Cultuur van die tijd

Ds. J.L. de Jong / 6 reacties

Vraag

De Heere Jezus leefde in een totaal andere cultuur dan de onze. Mijn vraag: In hoeverre heeft dat het evangelie beïnvloed? Zo wordt slavernij niet direct afgewezen en "mannen-die-met-mannen" gaan wel. In onze cultuur is het precies andersom. Kortom, in hoeverre paste Jezus Zich aan, aan de cultuur van die tijd en zou Hij nu andere standpunten ingenomen hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Natuurlijk heb je gelijk dat  de Heere Jezus in een heel andere cultuur leefde dan onze cultuur in het Westen van Europa in de 21e eeuw. Maar dat betekent zeker niet dat de inhoud van de boodschap van de Heere Jezus is aangepast aan de cultuur van toen. Jij zegt dat slavernij in de bijbel niet direct wordt afgewezen. En inderdaad vind je nergens de concrete opdracht om slavernij maar af te schaffen. Maar wanneer ik lees hoe de Heere Jezus ons leert om onze naaste lief te hebben als onszelf of wanneer ik lees hoe de apostel Paulus de weggelopen slaaf Onesimus weer aanbeveelt als een broeder bij Filémon, dan denk ik dat de boodschap van de Bijbel wel degelijk tegendraads is aan de cultuur van toen. Wanneer Filémon zijn (weggelopen) slaaf als een geliefde broeder wordt aanbevolen (Filémon vs. 16) wordt daarmee feitelijk de slavernij al afgeschaft. Het evangelie is tegendraads in de cultuur van toen en in de cultuur van nu.

Natuurlijk is de Bijbel, waarin wij Gods boodschap lezen, op een bepaalde manier betrokken op de tijd van het ontstaan van de Bijbel en de tijd waarin Jezus Christus leefde op deze aarde. Die betrokkenheid op de tijd van ontstaan is echter geen reden om te denken dat de boodschap van het ene evangelie van kleur kan verschieten. Integendeel de betrokkenheid van de Bijbel op de tijd van het ontstaan van de Bijbel laat juist zien dat de Boodschap van het evangelie in iedere tijd weer tegendraads is als een echt Woord van God. God zoekt mensen op in hun concrete leefomgeving. Wanneer het goed is wordt in de prediking van het evangelie de boodschap van de Bijbel ook betrokken op de tijd waarin jij leeft. En zo horen jij en ik ook het evangelie als een tegendraads Woord in de wereld waarin wij leven. Maar het is wel het Woord der Waarheid, wat de Heilige Geest gebruikt om zondaren te behouden.

Een hartelijke groet,

J.L. de Jong

Lees meer artikelen over:

cultuur
6 reacties
dkw
Inderdaad, het evangelie is onveranderd, de overige zaken zijn wel veranderlijk, denk aan kleding, voedsel, baard/snor, offers, rituelen en dergelijke.
Evangelie is nog steeds hetzelfde, daar mag niemand aan tornen, als voor de rest van de zaken geld dat men elkaar hierin in liefde behandeld en met respect ben je gelijk van het probleem af dat er zoveel verschillenden kerken zijn...
plderoos
De bijbel bewijst zichzelf, als niet de bijbel de ultieme waarheid was dan was die zin dat wel. Hoe je met de bijbel om moet gaan leert de bijbel ons namelijk zelf. Je moet gewoon eens de moeite nemen te bestuderen (uitzoeken dus, en in je hoofd conclusies trekken dan) hoe Paulus met het oude testament omgaat. Hij citeert daar regelmatig uit. Soms héél erg precies, soms zo slordig dat je denkt, ho, kan dat zomaar? Matheüs heeft het ook erg druk met het OT. Een keer of 7 zegt hij, "opdat vervuld werd het woord gesproken door de profeet"... Kijk dat eens na en kijk of er een lijn in zit. Opvallend bijvoorbeeld is dat hij bij de kindermoord wel zegt dat het woord vervuld werd, maar niet opdát.

