alleen door het geloof. Het geloof dat God Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden. Ga niet de vraag stellen: voor wie allemaal wel, en voor wie niet? Vraag je af: heb ik geleerd om mijn zonden te belijden en tot Christus, tot Zijn kruis en Zijn offer de toevlucht te nemen?

In de tijd van en na de reformatie is de vraag dikwijls gesteld: voor wie is Christus gestorven? Is Christus ook gestorven voor mensen die verloren gaan? De gereformeerde theologie zegt: Christus is voor de Zijnen gestorven, het offer van Christus is alleen effectief voor de gelovigen, maar de reikwijdte omvat de hele wereld. Dat wil zeggen: Zijn offer is genoeg voor de hele wereld.

Het evangelie spoort ons aan ons heil te zoeken in de gekruisigde Christus, met de belofte dat wie in Hem geloof niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Dat is de eigenlijke vraag. Ik zou je dringend willen vragen je met die vraag bezig te houden: heb ik geleerd om te schuilen bij de Heere Jezus christus en Zijn offer? Dan ben je veilig en ga je niet verloren.

Ds. P. J. den Admirant

Tags in dit artikel:

verzoening
12 reacties
adriano313
Ja Christus is voor alle zonden op aarde gestorven, dus ook die van jou, HALLELUJAH!

De bijbel leert dat God Zijn Zoon aan ons gegeven heeft opdat een IEDER die in Hem gelooft het eeuwige leven heeft. Want als je met je mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met je hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zul je behouden worden

En een ieder die Hem aangenomen heeft, heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn naam geloven

En als je Christus Jezus, de Here, aanvaard hebt, wandelt in Hem....

Dus als jij denk dat je verloren gaat kan dat te maken hebben met 2 dingen
1. Je gelooft niet in Jezus Christus en aanvaard hem niet als Heer van je leven
2. Je gelooft in leugens dat Jezus niet voor jou gestorven is of sterker dat hij een leuke man of profeet was uit het verleden en voor de rest leef je gewoon zelf je leven.

bekeer je dan en geloof het evangelie!
vlokje
En toch straks een grote schare waartegen Jezus zegt: "Ik ben voor je gestorven, maar helaas" ...???
wk156
@adriano313 Volgens mij kun je niet geloven als God het je niet geeft.
(je zult het er wel niet mee eens zijn, maar wat mij bereft hoef je niet tegen me in te gaan)
jsml
@wk156, Vertel mij eens ÉÉN ding die jij wél kunt zonder dat God het geeft...
adriano313
"Volgens mij kun je niet geloven als God het je niet geeft".

@wk156 het waren de woorden van Jezus zelf, (marc 1:15) om te geloven en het was de heilige Geest die o.a Johannes (3:16) of Paulus (rom 10:9) inspireerde om op te schijven om te geloven.

Voor de rest citeerde ik alleen maar de Bijbel en klinkt je opmerking meer alsof je in afwachting zou moeten zijn van geloof en wat Hij dan op spontane dag gaat geven....

Maar volgens mij wilde Hij je het al geven bij je geboorte, en zo Hij in Zijn woord schrijft, zal je het wel eerst moeten aanvaarden

Mooi he!
dkw
Toch blijft het een spanningsveld adriano313 en wk156.

Enerzijds kun je niet zeggen dat God het je moet geven, stel dat je straks sterft en voor God moet verschijnen kun je niet zeggen, sorry God maar U heeft het niet gegeven en ik kon het niet, ik kan er dus niets aan doen.

Anderzijds is het inderdaad zo dat God alles werkt in het leven, maar God beloofd ook in de bijbel, als je in Mij geloofd zal Ik je het eeuwige leven geven, ik geloof dat er meer als 130x opgeroepen word tot geloof en bekering.

En de bijbel liegt nu eenmaal niet.
adriano313
@dkw, er bestond(!) in mijn praktijk een wat ander spanningsveld

enerzijds, dat de duisternis je vasthield om baas te blijven in mijn hart zodat Jezus geen plaats kreeg....(met alle gevolgen van dien)

anderzijds, dat Jezus, door de h.Geest maar bleef kloppen mag ik binnen komen in jou leven, mag ik in jou hart komen... mag ik voortaan jou Heer zijn

en toen op een dag.....(Hallelujah).....toen heb ik het gedaan
"Ik" ben uit mijn boot gestapt
"Ik" heb mijn deur van mijn hart opengedaan en heb Hem aanvaard

Toen ben ik getrokken uit de macht van de duisternis en gezet in Zijn Koninkrijk van Licht!
Door Zijn Kracht, Liefde en goedheid is hierna elke dag een andere geworden.
Vol van Hem en je wilt alleen maar meer

Hij heeft het gedaan, Hij doet het vandaag en Hij doet het in de toekomst!
Halleujah
1a2b3c
Het niet kunnen geloven heeft niets met onmacht te maken, maar alles met onwil en/of ongeloof.
En @dkw, maak van die 130 keer maar ruim 300 ;) dat komt dichter in de buurt.

