Roze kleding

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Roze kleding voor jongens en mannen: wat vinden jullie daarvan? Roze is toch een meisjeskleur. Mijn man en zonen willen absoluut niet in roze overhemden lopen. Van mij hoeft dat ook niet, maar veel mensen om ons heen doen het wel, ook in de kerk. Roze voor mannen wordt ook in verband gebracht met homo's. Het is verder geen probleem voor ons, maar ik wil graag jullie mening hierover.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Uw vraag houdt een botsing van meningen in. Uzelf vindt het geen probleem en ik kan dit volgen. Roze is niet per definitie de kleur die aangeeft dat iemand homofiele gevoelens zou hebben. Tegelijk begrijp ik de weerstand: ik zelf ben niet bepaald een fan van een roze overhemd. Maar dat is meer een voorkeur voor kleur. Dus ik denk dat het wel of niet dragen afhankelijk is van een bepaalde smaak en niet zozeer van het hebben van gevoelens. Aan de andere kant is het zeker zo dat mensen die deze gevoelens openlijk willen profileren zich in het roze profileren. Ik zou dingen van geen van beide kanten op de spits drijven. Dus binnen bepaalde kaders zou ik het ieder aan zijn eigen inzicht overlaten.

Tegelijkertijd zou ik wel willen stellen dat iemand van wie bekend is homofiele gevoelens te hebben, dat diegene beter zich zo min mogelijk kan profileren en dus roze als kleur vermijden.

Hopelijk een bevredigend antwoord.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

kleding