De liefde van Christus niet uitstralen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Hoe komt het dat niet alle bekeerde mensen de liefde van Christus uitstralen, dat zou toch eigenlijk wel moeten als je echt bekeerd ben?

Antwoord

Beste vragensteller, je vraag is duidelijk en ook belangrijk. Ik zal proberen om je een praktisch en eerlijk antwoord te geven. En ik wil het doen aan de hand van een voorbeeld. In veel dorpen en steden zijn oude huizen te vinden van meer dan 50 jaar oud of zelfs nog ouder. Veel van die huizen worden gesloopt zodat daarna plaats ontstaat om nieuwe huizen te bouwen. Maar het gebeurt ook regelmatig dat enkele van die oude huizen of panden bewaard blijven (onder monumentenzorg). Wat gebeurt er dan? Dan wordt het huis verkocht aan de gemeente (of aan monumentenzorg), dan verdwijnen de laatste bewoners, dan wordt bekeken wat er van het oude pand bewaard kan blijven en wat er helemaal vernieuwd moet gaan worden. Daarna begint de verbouwing. Tijdens die verbouwing komt er heel wat stof, gruis en viezigheid openbaar. Pas als het pand helemaal opgeknapt is, is het de moeite waard om het te bezoeken, maar daar kan soms heel wat tijd overheen gaan, soms weken, soms maanden en soms wel jaren.

Nu terug naar je vraag. Als de Heere mensen bekeert dan doet Hij bijna hetzelfde als wat met het oude pand gebeurde. Met Zijn Heilige Geest gaat Hij door de kamers van ons hart om te kijken wat omgekeerd en afgebroken moet worden. Met andere woorden: dan laat Hij aan de zondaar zien wat er allemaal fout is in zijn leven. Die foute dingen laat God weghalen door de prediking van Zijn Woord en door Zijn Heilige Geest. Dat doet vaak pijn, omdat het om zonden gaat die soms erg vastgeroest zijn. Je kunt dat vergelijken met de verbouwing van het huis: de oude vieze muren die niet mooi zijn, moeten worden afgebroken. Naarmate de Heere meer zonden van Zijn kinderen wegneemt, ontstaat er meer ruimte voor het nieuwe leven. En zo ontstaat er ruimte om de Heere groot te maken en de eer te geven én om de liefde van Christus te kennen en ook uit te stralen naar andere mensen toe.

Het gaat niet vanzelf, het gaat ook niet vanaf de eerste dag, maar het komt wel! Omdat de Heere Zijn kinderen gebruiken wil tot Zijn eer.

Als je het soms (nog) niet ziet bij mensen waarvan je weet dat ze echt bekeerd zijn, dan komt het omdat er nog oude dingen in de weg kunnen staan. Of omdat ze sommige dingen van het nieuwe leven nog niet goed begrijpen. Toch zal er, als je met die mensen spreken mag iets van de liefde van Christus te merken zijn, al is het nog bedekt. Maar daar waar Christus begint mensen te veranderen (huizen te verbouwen), dan heeft hij de foto al in zijn handen van hoe het moet gaan worden. Weet je hoe? Hij wil dat ze allemaal op Hem zullen gaan lijken. En daar werkt Hij ook naar toe, al gaat het soms bij de een langzamer dan bij de andere!

Nog een belangrijke vraag: is de Heere Jezus ook al aan jouw levenshuis begonnen? Bidt Hem of Hij binnenkomt en Hij zal komen!

Vriendelijke groeten,
Ir. R. H. Warnaar