Kerk voorbij rijden

Ds. A.J. Schalkoort / 44 reacties

Vraag

Is het geoorloofd om bij de keuze van een HHK-gemeente, de kerk in je eigen woonplaats voorbij te rijden en elders in een andere plaats (veel verder rijden) te gaan kerken bij de HHK?

Antwoord

De vraag die bij mij opkomt is: wat mankeert er aan de gemeente in je woonplaats?  Allerlei, veelal bijkomstige zaken kunnen een rol spelen. Helaas kom ik al te vaak tegen dat men geen kerkelijk besef heeft. Daarmee bedoel ik dat als er  in onze woonplaats een HHG is, wij daar naar de kerk behoren te gaan. Waar het kerkelijk besef ontbreekt, doen we aan kerkelijke shopping. We zoeken het elders waar het ons beter lijkt. Daardoor moeten we op zondag onnodig verder reizen, terwijl dat niet nodig is.

We  moeten ons ernstig afvragen wat nu het belangrijkste is wat ons moet binden aan een gemeente. Dat is de verkondiging van het Woord. Ook binnen de HHK zijn er qua prediking accentsverschillen. Maar die zijn in de meeste gevallen niet zo groot dat we daarom het elders moeten zoeken.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, voor zover mij bekend, hoge uitzonderingen. Als het ons werkelijk te doen is om het Woord van de Heere te horen en we hebben honger en dorst naar het Woord, behoeven we het niet buiten de grenzen van eigen gemeente te zoeken. Ook in dat opzicht geldt het woord van Paulus: "Nabij u is het woord", geografisch gezien bedoel ik nu. Maar dan ook vooral geestelijk gezien: "in uw mond en in uw hart", Romeinen 10:8.

Ds. A. J. Schalkoort

44 reacties
karlo
@plderoos. Ik bedoel met "en dan" hoe en wat er, volgens jullie, gebeuren moet na deze oproep. En @d ijna61, je zegt dan moet het geloof gaan groeien, maar het geloof moet er dan toch eerst zijn?! Toch?! En @bert dat geloof moet idd. volgens mij de Geest in onze harten gaan werken, want ik wordt bij mezelf wel gewaar dat het van en uit mezelf niks wordt. En dan is het echt niet zitten wachten en zitten wachten en zitten wachten, maar wordt het een gedurige strijd om in te gaan door de enge poort, want hoe huiveringwekkend is het om in te gaan door de wijde poort, die naar het verderf leidt?! Een steeds weer vragen om genade, om Jezus 'wil alleen.
En @dijna61, je zegt het kan zijn dat er een wereld voor je open gaat. Vind het niet zo'n goede wens, het is te hopen voor Bert, dat (als hij gaat verkassen, wat mij geen goed idee lijkt) ook daar Gods Woord open gaat.
Nu mensen, een goede dag toegewenst, ik moet eerst eens wat werk gaan verrichten.
adriano313
@Bert, vervelend dat je het zo ervaart/ meemaakt, ik bid dat je het op een dag zo mag ervaren zoals God het in Zijn plan bedoelt heeft.

@ vragensteller, de Bijbel leert dat het altaar (je hart) van de tempel (je lichaam) wordt ontstoken door Goddelijk vuur. Dan ontstaat er een Levendige situatie, met elk facet van dien. Door Jezus Christus te aanvaarden als Heer en verlosser in je leven en dit belijdt met je mond, dan zal het Goddelijke vuur worden ontstoken zoals dat bij een ieder in het NT ook gebeurde. Jezus is hierin het voorbeeld. Pas nadat Hij GEVULD werd door de H.Geest begon Zijn bediening van 3 jaar. Met het accent op Gevuld!

De Bijbel leert dat alleen onder leiding en bediening van de H.Geest een Christen in staat is om in een heilige levenswandel te kunnen groeien en in het spoor te blijven. Je kunt het vergelijken met een trein die alleen kan rijden omdat hij ge-connect is met de bovenleiding. Hier snijdt jou verhaal m.i hout, want een oproep tot bekering is slechts het begin van de reis met Jezus.

Maar de Heilige Geest is niet natuurlijke en een gedrukte letter is zichtbaar en tastbaar.
Dat maakt het dat mensen vaak al van het pad afdwalen en blijven hangen in een situatie die gekenmerkt wordt door eigen praktiseren.

Om te kunnen groeien heb je de H.Geest dagelijks nodig. Een met olie “gevulde kerk” ligt vaak aan de basis van een met olie gevulde Christen. Zodat je lamp ook niet uitgaat.
Olie is het beeld van de H.Geest. En zoals je in het voorbeeld schets, zullen de wijze maagden alleen maar het spoor houden door olie.

Een kerk zonder H.Geest is een kerk met een religieuze saus. Dus bidt tot Jezus Christus als je bemerkt dat je door jou gemeente niet meer gevuld wordt. Want daar ligt m.i. het antwoord of je door moet rijden naar een andere gemeente of dat Hij een andere plan met jou en je gezin voor ogen heeft.

Persoonlijk vond ik het een treffende constatering, om de kinderdoop (geheiligd door ouders) in relatie te stellen tot de bekeringspreken van zelfonderzoek en eigen werken.

Strek je uit naar een leven gevuld met de H.Geest. Kijk anders eens<a href="http://www.healingrain.nl/content.cfm?action=product&p_id=598&pc_id=41,64&cat=1"> olie gevulde kerken die de stad verlichten</a> (klik)

grt
Bert
@Karlo: dat geloof ik zeker, maar wat mijn probleem is dat de mensen niet, of op een niet bijbelse manier geappelleerd wordt.
Ik zit nu in een gemeente waar 90% van de gemeente zit af te wachten tot er iets spectaculairs gaat gebeuren. Is dit bijbels? Is dit in lijn met wat de reformatie geleerd heeft? Volgens mij niet, maar het is wel het gevolg van de prediking! Moet ik daar dan maar onder blijven?
dijna61
"'Wachten op iets spectucalairs"??
Er is al iets spectaculairs gebeurd! Christus is gestorven voor ons behoud en daarna opgestaan om ons het leven te geven. Is dat niet spectaculair genoeg?
Dat kun je in geloof aannemen of je kunt het in ongeloof verwerpen en wachten op een ander "evangelie". Het is het één of het ander meer mogelijkheden zijn er niet.