Maar ook het grotere plaatje. Kijk hoe Jezus het OT uitlegt en Johannes bijvoorbeeld. Want anders krijg je natuurlijk direct vragen als, maar waarom bestaat jouw kleding dan niet uit twee stoffen (wie de schoen past ... :P) Jezus bijvoorbeeld leert ons zelf dat er geen regel van de wet verloren zal gaan voor dat het alles zal zijn vervuld. Nou, en de offerdienst is al vervuld dus die is daarmee wél vervallen. En als God aan Petrus laat weten dat wat Hij rein heeft laten verklaren, dat wij dat dan niet onrein moet achten, dan is blijkbaar heel het rein onrein idee ook vervallen. Bedenk dan ook nog eens dat Jezus tegen de discipelen zegt dat alles wat over Hem in de wet, de profeten en de psalmen geschreven staat aan hem vervuld moet worden en dat blijft er van het OT heel weinig over wat wij ons rechtstreeks aan moeten trekken. We kunnen er veel van leren, dat zeker, want, zegt Paulus, al wat tevoren geschreven is, is tot onze onderrichting geschreven zodat wij de hoop zouden vasthouden. Als je leert wat God in het OT allemaal gedaan heeft dan zullen Zijn beloften in het NT ook wel betrouwbaar blijken nietwaar?

En ook in het OT staan zaken die nog voor de huidige en zelfs de komende tijd nog gelden. Denk bijvoorbeeld aan Daniël die in de hemel zit te kijken, hij ziet daar een oude van dagen zitten, en dan kom er iemand als een Mensenzoon binnen op de wolken van de hemel. Ik denk dan vaak, als hij iets verder voorover gebukt had, had hij naar de discipelen kunnen zwaaien. En ook de kleine profeten spreken over de tijden die ná de Christus zullen komen.

Bekijk dan met zulke ogen openbaringen en bedenk dat het verhaal van verschillende kanten belicht wordt. In hoofdstuk twaalf bijvoorbeeld wordt begonnen met het hele verhaal dat Johannes al gezien had nog een keer te vertellen maar nu van een andere kant gezien. Kijk vervolgens eens goed om je heen en overdenk de geschiedenis. Dan zul je zien dat openbaringen al vele malen vervuld is geweest, dat de droom van Nebukadnezar wel heel erg vooruit keek, en dat openbaringen misschien nog vele malen vervuld zal worden.

En als je dat allemaal hebt gedaan, begin je weer lekker overnieuw :-)
plderoos
Nu ik het nog eens doorlees merk ik dat ik het punt dat ik eigenlijk wil maken helemaal niet noem. Komtie alsnog: Tussen Jezus en Paulus enerzijds, en de wetten van Mozes anderzijds, zit ook tientallen eeuwen. En zij beginnen ook niet over cultuurverschillen. Dus de manier waarop zij met de bijbel omgaan leert ons hoe wij dat moeten doen.
Wiepie
Nu ben ik erg benieuwd welke citaat je in gedachten hebt als je het hebt over "En als God aan Petrus laat weten dat wat Hij rein heeft laten verklaren, dat wij dat dan niet onrein moet achten, dan is blijkbaar heel het rein onrein idee ook vervallen." Ik vermoed de beruchte passage die gaat over de omgang met onreine mensen?

Terecht dat je zegt dat het goed is te kijken naar koppelwoordjes zoals "opdat", vaak bevestigen die woorden iets wat eerder voorzegd is.

