Schuldig voelen

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jongen van vijftien jaar en ik voel mij al een tijdje erg schuldig over iets wat ik pas samen met twee vrienden heb gedaan. We waren bij mij thuis en we zaten elkaar een beetje te dollen. Op een bepaald moment kwam het gesprek op seksuele zaken. Een vriend wilde een wedstrijdje doen wie het grootste geslachtsdeel had van ons drieën. Omdat ik geen spelbreker wilde zijn stemde ik ook in en daarna lieten we alledrie ons geslachtsdeel zien. Het is daarbij gebleven, maar toch voel ik me er nog steeds schuldig over. Is het een zonde om als jongens onder elkaar je geslachtsdeel te laten zien?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laat ik beginnen om te zeggen dat ik het mooi vind dat je geweten heeft gesproken. En dat je deze vraag stelt is heel goed. Daardoor neem je je schuldige gevoel serieus. Jij stelt een vraag waar je het antwoord zelf al op weet, denk ik. Natuurlijk is het niet goed als je zulke dingen als jongens onder elkaar doet. De Heere heeft seksualiteit gegeven om er als man en vrouw van te genieten. En om als man en vrouw kinderen te ontvangen. Laat het bij deze ene keer.

Wat niet goed is, is dus zondig. De Bijbel is hier duidelijk over. Adam en Eva kregen van de Heere dierenvellen om zich te bedekken. In Leviticus 18 wordt heel breed gesproken over het ontdekken van de schaamte. Wij mogen deze bij elkaar niet ontdekken. "Ik ben de HEERE, uw God." Gelukkig houden onze zonden ons niet uit de hemel. Dan zou er niemand zalig kunnen worden. Wat jij dus nodig hebt, is geloof. Geloof in de Heere Jezus Christus om te geloven dat Hij ook deze zonden genadig wil vergeven. Hij is het Die ons Zijne vriendschap biedt. Hij handelt nooit met ons naar onze zonden. Lees ook psalm 103, zowel onberijmd (de Bijbel dus) als berijmd.

Van harte Gods Zegen gewenst. Die zijn zonde belijdt en laat, voor die is vergeving. Lees in dit verband ook 1 Johannes 1.

Hartelijke groeten,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

penisschuldgevoelvriendschap
1 reactie
AHHK76
Breng je schuldgevoel bij God. Hij wil vergeven!
Verder voor een volgende keer: Het is geen eerlijke wedstrijd, want je kunt er niets aan doen of veranderen of je wint of niet. Dus alleen op grond van verstandelijke of gevoels-argumenten, kun je zeggen dat je niet meedoet. Zonder dat je er de Bijbel bij hoeft te halen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ik vind dit geen leuke wedstrijd, want hier kan niemand iets aan doen. Laten we sportief zijn en een stuk gaan hardlopen of zoiets...
Ik bedoel niet dat het verkeerd is om de Bijbel erbij te halen. Maar soms is het niet nodig of duidelijk hoe je dat moet verwoorden en kan een ander argument ook voldoende zijn.