Nut van de andere planeten in dit zonnestelsel

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Ik vraag dit me al een tijdje af, maar waar dienen eigenlijk de andere planeten in dit zonnestelsel voor? Goed, de maan en de zon voor licht..., maar bijvoorbeeld Mars, Jupiter, enz? Heeft God daar ook een bedoeling mee gehad?

Antwoord

Beste vragensteller,

De Bijbel is geen encyclopedie en ook geen atlas, maar is heilsopenbaring van God. Wij kunnen met elkaar heel veel vragen bedenken waarop we het antwoord schuldig moeten blijven. God heeft het niet nodig gevonden dat we alles weten. Vermeerdering van kennis is ook vermeerdering van smart. De huidige wetenschap die zich concentreert op de vragen rondom “leven op andere planeten”, doet dit niet om God daarmee te eren. Het is pure hoogmoed.

Wij moeten ons houden aan Gods Woord en ons niet verliezen in zaken waar God Zelf perken heeft gesteld. Eenmaal zal het ons duidelijk worden. Dan zal God Zijn visie op het grote wereldgebeuren geven, dan zullen alle zogenaamde wijze monden daarbij verstommen (vgl. 1 Kor. 1:25vv.). Het doel van Gods schepping is dat we hierdoor verwonderd raken van de grootheid van God en het belijden: Hoe groot zijt Gij, o Heere! Alles is geschapen -naar een woord van Calvijn- tot meerder eer van God. Laten we zo ook leven. Tot eer van Hem. In deze wetenschap: “Hoe groot zijn Uw werken, o HEERE! Gij hebt ze alle met wijsheid gemaakt” (Ps. 104).

Met vriendelijke groet,
Ds. E. Gouda

Lees meer artikelen over:

heelal