Periode voor de overgang

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben 45 jaar en was altijd om de 26 dagen ongesteld, maar onlangs heb ik een keer mijn menstruatie overgeslagen. Ik was 25 dagen te laat. Ik maakte me zorgen en heb daarom twee keer een zwangerschapstest gedaan en die was negatief. Ik vroeg me af of ik altijd zoveel te laat zal zijn. Afgelopen keer was ik tien dagen te laat ongesteld. Komt mijn normale patroon nog terug en wat kan hiervan de oorzaak zijn? Zit ik misschien in de overgang?

Antwoord

Het is zeer goed mogelijk dat u in de periode voorafgaande aan de overgang zit. Gemiddeld is de Nederlandse vrouw 51 jaar als zij de laatste menstruatie heeft. Ongeveer vijf jaar voor de menopauze kan de cyclus onregelmatig worden... soms weinig bloed, soms veel. Soms een maand overslaan, soms wat dagen later, soms enkele maanden overslaan, soms één maand aan één stuk door heel weinig vloeien...

Wanneer je een jaar niet meer gevloeid hebt, ben je definitief in de menopauze. Wanneer iemand dan weer vloeit, vraagt dit een bezoek aan de huisarts en evt. gynaecoloog.

Op de leeftijd van 45 is de kans op zwangerschap weliswaar klein, maar de kans is niet nul.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot uw eigen huisarts of zie www.thuisarts.nl en vul "overgang" in.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

menstruatieovergang