Enge films

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 23 reacties

Vraag

Mijn man kijkt vaak enge films, zoals politieseries. Maar ik vind het heel eng als iemand vermoord wordt enz. Nu kan ik natuurlijk zeggen: ik kijk niet mee. Maar als hij kijkt en ik kom in de buurt, ben ik toch altijd nieuwsgierig wat er gebeurt. En als ik dan een lijk zie, raak ik helemaal overstuur. Ik vind het verhaal wel interessant, maar de details absoluut niet! Ik voel ook onmacht. Dan word ik boos op mijn man dat hij zulke enge dingen kijkt. Hoe kan ik daarmee omgaan?

Antwoord

Beste vriendin,

Op deze vraag kan ik maar één ding zeggen: bespreek het met elkaar. Je geeft namelijk niet aan wat de frequentie en de reden van het kijken van je man is. Wanneer je man af en toe zo'n film wil kijken, moet het mogelijk zijn dat jij dan even niet meekijkt. En als je meekijkt, dan kan je bij 'enge stukjes' even je hoofd wegdraaien. En sowieso kan het zijn dat je langzamerhand gaat wennen aan bepaalde beelden.

Vragen die een rol spelen zijn: Is je man de baas over zijn kijkgedrag? En: ben jij de baas over je "nieuwsgierigheid" (zoals je het zelf noemt)? Ik zou zo zeggen: bespreek dit samen en maak eventueel afspraken over wat je beiden fijn vindt en aanvaardbaar acht.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

engfilms
23 reacties
mortlach
Het gaat (mij) voornamelijk om het scheiden van fantasie en werkelijkheid. Ik kan dat. Daarom vind ik de argumenten "ja, maar in het echte leven zou je dat ook niet willen" heel vreemd.

Maar goed, ik luister, lees en kijk al sprookjes en verhalen sinds ik oud genoeg was om zelf de bandrecorder van mijn vader te bedienen. En daar ben ik erg dankbaar voor.
dkw
Tja en in een boek gaan mensen ook dood en dat kan ook intens beleefd worden.
Ja maar dan zie je het niet echt en speelt niet iemand het na, nee maar de intentie is hetzelfde.
mortlach
Op tv zie ik het ook niet in het echt (tenzij ik het nieuws kijk of een documentaire).