Wachten op lampje

Ds. H. Paul / 57 reacties

Vraag

Familie van ons deed onlangs belijdenis in een Gereformeerde Gemeente. Wij wilden daar ook graag bij zijn, dus waren we op tijd vertrokken zodat we vooraan konden zitten en alles goed mee konden maken. Wij zijn niet van dat kerkverband, dus waren we benieuwd hoe het allemaal zou verlopen. Ruimschoots voor kerktijd aangekomen moesten wij, en nog andere mensen die blijkbaar ook niet van die gemeente waren, van de koster tot 10 minuten voor tijd wachten op een lampje dat zou gaan branden. Dan pas mochten we naar binnen. De koster vond het eigenlijk wel naar, maar het moest van de kerkenraad. Eerlijk gezegd waren wij behoorlijk gefrustreerd. Iedereen is toch welkom in Gods huis? Ik vond dit allerminst gastvrij. Wat kan de reden zijn dat wij moesten wachten (en uiteindelijk dus achteraan zaten). En is dit eigenlijk wel christelijk?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

In meerdere gemeenten is het inderdaad de gewoonte, dat de plaatsen verhuurd zijn aan de leden. Ieder heeft dus een eigen plaats en wil daarover ook beschikken. Jaarlijks wordt daar een bijdrage voor betaald.

In onze gemeente is dat niet zo. De plaatsen zijn er vrij. Ieder die op tijd is, kan de plaats innemen, die hij/zij wil. Gasten mogen dat ook. In de praktijk is het wel zo dat ieder een eigen plaats heeft, maar men kan die niet claimen.

Eerstgenoemde gewoonte stamt nog uit de tijd voor de Afscheiding. Toen werden zelfs plaatsen verkocht bij opbod. Een totaal verkeerde gewoonte, want de armeren hadden geen mogelijkheid een goede plaats te bezetten. Die zaten op de zogenaamde armenbanken. Ook waren er de zogenaamde herenbanken voor de rijken. In Gods huis dient echter het onderscheid tussen meer of minder welvarenden volledig weg te vallen. Maar het onderscheid tussen verhuurde en vrije plaatsen is vaak per gemeente verschillend, naar gelang een besluit van de ledenvergadering, dat uitgevoerd wordt door de kerkenraad.

Uw ervaring is inderdaad een uiting van mindere gastvrijheid, maar heeft meer voordelen voor de plaatselijke leden en hun gezinnen. De gezinnen kunnen bij elkaar zitten.

Hartelijke groeten,

ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

zitplaats
57 reacties
Sophie27
Helaas.. ik kom ook uit een lampjeskerk.
Ik vind het ook zeer ongastvrij. Waarom zouden we buitenstaanders moeten laten wachten? Dat deed de Heere Jezus toch ook niet? Toen hij met tollenaren en zondaren at, was dat een maaltijd, het beste wat je de mensen kunt voorzetten. Ik snap ook niet dat je in een gemeente evangelisatiefolders verspreidt, erop zet dat ze hartelijk welkom zijn, en als ze dan komen, dat ze dan moeten wachten, sterker nog, dat iedereen hen als een attractie aankijkt, elkaar aanstoot en hen bekijkt alsof het marsmannetjes zijn.
Afgezien van het lampje, ik zit al enkele jaren in mijn gemeente en was pas laat en zocht een plekje. De koster gaf me er 1 en de mensen schudden nee, ik mocht er niet meer bij want 'dit is mijn plek'. Is al diverse keren gebeurd en soms denk ik: oke dan ga ik wel weer, als ik niet welkom ben dan maar niet. Maar dat is niet de goede manier.
Betalen voor zitplaatsen? waarom niet een extra collecte houden voor de zendingsvelden waar ze op een matje zitten en de Bijbels schaars zijn?
43843
Bij ons brandt altijd het 'Grote Licht'. En daar is plaats voor iedereen.
rian2
43843, zo is het maar net!!
Daniel
Wij zitten vooraan in de kerk, daar dokken we wel voor, daarmee kan de kerk zich financieel zich redden en de 'armen' zitten achterin ook lekker warm. Wij doen alles volgens het partijprogram van de SGP.
We laten niemand in de steek, maar we willen er zelf ook warm bijzitten.
dkw
@Daniel,
Jij mag uitgeroepen worden tot het meest cynische lid.
(Ik lees je bijdragen graag hoor en ook in deze zit een boodschap tot nadenken).
Roozemond
Wat een gedoe zeg om zo'n vraag.... wij hebben geen zitplaatsen geld omdat onze kerk geen nieuw gebouw is, maar als je even heel simpel nadenkt en een gemeente kiest voor een nieuw kerkgebouw om welke reden dan ook, dan is zitgeld toch zeer logisch? je kunt daar ellelange discussies over gaan voeren, maar verander de wereld en begin vooral bij jezelf.
ikke169
Het lampje in de kerk komt bij mij altijd alsvolgt over: Eigen volk eerst. What Would Jesus Do?
dkw
Met de pinksterpreek van Petrus en de apostelen mochten de joden vooraan staan en alle buitenstaanders moesten maar wachten totdat de Joden geriefelijk zaten of stonden, toen mochten hun pas...
Gelukkig niet zeg.
Anders
Zo'n lampje hoort niet in een kerk!!!!
Is er iets bijzonders dan kan de koster voor de familie banken reserveren ( bijv. rouw, trouw, belijdenis enz. ) zodat je dan toch dichtbij zitten kan.
katlheen
Hmmm, wat zouden wij vinden van een lampje bij de hemelpoort? Wellicht iets om over na te denken?
karlo
En toen ging het licht uit. Het werd helemaal donker.
waldboy
Als een gemeente geld nodig heeft, probeert ze om dat bij de gemeenteledente krijgen.
Voor de verbouwing/renovatie van onze kerk is een schrijven naar de gemeeteleden gestuurd met een aantal voorstellen om het benodigde bedrag op te brengen. Op deze manier kan iedereen anoniem blijven. Zo hoort eht ook. Onze bijdrage moeten we voor God verantwoorden en er niet mee te koop lopen voor de gemeente.

