Tips om elkaar te (her)vinden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb een probleem daar mijn partner zeer veel twijfelt over onze verkering. Haar gezinssituatie van vroeger uit is niet stabiel geweest -ruzie- en hoewel alles nu goed is, gaat onze relatie zeer op en neer. Het ene moment is het geweldig en dan is het weer een moeilijk gesprek waarin man/vrouw-verschillen duidelijk tot uiting komen, zelfs binnen de tijdspanne van een paar uur. Zij weet denk ik niet -omdat ik de eerste ben- wat een stabiele relatie inhoudt. Ik wil ruimte geven aan haar twijfels -dit deed ik eerst niet, ik ging er tegenin- maar nu doe ik dat wel. Zij kan haar twijfels echter niet benoemen, wat weer vraagtekens bij mij oproept. Stel ik die vragen over twijfel wel, krijg ik geen antwoord. Stel ik die vragen niet, dan wordt er te weinig gepraat... Zij ervaart dat zij mij tekort doet, maar dit spreek ik vaak tegen. En op moeilijke momenten is zij er ook voor mij. Toch verlang ik ook naar geborgenheid en zekerheid. Ik moet alles voorzichtig brengen. Dat vind ik wel eens moeilijk. Toch houd ik ontzettend veel van haar en accepteer ik de huidige situatie als gebrokenheid na de zondeval. En ik wil herstel. We zijn beiden gelukkig christen en hebben beide het verlangen om te leven vanuit de principes zoals God die aan de mensen gegeven heeft. We bidden de laatste tijd veel en dat geeft rust voor de korte duur, maar ik wil zo graag evenwicht op de lange termijn. Ik doe alles wat in mijn macht is om de dingen goed te laten verlopen en soms betekent dat wat inleveren. Ik zou graag enkele tips krijgen hoe wij elkaar kunnen (her)vinden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

U vraagt om tips. Daar gaat ie:

1.    Ook als christenen leven we in een gebroken wereld, waarbij we misschien wel ‘herstel’ willen, maar niet zelf kunnen bewerkstelligen. U zult dus hier op aarde rekening moeten houden met een niet-volmaakte partner.
2.    Als u al álles doet, is dat prima. Wat zou nóg méér willen en/of kunnen doen? Uw lief líéf hebben lijkt me genoeg.
3.    Geef uzelf en haar de tijd en de ruimte om –met vallen en opstaan- steeds meer naar elkaar toe te groeien.
4.    Lees eens een goed boek over relaties, over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Wellicht vindt u daar handvatten die op uw relatie van toepassing kunnen zijn.
5.    Praat met andere (echt)paren in uw omgeving, of volg catechisatie (of een  cursus) ter voorbereiding op het huwelijk. Dan ontmoet u anderen die mogelijk met dezelfde vragen te maken hebben of krijgen.
6.    Evenwicht op lange termijn kan een (vrome) wens zijn, maar garantie krijgt u nooit. Wij kunnen niet in de toekomst kijken. Slechts vertrouwen hebben. Hang de tekst van het lied ‘Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heren hand’ maar boven uw bed of op de badkamerspiegel!
7.    Laatste tip: laat haar in haar waarde, samen met alle ups en downs. Als ú weet wat een stabiele relatie voor u betekent: laat het haar zíén en merken in uw houding van liefde en trouw! Zij is, wie zij is ….. en is dat niet juist waardoor u verliefd bent geworden? Veranderen kan alleen vanuit die houding. Waarbij u ook nog eens dient te bedenken dat u niet háár, maar slechts uw eigen houding tegenover haar kunt veranderen.

Gode bevolen,

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

twijfelverkering
3 reacties
Daniel
Mooi antwoord van mevr. Rots.

'En ik wil herstel' schrijf je beste vragensteller, de laatste zin van mevrouw Rots doet er toe:

'Waarbij u ook nog eens dient te bedenken dat u niet háár, maar slechts uw eigen houding tegenover haar kunt veranderen'.

Denk daar over na, beste vraagsteller.
drj
Wat fijn dat je werkelijk over het innerlijk van je partner nadenkt. Je proberen in de ander in te denken is belangrijk voor alle relaties in je leven. Heel belangrijk inderdaad, dat je naar elkaar leert luisteren en niet over de gevoelens van je partner heenwalst.
In de verkeringstijd is het goed om te merken dat je steeds meer naar elkaar toegroeit. Daar horen vaak hier en daar wat strubbelingen bij.

Aan de andere kant: jij bent niet haar therapeut. Als ze grotere problemen heeft, die niet een twee drie door jullie samen op te lossen zijn, moet je dat echt aan een professional overlaten. Bovendien is verkering (zeker in het begin) eigenlijk het gemakkelijkste deel van je relatie. In dat stadium zou alles min of meer 'op rolletjes' moeten lopen. Als je merkt dat de relatie in de verkeringstijd al stroef loopt, dat er duidelijke problemen tussen jullie zijn, en dat je niet het gevoel hebt, dat jullie zo naar elkaar toegroeien dat die problemen op de achtergrond raken, dan moet je nadenken of zij de ware voor je is.

