Niet rustig gaan slapen

J.W.N. van Dooijeweert / 7 reacties

Vraag

Aan iemand uit de Ger. Gem. Onze dominee zegt vaak in zijn preken: "Dan kun je toch niet rustig gaan slapen zonder te weten dat je geborgen bent in het bloed van Jezus"? Ik ben het eens met die uitspraak, maar ik vind het erg lastig hoe ik daar zelf praktisch vorm aan moet geven. Er zijn avonden waarop ik inderdaad God smeek om duidelijkheid, vergeving van zonden en vraag of Hij ook Mijn Zaligmaker wil zijn. Ik vraag mij dan vaak af: moet ik nou gaan slapen of moet ik tot God blijven bidden totdat Hij mij verhoort? Ik krijg vaak de indruk dat bekering iets is wat niet zomaar gebeurt, maar dat daar allerlei dingen bijhoren. Hoe moet ik dan de uitspraak zien: "Dan kun je toch niet rustig gaan slapen zonder te weten dat je geborgen bent in het bloed van Jezus?" Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat fijn dat je deze vraag stelt. Dat wil de dominee er ook mee bereiken. Dat je er over na gaat denken. Duizenden en duizenden komen naar de kerk en gaan er net zo uit als ze er in kwamen en nooit zullen ze nadenken over de boodschap die ze hoorden. "Dan kun je toch niet rustig gaan slapen zonder te weten dat je geborgen bent in het bloed van Jezus?" Gelukkig dat je het er mee eens bent. Dat is al een heel grote stap in de goede richting. Dat je erover nadenkt is al weer een stapje verder.

Maar nu naar de praktijk van je leven. "Niet rustig gaan slapen zonder te weten dat je geborgen bent."
Wil dat nu zeggen dat je af en toe eens een hele nacht moet bidden? Of net zolang bidden moet tot het gebeurt?  Ik geloof dat de Bijbel het ons anders leert. Bidden wil niet zeggen dat we af en toe heftig bidden, maar een biddend leven hebben. En dat wil zeggen dat ons hart altijd uit gaat naar de Heere God. Net als met Henoch bijvoorbeeld; hij wandelde met God. Zijn hart ging uit naar God. "Ja, maar dat was een bekeerde man." Denk je dat hij dat zelf ook dacht? "Ik ben een bekeerde man en daarom wil ik wandelen met God"? Nee vast niet. Maar hij had God lief gekregen en wilde niet anders meer dan met de Heere leven.

Hoe kun je nou de Heere lief krijgen en Hem steeds meer leren kennen en geborgen zijn in Jezus? Want dat is in feite jouw vraag. Het kan alleen door op Hem gericht te leven! Op God gericht, op Jezus gericht. Begin er eens mee om zo heel gewoon alles aan de Heere te vertellen; wie je bent en hoe je bent. Vraag jezelf eens echt serieus af of  je de Heere echt liefhebt. Vertel het Hem. Maar belijd ook je zonden aan die barmhartige Vader in de hemel. Belijd je zondigheid. Richt je helemaal op Hem. Hij is altijd heel dicht in je nabijheid. Denk daar aan. Niet met angst of schrik, maar met vreugde en blijdschap. Hij is er echt! En Hij wil jou.

Wees niet bang voor Hem, maar zoek Hem met je hele hart. En dan hoort daar natuurlijk het Bijbellezen bij! Heel nadrukkelijk. Dat is de fontein om uit te putten, om uit te leven. In de Bijbel leer je God kennen zoals Hij echt is. Maar ook leer je Jezus daarin kennen. Hoe Hij is, Wie Hij is. Wie Hij wil zijn voor jou. Je leest er zelfs in dat Hij ook jou wil. Hij wil je in Zijn armen sluiten en in Zijn hart.

"Niet gaan slapen voor je geborgen bent!" Dat is in de eerste plaats als aanmoediging bedoeld voor de mensen die de preek hoorden. En het is ook de echte werkelijkheid van het leven; hoe kun je nog lekker slapen zolang je niet van Jezus bent? Zolang je nog als schuldige zondaar zonder vergeving op deze aarde bent. De Heere is zo mild en zo vol liefde. Hij wacht op je. Hij wacht niet op lange gebeden. Hij wacht niet op grote offers. Hij wacht op jezelf. Op jou! Je hoeft niet eerst dit en dat te voelen en te doen, maar ga! Ga zo als je bent. "En die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen."

Het ga je goed. Geef je maar over aan Hem die Zichzelf overgaf voor onze zonden.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

bekeringbidden
7 reacties
waldboy
Goed antwoord.
Als je God vraagt zal Hij het geven. Dat is een feit, dat hoeven we niet te voelen of te ervaren. Daarvoor hoeven we alleen maar te danken.
doppie
Maar af en toe toch eens beseffen dat je ''mag'' genieten van een goede nachtrust ;)
plderoos
Misschien is het ook goed om je te realiseren dat het geloof geen gevoel is, maar een overtuiging. Jacobus zegt dat wie bid in twijfel niet moet menen iets van de Heere te ontvangen. Het tegenovergestelde is ook waar. Als je bid in de 'heilige overtuiging' dat God wil verhoren zal Hij dat doen ook. (met 'heilig' bedoel ik dat je in eerbied bid, geen flauwekul, maar dat je weet dat je iets vraagt wat God wil.) Dus als je God vraagt om vergeving van zonden, waarvan je weet dat dat is wat Hij wil, dan krijg je dat ook. Als je het vraagt, heb je het al gekregen. En dan kun je rustig gaan slapen.
1a2b3c
Beste vraagsteller, het lijkt alsof je wacht op een antwoord van God, maar het is andersom: Hij wacht op jouw antwoord.
Je smeekt Hem om vergeving, maar Hij biedt je vergeving aan. Je smeekt of Hij jouw Zaligmaker wil zijn, maar Hij smeekt jou of je Hem als Zaligmaker aan wilt nemen. Hij is al verzoend!

2 Kor.5:19 Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd. 20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.

Hij is zo dichtbij: Rom.10:8 Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken ... enz.
Door het te geloven wordt het jouw deel. En geloven doet God niet voor de mens.
MUS
Jammer dat je dominee de praktijk er niet bij vertelde. Gelukkig staat het in de Bijbel:
Johannes 1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Openbaring 22:17 ...En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
vlokje
Waarom zou je wel rustig de dag mogen ingaan, zonder dat je weet dat je geborgen bent?
Mijns inziens is het een verkeerde benadrukking het mensen benauwd te maken dat je met name voor de nacht behouden moet zijn. Er zit altijd een misleiding onder zulke uitspraken. De kans dat je op de dag iets overkomt, is mogelijk zelfs groter dan in de rustige nacht. Vanuit angstgevoel mensen op de knieën drijven... ik weet niet of dat is wat God bedoelt.

Probeer God (of Liefde met een hoofdletter) te ontwaren in heel je dagelijkse/nachtelijke leven.
Doe je ogen eens echt open en ga God overal als kracht en licht ontdekken op heel je levensweg, en dan in volledige overgave daaraan je levenspad met blijdschap vervolgen. Behouden worden is niet voor heel speciale mensen die alleen maar lang en indringend gebeden hebben. Iedere ziel is kostbaar in Gods oog. Volgens mij zijn er alleen maar open armen in de hemel.
dkw
En daarnaast kan die dominee het best zo beleefd hebben, maar dat is natuurlijk nooit een maatstaf of een halte die genomen moet worden.
Persoonlijke belevenissen gelden niet als feitelijk voor een ieder, daarvoor moeten we de bijbel lezen.