Implantaat plus kroon

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Enkele jaren geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Daarna heb ik (vanwege de financiën) geen kroon laten plaatsen en is mijn kies afgebrokkeld. Bij de tandarts die ik destijds had kreeg ook ik de indruk dat dat niet persé nodig was. Had ik het maar wel gedaan! Mijn huidige tandarts is bang dat er opnieuw problemen met de wortels komen omdat de wortels aan het tandmilieu blootgesteld zijn en raadt mij aan een implantaat plus kroon te laten plaatsen. Dit is echter een dure behandeling en wordt niet (geheel) vergoed door de verzekering. Ik heb hier weinig zin in als het niet echt heel hard nodig is. Ik kan best een kies missen! Is implantaat plus kroon (medisch gezien) nodig of is het alleen uit esthetische overwegingen? Kunnen wortels die door een wortelkanaalbehandeling doodgemaakt zijn weer gaan ontsteken?

Antwoord

Een kroon plaatsen na een wortelkanaalbehandeling is soms verstandig. Uit onderzoek is wel gebleken dat met name kleine kiezen in de bovenkaak na een wortelkanaalbehandeling erg gevoelig zijn voor breuk.

Heel vaak echter wordt er ook geen kroon geplaatst na een wortelkanaalbehandeling omdat het zeker ook goed kán gaan zonder. Er is sprake van een kans op problemen en een bepaalde prijs voor een kroon. Wat is de verhouding tussen die twee? Dit verschilt per persoon. Wanneer iemand bijvoorbeeld vreselijk knarsetandt is die hoog en dan is een kroon verstandig. Persoonlijk vind ik het zeer zelden nodig een kroon te plaatsen, mits er een goed verlijmde witte vulling wordt geplaatst.

Een wortelkanaalbehandeling die aan de mond is blootgesteld kent een zeer reële kans op problemen in de toekomst. Nieuwe bacteriën zijn het binnenste van de tand binnengekomen en zullen uiteindelijk ontstekingen aan de wortelpunten veroorzaken. Dit kan nog heel lang duren en kan op röntgen solo-opnamen worden gecontroleerd.

Alleen als de tand niet meer voorspelbaar is op te bouwen, zou ik de wortels verwijderen en een implantaat plaatsen. Anders is het beter en goedkoper nu een nieuwe wortelkanaalbehandeling te doen en de kies alsnog met een kroon te restaureren.

Een second opinion is altijd een goed idee. Vraag hiervoor bij voorkeur bij de eigen tandarts de röntgenfoto’s op.

Drs. G. H. Hoek

Lees meer artikelen over:

kroontandarts