Kinderen willen niet slapen

A. Teerds-Gertenbach / 10 reacties

Vraag

We hebben vier kinderen van 3, 5, 7 en 8. Ze kunnen als het langer licht is buiten, niet goed in slaap komen. Ze houden elkaar wakker, maar kunnen ook niet om de beurt naar bed, omdat ze dan wakker blijven tot de volgende komt, of naar beneden komen om te kijken of de volgende al naar bed gaat. Ze liggen met z’n tweeën in één slaapkamer. We laten er ook wel eens een in onze kamer slapen, maar dan gaan ze weer naar elkaar toe. Praten helpt niet, boos worden ook niet, in de buurt blijven helpt ook niet goed genoeg. Ze ‘steken’ elkaar aan en worden druk als er een begint. Ze gaan rond half acht naar bed. Heeft u tips hoe ik hier mee om kan gaan?

Antwoord

Jullie hebben al heel wat geprobeerd om je kinderen op een goede manier op bed te krijgen en te laten inslapen. Als ik jullie zou spreken, zou ik ter verduidelijking nog wel wat vragen willen stellen. Hoe zijn de kinderen overdag? Wat is het geslacht van de kinderen? Wie slapen bij elkaar? En verder: hoe zijn de slaapkamers? Is het goed mogelijk de ramen te verduisteren?

Omdat ik deze dingen niet precies weet, zullen jullie in het antwoord zeker dingen tegenkomen, die al gedaan zijn of die niet passend zijn in de situatie.

Het gaat dus over het inslapen. Dat is: afscheid nemen van de dag. Hoe ziet die dag en voor jullie kinderen uit? Zijn er spanningen? Is er onderling veel ruzie? Zijn de kinderen overdag ook druk? Aan een drukke dag moet een rustig einde komen. Kinderen moeten dus voorbereid worden op de komende nacht. Dat betekent, dat je ruim van tevoren aangeeft, dat het bedtijd wordt. Ook dat de kinderen vlak voor het naar bed gaan geen drukke spelletjes moeten doen, geen enge verhalen moeten horen of spannende filmpjes moeten bekijken. Trouwens, filmpjes kijken vóór het naar bed gaan is niet zo slim als je kinderen slecht in slaap komen. Als het donker wordt maakt ons lichaam melatonine aan. Dat stofje maakt slaperig. Door het kunstmatige licht van het beeldscherm wordt dat proces verstoord.

Het is de bedoeling, dat de kinderen in hun slaapkamer rust vinden. Dat betekent: een opgeruimde slaapkamer zonder rondslingerend speelgoed en met voldoende frisse lucht. Het slapengaan moet voor de kinderen een positieve invulling hebben. Een kind voor straf naar bed sturen is niet zo geschikt als opvoedingsmiddel. ‘Slapen’ krijgt dan een negatieve klank.

Ik lees in jullie vraag, dat de kinderen met z’n tweeën bij elkaar slapen. Liggen de kinderen van 3 en 5 bij elkaar? Zo ja, dan zou je daar al een verandering in kunnen aanbrengen. Misschien is het beter een ouder en jonger kind bij elkaar te leggen. Het is in ieder geval te proberen. Verder zou je kunnen proberen om niet de vier kinderen tegelijk naar bed te brengen. Begin bijvoorbeeld met de twee jongsten. De oudsten kunnen dan nog even lezen, een rustig spel doen, knutselen, e.d.

