Hertrouwen in de kerk

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat er al veel vragen gesteld zijn over dit onderwerp. Toch zou ik het heel fijn vinden om in onze situatie een antwoord te krijgen. Zelf ben ik een gescheiden jonge vrouw (34 jaar) en heb een kind uit mijn huwelijk gekregen. Mijn ex-man en ik zijn gescheiden vanwege het geloof. Ik werd voor een keuze gezet: scheiden of mijn geloof vaarwel zeggen. Inmiddels woont mijn ex-man samen met een andere vrouw.

Nu heb ik sinds kort verkering met een hele lieve man (35 jaar). Hij zelf is ook gescheiden. Zijn vrouw is bij hem weggegaan omdat ze uit elkaar gegroeid waren en er geen liefde meer was voor elkaar. Ze staan beide onder stille censuur. Mijn eerste vraag is: waarom is dit? Ikzelf heb ook nooit onder stille censuur gestaan toen mijn ex-man nog geen andere vrouw had.

De tweede vraag: zouden wij mogen trouwen in de kerk? De ex-vrouw van mijn vriend gaat al een aantal maanden om met een andere man (zoent hier ook mee en maken samen hotelovernachtingen e.d., maar ze zijn niet officieel samenwonend of getrouwd). Deze situatie was al zo voordat ik mijn vriend leerde kennen en wij een relatie kregen.

Als hertrouwen in de kerk niet mag, mag dit dan wel na het afleggen van schuldbelijdenis? En wat zouden de gevolgen zijn als we alleen voor de wet trouwen? Blijft dan de censuur gehandhaafd en zouden we eventuele kinderen mogen laten dopen? We zijn beide lid van de Ger. Gem.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Mevrouw,

U bent gescheiden omdat u terecht koos voor het dienen van de Heere en het blijven behoren bij de kerk. De gemeente waar u uw  ‘ja-woord’ hebt gegeven toen u samen een zegen over jullie huwelijk gevraagd hebben. Bij het dopen van jullie kind is er gewezen op de beloften als teken en zegel van het genadeverbond en op de noodzaak dat de inhoud van het verbond ook toegepast moet worden door  de Heilige Geest , ook in het leven van jullie kind. U bent schuldloos gescheiden dan word je niet onder stille censuur gezet; zolang die  geldt mag u niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal .

De nieuwe verhouding die u nu hebt maakt het niet eenvoudig; uw vriend... uit elkaar gegroeid: hoe komt dat? Zijn alle pogingen -door de families, de kerkenraad, de consulent, huwelijksbemiddeling van buiten af- om te verzoenen al gepasseerd? Is er van beide kanten reden van verwijdering e.d.? Zolang dat niet opgelost is, staan uw vriend en zijn vrouw onder stille censuur. Want er zal schuld zijn van beide kanten. En is dat op te lossen? Vertrouwen winnen door schuldbelijdenis, dat vraagt tijd, want breuken laten altijd littekens achter.

De vragen naar toch trouwen met elkaar, een zegen vragen over het huwelijk, dopen van eventuele kinderen, moet per geval bekeken worden. Laat er een voortdurend gebed zijn of de Heere (Ps. 25:2,1773) de weg wil wijzen. Overleg met een vertrouwenspersoon. Richt je op je kind en geef veel liefde aan elkaar. Het gaat niet om het volgen van het ‘vlees’, maar leren leven vanuit de Geest, Die in alle waarheid leidt.

Sterkte en zegen,
Drs. I. A. Kole

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

censuurechtscheidinghertrouwen