Samen belijdenis doen

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag belijdenis doen. Mijn vriend eigenlijk liever nog niet dit jaar, omdat hij nog niet echt zeker is over zijn geloof. Maar onze dominee vind het het beste om samen belijdenis te doen als je verkering hebt. Nu wilde ik vorig jaar ook al, maar heb ik nog een jaar op m'n vriend gewacht. Hij gaat het nu ook doen omdat ik anders nog een jaar zou moeten wachten. Maar als hij geen verkering met mij had, zou hij het waarschijnlijk nog niet doen. Hij is op zich wel met het geloof bezig. Maar zou u ons nu afraden om op belijdeniscatechisatie te gaan, of zou u ons adviseren apart te gaan? Wat denkt u dat het beste is?

Antwoord

Waarschijnlijk bereikt je dit antwoord op je vraag als je reeds belijdenis hebt gedaan. Moge het voor jou en je vriend een goede dienst zijn geweest. Belijdenis is niet klaar zijn met de zaken van het geloof (want dan kun je het zelf), maar het is het in alles van de Heere verwachten. Deze houding houdt ons klein onder en afhankelijk van de Heere en vraagt om een voortdurend gebed.
Het is inderdaad beter om, indien mogelijk, samen belijdenis te doen. Het kan een reden temeer zijn om samen op de knieën te gaan, in een geestelijke band, om samen tot de Heere te bidden. Wie de Heere nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren.
In je vraag stel je dat je vriend, als hij geen verkering had gehad, nog geen belijdenis zou doen. Misschien kon dat wel eens een reden zijn, in de hand des Heeren, dat je juist daarom verkering kreeg omdat de Heere je als middel in Zijn hand wilde gebruiken, ook in deze vragen, ten nutte van je vriend. En is één van de vele zaken in de belijdenis ook niet het samen niet te weten en het zo van de Heere te verwachten, in eigen verlegenheid. En als dat verwachtend leven van de Heere al zo rijk is, hoe zal het dan zijn als de Heere de verwachting vervult.
Daarom raad ik jullie niet af om naar de belijdeniscatechisatie te gaan en geef ik je ook niet het advies om apart te gaan. Juist het samen bezig mogen en moeten zijn kon wel eens en rijke zegen geven.
Leer het maar samen veel van de Heere te verwachten. Belijdenis doe je niet om het te kunnen maar om het elke dag weer te leren. De zegen des Heeren je toegebeden.

Ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

belijdenis