Meer gevoel, minder redeneren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben iemand die alles enorm beredeneert. Waarom? Ik weet het niet. Momenteel denk ik na over trouwen. Volgens mijn moeder moet ik veel meer op mijn gevoel afgaan en minder alles beredeneren. Maar ik weet niet eens goed wat ik voel. Ik ervaar de opmerkingen van mijn moeder als kritiek. Hoe kan ik meer luisteren naar mijn gevoel en waarom beredeneer ik alles? Of heeft de één dit gewoon meer dan de ander en is daar niets mis mee?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Geen idee waarom jij alles beredeneert …. ik ken je niet. Je denkt na over trouwen, schrijf je. Wat bedoel je daarmee? Heb je verkering of maak je een studie van het onderwerp?

Wil je leren wat je gevoelens zijn: schrijf ze op. Maak een lijstje: blij, boos, verdrietig, bezorgd, bang, enzovoort. Vul dit aan totdat je minstens tien woorden hebt! En dan schrijf je iedere dag achter de woorden wanneer je je die dag zo hebt gevoeld. Houdt zo’n dagboekje een poosje vol en je zult zien, dat je meer oog krijgt voor wat je voelt!

Succes,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psychologie
1 reactie
Alphonsus
Waarom is de opmerking van je moeder kritiek? Waarom zou het geen goed gemeende raad kunnen zijn?
Weet je waarom jij alles beredeneerd? Dat komt omdat je nog niet geleerd hebt om op de juiste wijze naar je gevoel te luisteren en daar mee om te gaan. Wegvluchten uit het gevoel en vluchten naar de redenatie geeft géén oplossing, wel schijnoplossingen. Zorg voor evenwicht en volg b.v. het advies van Mevrouw Rots op.
Vaak is het ook goed om maar niet te veel in te zitten over zaken die nog komen moeten en de dingen op zijn beloop te laten en het te laten gebeuren. Vaak verwonder je je dan nog over wat er uitkomt.