Gewicht en negatief zelfbeeld

Eleos / 2 reacties

Vraag

Wie kan mij helpen/advies geven? In twee jaar tijd ben ik enorm veel aangekomen. Waarschijnlijk door medische oorzaak. Alleen duren de onderzoeken erg lang, doordat de uitslagen elke keer niet echt standaard zijn. Intussen zit ik wel met een negatief zelfbeeld, vanwege de vele extra kilo's. Ik ben er vaak ook ongelukkig van. Het liefst zou ik de deur niet meer uitgaan, vanwege m'n uiterlijk. Hoe kan in het best hiermee omgaan? Dit is voor mezelf en de omgeving niet goed. Hopelijk kunt u mij tips geven om er beter mee om te gaan!

Antwoord

Dag,

Hierbij ga ik proberen om je vraag te beantwoorden. Bewust zeg ik: proberen. Gewichtstoename door een medische oorzaak is erg. Heeft het met medicatiegebruik te maken? Wanneer je gewichtstoename niet beïnvloed wordt door je eetpatroon omdat die goed is, is het heel lastig om daar wat aan te doen. Ik begrijp dat dit een negatieve invloed heeft op je zelfbeeld. Wat moet het erg zijn als je zonder dat je er invloed op uit kunt oefenen, een vreemde wordt voor je eigen lichaam! Omdat je al in de onderzoeksmolen zit kan ik hier weinig in adviseren. Wat misschien nog wel een mogelijkheid is, is om begeleiding bij een diëtiste aan te vragen. Enerzijds doe je dan echt wat mogelijk is en anderzijds kan zij meekijken en mogelijk ook naar je luisteren.

Wanneer je je onzeker voelt door je gewichtstoename kan het helpen dat je goed naar je kledingkeuze kijkt. Misschien dat je iemand mee kan laten kijken die weet hoe moeilijk dat je het vindt dat je zo zwaar geworden bent en jou kan adviseren m.b.t. de stijl van je kleding.

Daarnaast is het toch goed om te beseffen dat, hoe moeilijk het ook is, jouw gewicht niet bepaalt wie je bent. Je aard en karakter zijn hele belangrijke kenmerken in wie je bent. Je bent niet je ‘gewicht’ maar je bent... die helaas door omstandigheden fors zwaarder is geworden. Ga juist wel de deur uit, bewegen is ook heel belangrijk, wandelen of fietsen. Dit is goed tegen je gewichtstoename en het is goed voor je hele welzijn.

Het is ook belangrijk om er voor te waken dat je gewichtstoename niet je leven gaat beheersen. Span je in waar mogelijk en probeer te aanvaarden waar nodig.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Tags in dit artikel:

overgewichtzelfbeeld
2 reacties
AHHK76
Beste vraagsteller, Het probleem waarmee je worstelt is erg lastig. Probeer toch de deur uit te blijven gaan! Hoe moeilijk dat ook voor je is. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je je schaamt...
Maar hoe minder je de deur uitgaat, hoe moeilijker het wordt om het nog te doen. En... hoe meer je vereenzaamt.... Jij bent niet jouw gewicht of omvang. Jij bent nog dezelfde persoon. Je bent waardevol!
Bedenk wat het voor jou zou betekenen als een vriend of vriendin zo was... Zou jij die persoon afschrijven om zijn gewicht? Ik heb ook een hele lieve vriendin, die erg "gewichtig" is. Maar ze is mij er niet minder om waard, integendeel!!! Ze blijft mijn vriendin om wie ze is, dat er zo uit ziet, vind ik heel erg naar voor haarzelf!
Bovendien kun je aan mensen uitleggen, dat jouw gewicht waarschijnlijk een medische oorzaak heeft, dus eigenlijk is het dan gewoon een ziekte. Daar kun je niks aan doen! Ik hoop dat je spoedig uitslagen krijgt waarmee iets gedaan kan worden.
Ik kan me voorstellen dat er een gevaar is dat je in een negatieve spiraal terecht komt. Dat zou zoiets kunnen gaan als: ik ben dik, ik ga maar niet meer weg.... laat ik maar wat eten, want ik voel me eenzaam en dik ben ik toch al.... en zo kun je steeds verder weg zakken in een depressieve stemming.
Juist gezond eten en bewegen en afleiding kunnen dit voorkomen! Ik spreek een beetje uit ervaring. Sterkte!!! Als je me wilt mailen, mag je mijn mailadres opvragen bij de redactie.
rina
vragensteller,

Ik weet bij ervaring wat dit voor 'strijdt' is en wat deze 'strijdt' teweeg brengt in iemands leven!

Als je wilt kunnen we prive wat ervaringen uit wisselen.

sterkte!