Vervullen is wat anders dan "vervallen". Als het offer vervallen zou zijn, dan zou Jezus voor ons niet meer het Lam zijn dat voor onze zonde geslacht is aan het kruis. Dat Offer gaat door, totdat de tijd vervuld is!
1a2b3c
De cultuurverschillen gaan m.i. niet over de principes van de Bijbel.
Kijk bijv. eens naar de positie van de vrouw, de vrouwen werden al eeuwenlang onderdrukt en waren nauwelijks iets waard, vooral bij de heidenen.
Het onderwijs van Jezus en Paulus m.b.t. vrouwen kun je wel 'revolutionair' noemen.
Ik denk dat de heidenen niet wisten wat ze hoorden toen Paulus zei dat mannen hun vrouwen zo lief moesten hebben dat ze bereid moeten zijn hun leven voor hen over te geven, en wees elkaar onderdanig enz. Efz.5. Ook de uitspraken van Jezus schokten de dicipelen. Mat.19:10.
Dat onderwijs paste totaal niet bij die cultuur.
adriano313
Cultuur heeft niet zo zeer iets met de inhoud van het evangelie te maken. De maatschappij is wel onderhevig aan culturele veranderingen. Wie is dan de maatschappij en wie of wat is de cultuur zou je zeggen?

Je aanpassen zegt iets over een normering en een waarde en wat je kunt uitdrukken in een visie. Dit zegt nog steeds niets over God, maar wel over een levenswijze.
Het evangelie is de kracht van God die zichtbaar wordt door Zijn Zoon Jezus omdat Hij u liefheeft en al een plan met u had voor dat u bestond...(amazing?, efe 1; ps 139)

Maar de zondige mens blokkeert zichzelf en kan geen relatie hebben met God omdat God niet verenigbaar is met zonden. Hij haat de zonden! Daarom stuurde Hij Jezus en vanaf die periode is het evangelie werkelijkheid geworden.

God hanteert daarom een norm:
Heb de Here u God lief boven ALLES! en hieraan gelijk
Heb u naaste lief als u zelf! (Liefhebben is dan ook gelijk aan te duiden als waarde)

Maar het liefhebben wat God bedoelt is wat anders dan vleselijke sex of hartstochten.
Liefhebben wat God bedoelt is onvoorwaardelijk van Hem en elkaar houden zodat Hij mag regeren en je elkaar in het leven gaat aanvullen en versterken!

De duivel wil ook graag illegaal via de mens regeren waarbij er weer ander normen en waarden ontstaan. Empowerment (feminsme) (niet dat ik tegen vrouwen ben, integendeel elke vrouw is uniek gemaakt en ik heb nog nooit van een aanrechtgave gehoord), humanisme (alles moet eerlijk en menselijk), godsdienstvrijheid (als je de duivel wilt aanbidden mag dat), liberalisme (ik hang niets aan en voel me vrij als een vogel) etc. Het is allemaal wat kort door de bocht maar zelfs al ik het typt klinkt het toch heftig want het zijn de uitgangspunten van ons dagelijks stelsel.

Het punt is dat ondanks deze denkbeelden we op aarde vrede tekort komen, wat voortkomt uit deze bedachte stelsels, terwijl Jezus de Vredevorst wordt genoemd! Tal van landen hebben voedsel en water tekort, mensen die elkaar de hersens inslaan omdat ze anders denken en ga zo maar door! Waar is dan die Vredevorst!

Het punt is dat Gods standpunt nooit is verandert, Hij is de schepper van hemel een aarde, van het geestelijke en het natuurlijk. Hij geeft ons gemaakt naar zijn beeld en gelijkenis en zag dat het zeer goed was en zegt: Heb mij boven alles lief en elkaar lief als je zelf. Daarom, omdat Hij ons zo lief had, stuurde Hij zijn eniggeboren Zoon, opdat een ieder die in hem gelooft eeuwig leeft en niet verloren gaat.

Wat is dan de missing link?

Gods norm....! (door Zijn Zoon Jezus)

Want als ik God lief heb dan deel ik (door in Jezus en zijn offer te geloven) rijkelijk in Zijn zegen. Dat heeft Hij beloofd en daar ligt het begin van vrede en welzijn!

Denk er maar eens verder over na , want hierna komt dan het een na het ander

Dan heb je niet op 1 juli keti koti of een burgemeester die op de gaypride moet opkomen voor homorechten…. geen daila lama die wenst om je hart aan hem te geven of magische sferen waaruit een mens denkt te moeten putten of aan moet ontsnappen…

It’s all about Jezus. Hij is dan de norm en alles zal tot Zegen zijn!