Uitverkiezing

Redactie Refoweb / 56 reacties

Vraag

Wat moet een christen met de uitverkiezing aan? Moeten wij dat wel willen begrijpen? In de Bijbel staat dat als je gelooft, zalig wordt. Maar er is ook nog iets van een uitverkiezing. Een mens weet niet of hij/zij uitverkoren is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dat geen reden mag zijn om niet tot Christus te komen. Maar wat moet een christen met de uitverkiezing aan?

Antwoord

Zie voor het antwoord ons zoekprogramma in de vragenrubriek.

56 reacties
1a2b3c
@Roozemond: vergeet niet dat omwegen ontzettend heilzaam kunnen zijn.

Je kunt er veel van leren, of beter gezegd: je leert ervan hoe het niet moet.
Ik geloof niet dat het Zijn wil is dat we jarenlang op omwegen ronddolen, al geloof ik wel dat God dingen uit het vroegere leven kan gebruiken.
Tenslotte zijn omwegen niets anders dan ongeloof, en je kunt toch niet zeggen dat God het ongeloof wil? En wat als je komt te sterven terwijl je op omwegen aan het dwalen bent?

@rian2 Helemaal met je eens, eenheid is zeker Gods wil, Hij wil dat we allen één zijn.
Roozemond
@1a2b3c: persoonlijk geloof ik wel dat het Gods wil was om mij die 4 jaar te geven. Ik denk niet dat anderen daar iets over kunnen zeggen. Het zijn geen jaren van ongeloof geweest en ook niet van ronddolen. 'k Vind het zeer kort door de bocht gezegd.

@rian2: er wordt intens veel gejammerd en geklaard over de prediking in de rechterflank. Ik zit zelf in de rechterflank en wordt er wel eens plat gezegd stapelgek van. Kunnen we niet eens een keer het goede gaan benadrukken in plaats van alle tekortkomingen, verschillen, enz.?

Ja, natuurlijk mogen de pijnpunten gezegd worden, dat bedoel ik niet maar er zijn zoveel andere gemeenten in de rechterflank waar talrijke mooie dingen gebeuren. Moeten die altijd gelijk openbaar zijn? Nee dus.
1a2b3c
Beste Roozemond, ik heb het niet over jouw persoonlijke situatie, maar over omwegen van ongeloof. (voordat men tot Jezus komt. Komen = geloven)
Ongeloof kan nooit Gods weg en bedoeling zijn, want ongeloof is de grootste zonde.
rian2
Roozemond je hebt gelijk..ik stop ermee.
Ik wens vrede en gemeenschap.
Word alleen verdrietig van sommige dingen.....
Sophie27
Vlokje: ik kreeg een brok in mijn keel toen ik je berichtje las. En ik voel (helaas) helemaal met je mee. Wat heb ik als kind opgekeken tegen die geleerde mannen op de voorste bank. En toen ik puber was, wat waren ze niet te begrijpen, wat waren de catechisaties moeilijk en wat ging het over de hoofden heen. Ik moest aan zoveel dingen voldoen, als kind, jongere en nu volwassen nooit geloofd en geleerd dat de Heere Jezus er ook voor mij kan zijn.
Ik zou nog veel meer pijn kunnen opnoemen, pijn die elke keer naar boven komt.
Daarom Roozemond, daarom word er hier zoveel over gepraat. Ik begrijp je wel, het is niet fijn om te horen, en het ligt ook aan je persoonlijke situatie of je daar net zo instaat, het herkent ja dan nee.
Maar ik hoor ook bij de categorie mensen uit de rechterflank en ervaar zoveel geestelijke dorheid, zoveel schijnvroomheid, zoveel zondagswettisisme... Ik ben er moedeloos van. En vanuit die moedeloosheid schrijf ik dit, om ook eens herkenning en erkenning te vinden. De mensen die ik spreek uit de kerk beleven het zo anders en begrijpen het totaal niet.
Ik ben met met 123abc eens dat er zoveel leerstelligheden zijn wat mensen van God afhoudt. Ondanks dat het knechten van God zijn, behoren sommige preken echt tot dwalingen of gedeeltelijke waarheden.
Het vinden van de Heere Jezus Christus wordt zo moeilijk gemaakt. Het wordt zo onbereikbaar voorgesteld.
God is niet zo onaantastbaar, maar het lijkt wel of Zijn licht en glans in onze kerken aan het verdwijnen is.....
Roozemond
@Sophie27; wie zegt dat ik dat stuk niet herken? Maar al te goed zelfs, maar het kan ook absoluut ten goede keren! Maar dat moeten we met z'n allen doen en wanneer heeft dat nu echt zin? Als je face to face contacten gaat leggen, juist met de mensen waar je zoveel moeite mee hebt, die je zoveel pijn hebben gedaan.
Roozemond
@1a2b3c; dan begrijp ik het nu beter.