Bij verkering gaat het er niet alleen om het leuk met elkaar te hebben, maar het gaat er ook vooral om te kijken of je genoeg bij elkaar past om elkaar te ondersteunen in de rest van je leven. Elkaar. Niet alleen dat zij jo helpt. Niet alleen dat jij haar sterke schouder bent. Maar dat je elkaar soms de een meer, soms de ander meer ondersteunt. Dat je het gevoel hebt, dat wat er ook voor moeilijkheden op je weg zullen komen, je die met deze man/vrouw (en Gods hulp) wel zal kunnen overwinnen.

Uit je verhaal wordt niet duidelijk of er een goede basis is met een paar probleempjes, of dat je steeds bezig bent met problemen oplossen, op eieren lopen, enz. Zoals gezegd, je bent haar vriend, niet haar therapeut. Aan de andere kant moet je oppassen, dat je niet verwacht dat een relatie perfect is en dat jullie elkaar altijd meteen aanvoelen.

Pas op met hoe je over haar denkt. Te zeggen dat zij niet weet wat een stabiele relatie is omdat jij haar eerste vriendje bent, klinkt voor mij persoonlijk tamelijk hoogmoedig. Met het zelfde recht kan zij zeggen, dat jij niet weet wat echte liefde is, omdat je al een andere vriendin had....

Veel wijsheid wenst DrJ
Evert_60
Beste vraagsteller,

Allereerst een pluim op je hoed voor de wijze waarop je met respect en gevoel voor je partner je probleem/vraag formuleert. Je beschrijft dat je partner uit een instabiele gezinssituatie komt.
Jullie verkeringstijd wordt door jullie beiden beleefd als een voorbereiding om met God's hulp en instemming zelf een gezin te gaan starten. Hier zit mogelijk de crux van het probleem: je partner heeft, gezien haar thuissituatie, thuis niet het goede voorbeeld gezien, en waarschijnlijk voelt ze een grote faalangst om zelf een gezin te kunnen starten. Een dergelijk gevoel van faalangst hoeft helemaal niet tastbaar bij je vriendin aanwezig te zijn, maar kan zich wel degelijk uiten in gedrag dat je kunt typeren als aantrekken-afstoten. Dat is namelijk wat ik tussen de regels in je vraag lees. Nogal onvoorspelbaar gedrag van je vriendin dat zich kenmerkt door aantrekken, gevolgd door afstoten. Dit is een moeilijke situatie, waardoor jij emotioneel kunt leeglopen, omdat jij geen zekerheid van je vriendin krijgt omtrent de kwaliteit van jullie relatie.
Ik heb een paar tips voor je:
1. let vooral ook op je eigen grenzen; wat kun jij emotioneel nog wel aan en wat kun je niet meer aan? Bespreek dit met je vriendin, zodat zij ook weet dat jij je zorgen maakt over de relatie en dat jullie beider inbreng nodig is om deze relatie tot een succes te maken.
2. ga in een gezamenlijk gebed naar God en vraag om Zijn hulp, omdat het trauma van je vriendin waarschijnlijk te groot is om dat simpel op een intermenselijke manier op te kunnen lossen. De impact van een onveilige en instabiele thuissituatie is heel groot en kan een desastreus effect hebben op het vermogen om een stabiele, veilige en affectieve relatie aan te kunnen gaan.
3. voer de druk niet onnodig hoog op. Je vriendin krijgt het letterlijk spaansbenauwd bij het idee dat ze samen met jou de rest van haar leven gaat invullen. Dat heeft heel waarschijnlijk niets met jou te maken, maar is een gevolg van de instabiele thuissituatie die bij haar een faalangst en mogelijk zelfs een bindingsangst heeft veroorzaakt. Dus: spreek uit tegen haar dat jullie vooral ook heel goede vrienden samen moeten worden en focus daarop en maak de relationele kant van jullie omgang niet groot of zwaar. Leer haar echt kennen en geef haar het vertrouwen dat ze haar twijfels mag uitspreken. Neem vooral de tijd, heel veel tijd. Vergeet niet dat je vriendin emotionele pijn heeft, doordat ze waarschijnlijk werkelijk niet weet hoe ze jullie relatie moet invullen, omdat ze van haar ouders niet het goede voorbeeld heeft gezien.
4. Echter, en dit ook in alle eerlijkheid, mensen kunnen door een onveilige en instabiele thuissitutie in hun vroege jeugd dermate beschadigd zijn dat ze niet meer in staat zijn om een emotioneel stabiele en wederkerige relatie aan te gaan. Dit is het allerlaatste stadium en daar hoef je nog helemaal niet van uit te gaan, maar hou er wel rekening mee, omdat jij ook je grenzen onder ogen moet blijven zien.
5. Een triviaal punt: ik weet jullie leeftijd niet. De leeftijd is wel degelijk een factor. Als jullie beiden nog jong zijn, bijvoorbeeld jonger dan 20, dan zou ik zeggen, ook rekening houdend met het bovenstaande; investeer vooral in wederzijds vertrouwen in elkaar en wordt vooral ook heel goede vrienden van elkaar. De liefdesrelatie die zich daarna kan ontwikkelen is hierdoor veel en veel completer.
Ik wens jullie oprecht succes en ik hoop dat jullie er met God's hulp uitkomen,

groet, Evert