Jullie hebben al wel van alles geprobeerd, maar het is nuttig om toch je handelen daarin eens onder de loep te nemen. Het lijkt me, dat er een probleem is met het stellen van grenzen en het consequent handelen. Ik las ergens: “Treed op! Ouders die alles goedvinden, hebben vaker kinderen met slaapproblemen dan ouders die duidelijke regels stellen en handhaven, zo wijst onderzoek uit.” In jullie geval moeten er regels gesteld worden over het druk maken, het wakker houden van elkaar en het uit bed komen. Vooral met de oudsten zijn er duidelijke afspraken te maken. Een korte instructie (geen lang gesprek) en een duidelijke grens is nodig. Daarin moet je je als ouders vastbesloten tonen. Jouw wil is wet! Boos worden helpt niet, schrijven jullie. Het lijkt me inderdaad beter om uitzicht te geven op een beloning. Gaat het naar bed gaan goed, dan kun je het voorlezen van een extra verhaaltje in het vooruitzicht stellen. Spreek verder op een positieve manier over datgene, wat je graag wil, zo in de trant van: “Zou je het kunnen om vanavond in bed te blijven? Ja? Fijn hoor! Dan mag jij morgenochtend een stickertje plakken.” Hang -bijvoorbeeld in de keuken- een blad papier op. Het hangt van de situatie af of je voor elk kind een blad maakt. Na een aantal stickertjes kun je een beloning geven. Dat hoeft niet altijd een cadeautje te zijn, maar het kan ook buiten picknicken, naar het speeltuintje, samen koekjes bakken, en dergelijke zijn.

Zo kun je het ene probleem van het uit bed komen aanpakken. En als dat lukt, komt het volgende probleem, bijvoorbeeld van het elkaar wakker houden aan de beurt. Dat kan op dezelfde manier aangepakt worden, maar misschien is dat dan al niet meer nodig.

Ik heb het nog niet over een bedritueel gehad. Dat lees ik ook niet in de vraag. Jullie zullen wel een bepaald ritueel hebben en dat helpt kinderen om in veiligheid en rust en met een gevoel van vertrouwen de nacht in te gaan. Je zou dat bedritueel met vier kinderen tegelijk kunnen doen. Daarna gaan de jongste twee naar bed, terwijl de oudsten nog een poosje naar beneden gaan en iets rustigs gaan doen.

Het bedritueel moet niet te lang duren en niet eindeloos worden uitgerekt. Elke avond is er dezelfde volgorde, bijvoorbeeld: uitkleden, naar toilet, douchen, pyjama aan, tanden poetsen, een slokje drinken, met elkaar op de rand van het bed om te luisteren naar een verhaaltje, dat vader of moeder voorleest. Dan samen bidden. Ten slotte in alle rust (met hun knuffel) naar hun eigen bed in een donkere slaapkamer, even een paar fluisterende woorden en een kus. Soms hebben kinderen behoefte aan een nachtlampje en de deur die een stukje openblijft.

En dan komt natuurlijk het handhaven van jullie afgesproken regel(s). Consequent zijn is belangrijk. Het moet duidelijk zijn voor de kinderen, dat ze moeten gaan slapen en dat zeuren of huilen geen zin heeft. Beloon overtreding ervan niet met de extra aandacht van nóg een kus, nóg een slokje drinken en nóg een keer naar het toilet.

Komt een kind uit bed, breng het dan stil, zonder woorden, vastbesloten terug naar bed. Laat het uit bed komen geen ‘gezellig feest’ worden door er (negatieve) aandacht aan te schenken. Misschien is het inderdaad goed om de eerste avonden een poosje op de gang te wachten om direct te kunnen ingrijpen.

Na bijvoorbeeld een half uur gaan dan de oudsten naar bed. Zo zou het te proberen zijn. Ik hoop dat ik jullie met dit antwoord wat heb kunnen helpen!

A. Teerds-Gertenbach

Tags in dit artikel:

opvoedingslapen
10 reacties
Ridderes
Beste vragensteller,
Herkenbaar 'probleem'. Als ik het zo lees is niet alleen 'het elkaar wakker houden' een oorzaak, maar ook het feit dat het lang licht is. Wij hebben precies hetzelfde met onze kids (4 en 6) jaar. Onze oudste lag soms tot half toen wakker, terwijl hij om zeven uur naar bed gaat. Ik geef ze nu een uur/anderhalf uur voor ze gaan slapen een tabletje melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stof en de dosering van 1 (of 2) tabletje(s) is een heel lage dosering, dus die kun je zonder problemen gebruiken. Het helpt gigantisch goed bij onze kinderen.

