Ontevreden over mijn eigen gedrag

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Ik ben ontevreden over mijn eigen gedrag. Ik kan bijvoorbeeld thuis aan tafel ineens vreselijk uitschieten tegen iemand. Ook ben ik vaak zomaar opeens chagrijnig. Dan weet ik zelf eigenlijk niet hoe dat nu komt. Voor de overige gezinsleden is dit natuurlijk niet leuk. Het is dan wel weer snel over, maar toch... Ik ben de enige thuis die zo'n wisselend karakter heeft en ineens boos kan worden. Verder heb ik ook wel eens van die negatieve buien dat ik niets zie zitten en echt niet lekker in mijn vel zit. Ik vind het vervelend dat ik zo doe en vraag me af hoe het komt. Kan iemand me zeggen hoe ik hier vanaf kan komen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik vind het heel positief dat je zelf tot de conclusie bent gekomen dat je gedrag voor de ander niet altijd even positief overkomt. Je noemt zulk gedrag: "chagrijnigheid" en "het zomaar uitschieten". Je ziet ook in dat het in sommige situaties door jouw manier van reageren komt en dat de ander daar op dat moment eigenlijk part noch deel aan heeft. Natuurlijk heeft jouw manier van reageren te maken met je karakter. Het kan ook zijn dat je "gewoon" aan het puberen bent en bij deze fase in je leven komen deze stemmingswisselingen heel vaak voor. Je opmerkingen over je negatieve buien en het niet lekker in je vel zitten "passen" helemaal bij de ontwikkeling die je doormaakt in de puberteit.

Zelf zeg je de enige te zijn binnen je gezin met zo'n wisselend karakter. Ik ken je gezinssituatie niet, maar het is wel van belang om te weten of je de enige puber bent en wie de andere leden van jouw gezin zijn. Zelf geef je aan je niet erg happy te voelen over de manier waarop je kunt reageren, ook al is een dergelijke negatieve bui gelukkig meestal snel weer over. Waarom praat je niet eens open en eerlijk met één of meerdere van je gezinsleden over dit probleem? Misschien waren zij als kind (puber) wel net zo en kunnen ze jou hun eigen ervaringen vertellen. Bovendien zien ze dan ook de andere kant van jou; namelijk dat er achter die "negatieve buitenkant" ook een andere kant is die zich wel degelijk bekommert om de gevolgen van een "uitbarsting".

Daarnaast kun je er natuurlijk ook met een goede vriend of vriendin over praten. Ik hoop dat je een dergelijk iemand hebt in je omgeving.

De vraag over hoe je van je negatieve buien af komt, is zonder aanvullende informatie te hebben eigenlijk niet te beantwoorden. Zoals gezegd, is het hebben van dergelijke gevoelens iets wat bij de puberteitsfase van je leven hoort.

Op de onderstaande links vind je wat meer informatie over dit onderwerp. Wellicht krijg je wat meer helderheid inzake de vraag of het door jou ervaren probleemgedrag werkelijk een probleem is, of dat het nu eenmaal bij de fase, die je nu meemaakt, hoort.

link 1

link 2

link 3

Tags in dit artikel:

psychologie