Lichamelijke aantrekkingskracht

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Is lichamelijke aantrekkingskracht/verlangen naar elkaar genoeg reden om te trouwen? Dat verlangen groeit naarmate je verkering hebt, maar dat verlangen is toch ook zo op jezelf gericht?! Ben je dan niet te veel met je eigen verlangens bezig? Of zie ik dat verkeerd? Hartelijk bedankt voor het beantwoorden van de vraag!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Lichamelijke aantrekkingskracht en daarin verlangen naar elkaar hoeft naar mijn idee niet hetzelfde te zijn als gerichtheid op jezelf. Juist in het gelukkig willen en kunnen maken van de ander word jij zelf eveneens blij. Het mooie van liefde is het géven, waarin je tegelijkertijd ook ontvangt. Dit kun je inderdaad omdraaien, maar dan ben je wél gericht op het bevredigen van eigen verlangen, en dient de ander alleen voor dát doel. Dat noem ik geen liefde. Dat is egoïsme. Kijk dus kritisch naar je uitgangspunt bij het groeiende verlangen naar elkaar.

Nu je eerste vraag: is aantrekkingskracht genoeg reden om te trouwen? Wat denk je na het voorgaande? Liefde en trouw zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Liefde is vooral geven, heel veel geven, jezelf geven. En dat reikt veel verder dan  lichamelijke aantrekkingskracht. Maar nogmaals, realiseer je eerst wat je uitgangspunt is: liefde óf egoïsme. Het laatste eindigt altijd met verdriet, het eerste leidt tot een gelukkige relatie.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

huwelijk