Doordat het lang licht is maakt het lichaam deze stof minder (of later) aan, waardoor het inslapen lastiger is. Sinds onze kinderen melatonine slikken, hebben we geen problemen meer.

Bij ons slapen ze ook op één kamer. Als ik de jongste op bed gelegd heb, ga ik de oudste 'nachtklaar' maken. als ik klaar ben met voorlezen ligt de jongste al te slapen! Je kunt melaonine gewoon bij de drogist kopen (1 tabletje is o,1 mg).

Succes ermee!
Ridderes
tot half tien, bedoelde ik :)
shaila
Mijn tip:

Leg die van 3 bij 7 en van 5 bij 8 op een kamer.
Breng de jongste om half 8 en de oudste om 8 uur.
Waarschijnlijk dat de jongsten dan slapen.
EdW
In aansluiting op alle tips van de deskundige: Begin ermee om de kinderen te leren dat de oudsten langer op mogen blijven dan de jongsten. En waarom? Gewoon, omdat ze ouder zijn.
naam
Eigenlijk is het onzin om van alles te verzinnen... Het probleem is dat de kinderen gewoon niet luisteren!

Slapen kun je niet dwingen, maar stil zijn en blijven liggen wel!!

Maar inderdaad die van 3 bij die van 7 op en die van 5 bij die van 8 op.
Leg de jongsten 2 rond 19-19.30u en de oudsten rond 20-20.30u. De oudsten gaan ook wel vroeg naar bed nu.
Hermon
@naam, ik ben het helemaal met je eens!
juni
ach,vragensteller
t,is toch logisch,als het nog licht is,dat uw hommels niet in slaap kunnen komen?
maak het toch donker in de kamer,iets voor uw gordijnen,of een extra gordijn,of laken kopen die donkerblauw of zwart is,aan uw gordijn zetten bv.

ik ken niemand die nog last van uw probleem heeft,sinds ze t'donker maken in de kamer.

de kinders gaan over hun slaap heen,dan worden ze lastig,voor een ander,maar ook voor henzelf hoor,als het zo licht is.

t,is maar een simpele tip.
en...als het erg warm is,een ventilator achterste voren op de gang.

deuren open.
ga zelf,op een stoel zitten lezen op het gangetje v d slaapkamers.,naaiklusjes doen,was opvouwn,strijken,zo blijft alles in zijn/haar bed.aleen maar af en toe ssssst zeggen

je moet zelf,hooguit iets vaker traplopen.heel zachtjes.
al liggen er vijf op 1kamer,maakt niks uit.

ervaring die spreekt
Spatie
Het probleem is niet dat de kinderen niet luisteren, maar het probleem ligt bij de ouders. Het gevolg is dat de kinderen niet luisteren.
12ik12
Leg eens uit spatie?
Spatie
@12ik12
Ik zal proberen het uit te leggen.
Als ik de vraag goed lees, luisteren de kinderen totaal niet. Hoe komt dat?
Misschien:
- zeggen de ouders wel dat de kinderen moeten gaan slapen enz. maar zeggen ze dat zonder gezag.
- weten de kinderen dat de ouders toch niet handhaven wat ze zeggen

Deze kinderen zijn nog erg jong. Als ze dan al zo slecht luisteren ligt dat in de eerste instantie niet bij de kinderen, maar bij de manier waarop de ouders hen opvoeden. Neem als ouders het gezag. Recht je rug, praat "streng" en duidelijk en straal dat ook uit met je houding en gezichtsuitdrukking. Bedenk (van te voren) een straf bij overtreding en voer die straf ook uit. Wees niet "bang" voor jullie kinderen. Jullie zijn de baas en niet jullie kinderen.

Kinderen weten meestal precies wat ze wel en niet kunnen doen bij hun ouders

P.s. ik zie net dat mijn antwoord deels in strijd is met het antwoord van de deskundige...

Zij geeft het advies om te belonen bij goed gedrag. Is ook een mogelijkheid. Doe wat het beste bij jullie en jullie kinderen past.

Bij ons werkte dat belonen meestal niet.