1 Joh.2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.
1a2b3c
O ja, voordat Johannes 6 erbij gehaald wordt waar staat dat niemand komen kan tenzij de Vader hem trekt, dat werd gezegd nadat de Joden Hem in ongeloof verworpen hadden.
Dus kun je zien dat de onmacht bestaat uit de onwil en het ongeloof.

De uitkomst van de eigen reactie gebruiken als argument om niet te geloven is een bijzonder kwalijke zaak. Daar kunnen we onszelf misschien mee voor de gek houden, maar God niet!
jsml
@1a2b3c, Mooie tekst die 1 Joh. 2:2. Daaruit blijkt inderdaad dat het offer van onze Heere Jezus voldoende is om voor de zonden van de hele wereld te betalen. Als dat niet zo zou zijn, dan zou Hebr. 2:3 wel een tikkeltje overdreven zijn: "hoe zullen wij dan ontvluchten, als wij zo'n grote zaligheid veronachtzamen, die in het begin door de Heere is verkondigd, en die aan ons is bevestigd door hen die Hem gehoord hebben.

Dat het probleem van ongeloof bij onze onwil ligt ben ik helemaal met je eens. Alleen ontken ik daarbij niet dat wij ook onmachtig zijn. (kanttekening bij dat "trekken" in Joh. 6: "gewillig EN bekwaam maken.")
Het heeft alleen geen zin om je daarachter te verschuilen, want omdat wij zelf onmachtig zijn wil God het ons geven, als wij maar wilden.
1a2b3c
@jsml: Dat het probleem van ongeloof bij onze onwil ligt ben ik helemaal met je eens. Alleen ontken ik daarbij niet dat wij ook onmachtig zijn. (kanttekening bij dat "trekken" in Joh. 6: "gewillig EN bekwaam maken.")

Dat zei ik niet helemaal, al is dat ook vaak waar. Ik zei dat de onmacht ontstaat uit onwil en/of ongeloof. De kanttekeningen zijn de Bijbel niet, maar m.i. betekend 'bekwaam maken' gewoon dat de Heilige Geest laat zien dat alle ja-maars niets anders zijn dan ongeloof.
Vraag een ongelovige maar eens waarom hij niet kan, hij gelooft gewoon niet dat het zo makkelijk is dat hij Jezus per direct mag aannemen (=geloven).
Let maar op de antwoorden (of op ons eigen eertijds), het is altijd onwil en/of ongeloof.
Het bekwaam maken bestaat dus uit het opruimen van onze eigen wegen en gedachten.

Als iemand gewoon niet wil ben je snel uitgepraat, tenzij hij/zij de onwil probeert te maskeren met vrome smoesjes, of als het vermengd is met ongeloof.
Maar het ongeloof vind steeds een reden of een tekst waarom het niet voor hem is, en als die zaak opgehelderd is dan is er altijd wel weer een volgend argument.
Het is logisch dat niemand tot Hem kan komen als hij/zij niet gelooft wat God hem zegt.
Geloofde hij het wel dan was de zaak ook meteen in orde, want geloven is komen.
Ik kan in de Bijbel maar twee redenen vinden waardoor een mens die het evangelie kent verloren gaat: 'gij hebt niet gewild' en 'die niet gelooft zal verdoemt worden'.

Als iemands reactie op het evangelie ongeloof of onwil is, dan is het argument 'onmacht' een drogreden, want onmacht is de uitkomst van ongeloof en onwil.
De mens is niet onmachtig om te geloven, dat doen we nl elke dag met van alles en nog wat.

Maar mooi dat je aangeeft dat 'verschuilen' geen enkele zin heeft ;) mee eens!
MUS
Jezus' sterven was niet kwantitatief, maar kwalitatief. Hij stierf om het zondeprobleem dat de Vader met de wereld had op te lossen. Er is voldaan! Iedereen mag komen!

Als ik niet met de trein in Amsterdam kom, heeft de trein voor mij dan niet gereden? Is de dienstregeling er dan niet voor mij?