Kerkgeschiedenis

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan ds. M. J. Paul. Ergens in een lezing die ik via internet beluisterde (overigens zeer bedankt dat u hierover lezingen houdt!) zegt u dat er maar weinig boeken worden gelezen over de vroegere kerk. Er wordt, als er over de kerkgeschiedenis wordt gesproken, vaak Augustinus, Luther, Calvijn etc. aangehaald en dat is het dan. U zei dat u er heel wat andere boeken zijn. Ik zou graag wat meer te weten willen komen van de eerste christengemeente/vroege kerk ten aanzien van genezing/bevrijding/geloofsleven/getuigenissen/doop/verkondiging van het woord etc. Zou u wat titels kunnen geven die voor een jongere te lezen zijn? Ik ben niet iemand die dikke academische boeken door kan nemen, maar misschien weet u wat titels die voor een jonge mensen te lezen zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er is over het algemeen weinig kennis van de visie van de vroege kerk op genezing en bevrijding van demonische machten. Hierover heb ik geschreven in "Vergeving en genezing: ziekenzalving in de christelijke gemeente" (Boekencentrum, 1997 en herdrukken, de hoofdstukken 3, 4 en 5). Robert Doornenbal heeft hierover gepubliceerd in M. J. Paul (red.), "Geestelijke strijd: demonie en bevrijding in christelijk perspectief "(Boekencentrum, 2002 en herdrukken, hoofdstuk 4). Daar wordt weer naar andere literatuur verwezen.

Een niet zo moeilijk geschreven recentere studie in het Engels is: Andrew Daunton-Fear, "Healing in the Early Church: The Church’s Ministry of Healing and Exorcism from the First to the Fifth Century", Studies in Christian History and Thought (Milton Keynes: Paternoster, 2009).

Laat ik twee voorbeelden nemen uit de vroege kerk. De eerste is Athanasius. Deze kerkvader is bekend geworden door zijn strijd tegen de ketter Arius, en een geloofsbelijdenis is zelfs naar hem genoemd (achterin je psalmboekje). Veel minder bekend is dat hij een periode in Egypte is geweest en daar bij de woestijnmonniken allerlei wonderen van genezing en bevrijding meegemaakt heeft. Athanasius heeft daarover later een verslag geschreven. Het taalgebruik is af en toe wat vreemd voor ons en ook zijn wij terughoudender over de waarde van ascese en het monnikendom, maar het gaat mij nu om de genezingen en bevrijdingen die gebeurden. Er is een Nederlandse vertaling van dit geschrift: Athanasius van Alexandrië, "Verleidingen in de woestijn, het leven van de heilige Antonius de Grote", vertaald en toegelicht door Vincent Hunink, Athenaeum - Polak & Van Gennep, Amsterdam 2002; tweede, electronische versie 2005. Tot voor kort was deze tekst te lezen op internet, maar volgens deze website wordt nu een nieuwe editie voorbereid.

Een tweede voorbeeld is Augustinus. Hij heeft aan het eind van zijn leven (gestorven in 430) veel genezingswonderen meegemaakt. Zijn biograaf Possidius vertelt hoe Augustinus onder tranen bad voor enige bezetenen en dat die ook werden bevrijd. Ook kwam een man met een zieke vriend en vroeg of Augustinus (die toen ernstig ziek was) zijn hand op hem wilde leggen, opdat hij genezen zou worden. Augustinus gaf ten antwoord, dat hij, als hij die macht had, die eerst op zichzelf zou toepassen. Daarop verklaarde de bezoeker dat hij een visioen had gekregen waarin de woorden gesproken werden, "Ga naar bisschop Augustinus, opdat hij zijn hand op hem mag leggen en hij zal genezen worden." Toen Augustinus dit hoorde, gehoorzaamde hij en onmiddellijk werd de zieke genezen.

Een goed leesbaar algemeen boek over de vroege kerk is Michael Green, "Evangelie-verkondiging in de eerste eeuwen." Telos-boek (Goes, Amsterdam, 1979), mogelijk nog tweedehands te krijgen.

Prof. dr. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Augustinuskerkgeschiedenisoudvader