Hormonale pijn in benen

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik heb al jaren last van hormonale pijn in mijn benen. Mijn moeder heeft het ook en mijn zus ook. De pijn is dus alleen zo rond de tijd dat we ongesteld zijn. De pijn is te beschrijven als groei- en spierpijn tegelijk. Zelfs zo heftig dat lopen niet prettig is. Pijnstillers werken eigenlijk niet. Warmte verlicht iets. Vroeger had mijn moeder zware pijnstillers, maar die zijn uit de handel genomen. De artsen zeggen dat er niets aan te doen is. Nu heb ik onlangs gehoord dat er een mogelijkheid is om via acupunctuur iets te kunnen bereiken. Ik heb het alleen gehoord, niet gelezen en kan er ook niet veel over vinden. Misschien dat u iets meer weet? Of misschien een andere manier die toch kan helpen? Alvast bedankt voor uw tijd!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik weet niet zoveel over acupunctuur en kan je dus ook niet zeggen of dit helpt. Je klachten kunnen veroorzaakt worden door endometriose, maar ik neem aan dat de artsen die je bezocht hebt daar ook naar hebben gekeken?

Vriendelijke groet en sterkte,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

benenmenstruatiepijn
4 reacties
QuadCoreInside
Prachtig antwoord. Dat doet me denken aan dit:

http://www.youtube.com/watch?v=XywUSOI_BtM

Vanaf 3:30
Catherine
Tijdens mijn 2e bevalling had ik beenweeën, het was verschrikkelijk omdat deze niet op te vangen zijn zoals rug- en buikweeën. Na de bevalling bleef ik deze pijnen houden, tijdens mijn menstruatie. Ik kon er vaak niet van slapen. Het werd na ong. 2 jaar geleidelijk minder. Maar bij mijn 3e bevalling gebeurde het weer en ook toen hield ik dit. Het is een nare, zeurende soms misselijkmakende pijn. Ik nam soms 1.000 mg P.mol in, 3xdaags. En wreef mijn benen in met S RL gelei van V S M.
Ik zou niet weten wat je voor zwaardere pijnstillers zou kunnen nemen. Misschien bedoel je die tabletten tegen menstruatiepijn?
drj
Het is bekend dat menstruatiepijn in de benen kan uitstralen. Sommige vrouwen voelen de pijn in hun rug, bij anderen stralen de krampen uit naar hun onderbuik en sommige vrouwen voelen de pijn het meest in hun benen zoals jullie, of hebben eerder een beurs gevoel in het schaamgebied.

Hoewel onderzoek tot tegenstrijdige uitkomsten leidt, heb ik goede ervaringen met omega-3-vetzuren.
Menstruatiepijn ontstaat voor zover bekend door verandering in de vethuishouding, te weten de verhouding tussen prostaglandine en tromboxaan-a2. Bij een dieet dat een hoog gehalte heeft aan omega-6-vetzuren (zoals de gemiddelde mens tegenwoordig eet) verschuift het evenwicht in de ongunstige richting en neemt de kans op menstruatiestoornissen toe. Als je relatief meer omega-3-vetzuren binnenkrijgt heb je minder snel last van klachten.

Natuurlijk hangt het ook van je persoonlijke gevoeligheid af (erfelijkheid enz.) of en op welke manier je last krijgt. In elk geval kan het niet schaden het met een paar eetlepels lijnzaad- of teunisbloemolie per dag te proberen.
Het smaakt wel niet fantastisch, maar voor je huid schijnt het ook goed te zijn, dus... De hele maand door 1-3 eetlepels per dag. Tijdens de tijd van de menstruatie kun je het gerust verdubbelen. Als je na twee maanden geen verbetering merkt, werkt het bij jou niet (teunisbloemolie bestaat ook in capsules, olie krijg je in betere supermarkten of in de reformzaak).

Acupunctuur werkt voor zover we weten niet vanwege zweverige meridianen, maar omdat het de productie van lichaamseigen pijnstillers, zogenaamde opioiden, doet toenemen. Als je een middel neemt dat de werking van deze opioiden blokkeert houdt de werking van acupunctuur op slag op. Het is inderdaad zo dat acupunctuur dus tegen pijn werkt, maar je moet wel oppassen, omdat veel acupuncturisten wat zweverige ideeen hebben en er hier en daar occulte praktijken op na houden.

Als je er met je huisarts of specialist.niet uitkomt, dan vraag om een second opinion. Er bestaan allerlei soorten van pijnstillers en een daarvan werkt vast ook voor jou goed. Vraag ook eens naar TENS, dat is een electrisch apparaatje dat ook bij weeen gebruikt wordt.

Veel succes wenst DrJ
pietplaat
My 2 cents:

Heb je eens aan de dokter gevraagd naar RLS?
Restless legs syndrome, mijn vrouwtje had ook zulke symptomen en heeft dat in de familie maar is in NL nog vrij onbekend.
Zoek maar eens op de bekende zoekmachine.

Sterkte!