@Rian2: juist met die dingen die ons verdriet doen, daar gaan wij mee naar onze binnenkamer....Hij troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht....
Roozemond
@sophie27; overigens, van harte sterkte, ik ben niet boos ofzo hoor, maar we moeten niet blijven steken in wat gebeurd is maar ons uitstrekken naar wat voor ligt, het ontneemt ons zoveel vreugde en vrede.
1a2b3c
Niet blijven steken in wat gebeurd is, dat is helemaal waar. Het grote punt is alleen dat het nog steeds gebeurd, het is helemaal geen verleden tijd. Alleen zijn nu anderen het slachtoffer.
Ik kan daarom ook niet begrijpen wat iemand er op tegen kan hebben dat dwaalleer blootgelegd wordt zodat anderen Jezus kunnen zien.
Daarmee doe ik niets af aan het goede wat er ongetwijfeld ook in die gemeentes is.
Roozemond
@1a2b3c; en ik kan op mijn beurt niet begrijpen dat er zo intens weinig tot nooit naar de personen zelf gegaan wordt. Dat is een moeilijke en kwetsbare stap maar tevens bevrijdend. Ook en vooral voor jezelf.
jsml
Wat een christen met de uitverkiezing aanmoet?
Heel eenvoudig: Na Jezus aangenomen te hebben, of na tot geloof gekomen te zijn, of na je bekeerd te hebben, of nadat je bekeerd bént, of op welke manier je ook bent gaan geloven, God alleen de eer geven en Hem dankbaar zijn omdat Hij het is geweest die het alles in jou heeft gewerkt..
rian2
Jsml....zo is het.Hem danken voor ZIjn liefde voor mij.

Roozemond; inderdaad gebed
1a2b3c
@Roozemond: @1a2b3c; en ik kan op mijn beurt niet begrijpen dat er zo intens weinig tot nooit naar de personen zelf gegaan wordt. Dat is een moeilijke en kwetsbare stap maar tevens bevrijdend. Ook en vooral voor jezelf.

Dat betwijfel ik, zelf ben ik er iig wel naartoe gegaan. Ik kreeg alleen 'niet thuis' op m'n bord.
St. jijdaar en heartcry zijn ontstaan vanwege deze nood. Maar wordt er geluisterd?
Nee, de reactie is dat er gewaarschuwd wordt tegen jijdaar en heartcry, en sommige maken het zo bont dat je onder censuur gesteld wordt als je daar heengaat.
Ik ben er ook een voorstander van om naar de persoon in kwestie te gaan, maar het haalt weinig tot niets uit.
Sophie27
Roozemond: ben het met 123abc eens, het is geen verleden tijd.. en de mensen waar ik tegenaan loop, die begrijpen er helemaal niets van omdat ze zo verkokerd kijken en denken.
De mensen die het oprecht moeilijk hebben met bepaalde dingen die hoor je niet zoveel omdat ze monddood gemaakt worden #pijn&verdriet
rian2
Sophie27; ik loop hier ook in vast met andere mensen.
Mijn eigen familie, ik loop vast....
Gebed blijft over....daarin mogen we het ook van Hem verwachten.
Ik wil niet dat mijn familie verloren gaat, doordat ze zo verkokerd denken en kijken.
Wat zou het heerlijk zijn als we als familie Hem kennen en liefhebben....wat een geluk!!
Je gunt het een ander zo, mensen om zich heen die zo modderen in gedachtes , in zichzelf.
Daarmee wil ik niet zeggen dat God niet zal redden,verlossen.
Roozemond
@1a2b3c: jammer en ik besef ook dat die reacties er helaas zijn. Gelukkig is er ook het tegendeel. Onlangs stelde ds van de Kamp nog voor om in debat te gaan met jijdaar, benieuwd of jij daar vervolgens actie komt.

@Sophie27; sterkte, en blijf voor al diegenen bidden. Ik ben ook iedereen kwijt geraakt van mijn thuisfront toen ik tot geloof kwam.

Maar geef zelf nooit op en blijf een lichtend licht, hoe onmogelijk soms ook!