Wisselende stemmingen

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Ik heb vaak last van wisselende stemmingen. Het is erg lastig voor mezelf, maar ook voor mijn omgeving. Het kan ook enorm verschillen op een dag. Sinds een aantal jaren slik ik de pil. Hierdoor is mijn hormoonhuishouding stabieler geworden, maar de wisselende stemmingen blijven toch (in mindere mate dan eerst) aanwezig. Wat ik zelf al geprobeerd heb, is sporten. Ik weet dat er dan 'geluksstofjes' aangemaakt worden. Dat helpt wel. Ook gezond eten werkt goed. Toch blijft het probleem en moet ik mezelf er elke keer toe zetten om me over de negatieve emoties heen te zetten, bijvoorbeeld door te gaan sporten of iets anders te doen wat m'n stemming beïnvloedt. Ik word er soms zo moe van dat elke keer die negatieve gevoelens terugkomen. Heb niet altijd zin om dit weer om te gaan buigen naar positief. Overigens lukt dit ook niet altijd. Het overkomt me ook, heb het gevoel, dat ik het soms kan ombuigen, maar dat lukt ook niet altijd. Erg lastig. Daarnaast heb ik ook veel last van mijn darmen. Volgens mij overgevoelige darmen. Ben een keer bij de huisarts geweest met mijn darmklachten, kreeg wat pilletjes ervoor, maar ze nam het niet zo serieus. Op internet gezocht op mijn klachten en het leek op PDS (prikkelbare darm syndroom). Qua geestelijke zaken herkende ik veel in hooggevoeligheidsklachten. Maar volgens mij zijn dit beide vage aandoeningen, die niet gediagnosticeerd worden. Wat moet ik hiermee? Er is trouwens een link tussen beide klachten. Als ik last van mijn darmen heb, ben ik ook vaak depri/negatieve gevoelens.

Antwoord

Een compleet antwoord geven lukt niet bij deze vraag. Een paar opmerkingen:

-De darmen kunnen erg reageren op hoe iemand zich mentaal voelt.

-Het prikkelbare darmsyndroom is vrij helder omschreven, geleerden hebben er criteria voor opgesteld. Maar je kunt inderdaad niet concreet met een bloedtestje o.i.d. meten.

-Hooggevoeligheid is geen ziekte, meer een eigenschap. De een heeft het meer, de ander minder. En zoals veel dingen in het leven: soms komt het goed uit en soms niet zo goed. Je moet het herkennen en er mee leren omgaan.

-Overigens lees ik ook over negatieve gevoelens, stemmingsklachten etc. Wanneer je daaronder lijdt, kan het een optie zijn eens te overwegen met iemand te gaan praten en de boel in kaart te brengen, en te kijken hoe je er effectiever mee om kunt gaan.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

darmenPDS
3 reacties
rina
Beste vragensteller,

Ik herken wel een aantal dingen in je verhaal.

ik denk dat je het beste gebaat bent bij professionele hulp die je hierin kunnen begeleiden.
moedervan2
Zelf ben ik ook iemand die hooggevoelig is. Darmklachten en psychisch gevoelig zijn horen hier echt bij. Wat ik me afvraag is of er geen obstakels zijn in je privé leven, die je soms dowm maken. Ik had dat wel waardoor damklachten en gevoelens van depressie steeds weer tervoorschijn kwamen. Pas nadat ik er aan had gewerkt bij een psysch kon ik beter met die achtbaan van gevoelens omgaan waardoor ik nu veel stabieler ben en meer kan ontspannen, maar desondanks kan mijn gevoel van het ene op het andere moment zo omslaan door bijna niks!
moedervan2
ps. de pil wekte bij mij juist depressie in de hand dus misschien dat je eens een tijdje zonder kunt proberen?