Maar als we het lampje afschaffen, wat is dan de volgende stap? Veranderingen worden sosm uit angst niet gedaan. Gaan we dan ook gezangen zingen? Of Opwekking? En wat is de volgende stap? Laten we het maar bij het oude houden. Wel zo veilig.
Ctje
Hier ook geen voorstander van zo'n lampje. Bij mijn schoonfamilie is het ook zo. Ik vond het eerst echt vreselijk, totdat het zomer werd. Het is een heel toeristische plaats, en dan kun je echt 8 weken lang of 30 minuten van te voren in de kerk gaan zitten, of niet als gezin bij elkaar zitten. Nou, in zo'n geval kan ik begrijpen dat er zo'n lampje gebruikt wordt. Volgens mij maakt of breekt de koster zo'n situatie, want die kent echt de open plaatsen wel, dus buiten het hoogseizoen worden er voor het lampje aan ging al plaatsen aangewezen.
Daniel
De dominee's en ouderlingen denken ook na over lampjes, die houden niets voor niets lampjes in stand.

Als Gemeente van Jezus Christus mogen we weten “kinderen van het licht” te zijn. Maar als kinderen van het licht leven we in deze wereld midden in de nacht. Er is een boze geestelijke wereld, die alles bij God probeert weg te halen en te vernielen! De Bijbel waarschuwt dan ook: “Weest nuchter, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een briesende leeuw, zoekende, wie hij zou kunnen verslinden; en weerstaat hem, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt” (1 Petr. 5 : 8 – 9).

Gelukkig dat we nog licht (lampjes) hebben.
jsml
Wij hebben geen lampje. Alleen wanneer we een keer geen dominee hebben....
...dan hebben we een 'laser'.......
dkw
@Waldboy:
Ik zie geen overeenkomst tussen een lampje en gezangen, of bedoel je dat sarcastisch?
Alles bij het oude houden is inderdaad een veelgebruikt argument, echter het oude is niet altijd beter, denk aan de boeren en het daggeldersvolk vroeger, de enorme armoede en rijkdom...
Ik stel voor dat we dan ook gaan preken zoals in de tijd der reformatie, zonder orgel, zonder geluidsapparatuur, zonder kerktelefoon/radio, in de kleding die toen gewoon was, ook voor ambtsdragers, we schaffen de statenvertaling af en gaan lezen uit de Deux bijbel of nog liever het Grieks en Latijn voor iedereen...
Uiteraard niet serieus bedoeld maar niet veranderen om de verandering vind ik verkeerd.
ankewubs
ik ben zo blij dat ik bij een gemeente behoor waar dit soort ouderwetse en ongastvrije dingen geen sprake is.Bij onze gemeente is iedereen gelijk en welkom, zelfs de zwerver of de alchoholist.
Niks geen gereserveerde banken iedereen mag zitten waar hij of zij wil.Stel dat de Here Jezus zondag de kerk binnen zou komen zegt de kerkenraad dan ook,wacht U even totdat het lampje gaat branden?
Wees gastvrij en verwelkom uw broeders en zusters in u gemeente met liefde en doe de lampjes de kerk uit.