Vermoeden

M. Geluk / 2 reacties

Vraag

Wij vermoeden dat onze zoon (17) samen met een paar vrienden masturbeert wanneer ze bij elkaar zijn. Is dit normaal? Moeten wij hier wat mee/tegen doen?

Antwoord

Op basis van de summiere gegevens wil ik kort meedenken. De leeftijd dat uw zoon nog precies aanneemt wat u vindt zal voorbij zijn. Tenzij hij achter loopt in zijn ontwikkeling. Het  is de vraag of uw zoon als jong volwassene verstrikt zit in verslavingsgedrag en overhoop ligt met zijn seksuele identiteit, of dat u het kan zien als experimenteergedrag wat op deze leeftijd nog wel meer voor blijkt te komen. Overigens kunnen we allerlei vormen van seksueel gedrag zien in de samenleving, op internet.

Het bespreken van seksualiteit met eigen kinderen geeft normaal gesproken een bepaalde schaamte. Dat is niets mis mee. Het is mooi als u als ouder in openheid uw zorg kan bespreken en een luisterend oor heeft. En iets vertelt waar voor u grenzen liggen en wat de Heere in de schrift zegt over de plaats van seksualiteit.

Rien Geluk i.s.m. Betsy Westeneng, Eleos

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging
2 reacties
zeeland
Het lijkt mij iig niet normaal. Masturberen is al iets intiems en als je dat met je vrienden doet, al is het om stoer te doen, lijkt me dat je een bepaalde grens bent overschreden. Van het heimelijke naar het 'publiekelijke'.
Het probleem is ook vaak dat als je een grens bent overschreden; er meer grenzen komen in je seksuele ontwikkeling en het is dan de vraag of je die verleidingen kunt weerstaan....
Sterkte met de situatie igg!
louis2
Dit lijkt me niet goed.
Jongeren doen dit soms wel eens om dingen uit te proberen of om stoer te doen.
Praat er gewoon open over, dat lijkt me het beste.
Niet te preuts zijn hierin!