Twijfel over contact

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Toen ik een jongen leerde kennen en we vaker met elkaar afspraken, verlangde ik steeds meer naar lichamelijk contact met hem. Nu we elkaar een tijdje kennen en we afgesproken hebben ook lichamelijk contact te hebben, twijfel ik er heel erg aan of ik het wel fijn vind. Ook heb ik al enkele jaren lang twijfel en angst over mijn seksuele geaardheid. Ik ben heel bang dat ik mijn contact met hem moet stoppen en vraag mij af of dat wellicht beter is.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is je vraag? Op basis van hetgeen je schrijft ga ik geen ander advies geven dan: wees eerlijk tegenover jezelf én wees eerlijk tegenover degene met wie je een relatie hebt. Jezelf voor de gek houden heeft geen enkele zin en leidt slechts tot frustraties en verdriet. Je medemens ‘gebruiken’ om je eigen geaardheid te ontdekken lijkt me geen goede houding. Dat ‘proef’ ik een beetje uit je woorden, maar wellicht zit ik er helemaal naast. Er zit een spanningsveld in de paar zinnen die je schrijft, waarbij ik op basis van de weinige informatie niet zelf ‘het verhaal’ ga bedenken!

Met deze reactie heb ik niet willen zeggen, dat je tijdens een relatie niet tot de ontdekking kunt komen, dat je toch eigenlijk niet bij elkaar past. Een relatie aangaan is immers een ‘zoektocht’ naar elkaars hart. Blijkt daarbij dat je de ánder niet gelukkig kunt maken dan is het einde van de relatie in zicht. Zie je, dat dit een andere houding vraagt dan slechts op jezelf gericht te zijn? Liefde is vooral geven – dat is: de ander centraal (en tegelijkertijd ín het geven óók ontvangen!). In plaats van némen, want dat is jezelf belangrijker vinden dan je partner.  Laat nog maar eens van je horen, waarbij je een vraag formuleert.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots