Melatonine

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Onze kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 krijgen 's avonds voor het naar bed gaan een of twee tabletjes melatonine van 0,1 mg. Zonder melatonine blijven ze erg lang wakker en komen ze niet aan voldoende nachtrust. Ze zijn namelijk 's morgens ook weer erg vroeg wakker. Nu hoorden we dat melatonine een lichaamseigen stof is en het dus niet verslavend kan zijn. Is dat waar? Of werkt het op den duur wel verslavend? Een vast bedritueel hebben we al, dus daar kan het niet aan liggen dat ze zo lang wakker blijven. Misschien hebben jullie nog andere inslaaptips?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

5 reacties
Daniel
Melatonine in een dosis van 0.1 mg kan geen kwaad, in de VS kun je bij de drogist melatonine kopen in een dosis van 3 mg. En daar wordt je ook niet ziek van. In Nederland kan dat alleen op recept, het wordt hier voorgeschreven bij o.a. jetlag (om weer in je slaapritme te komen).
Onze hond kreeg het voorgeschreven vanwege haaruitval, elke dag 3 mg verpakt in een stukje leverworst.
En ......jawel, hij kreeg weer haar op zijn kale plekjes, misschien had hij het ook wel gekregen zonder melatonine..., maar toch. Hij miste zijn dagelijkse dosis wel of zou dat.....?
Ik heb eens een pilletje van de hond gepakt en ik merkte er niets van.
Vraagstelster, 0.1 mg is niet gevaarlijker dan een placebo.
Daniel
Aanvulling, melatonine is een lichaamseigenstof, het wordt door de kleine hersenen geproduceerd als het donker wordt, het is dus een uitvinding van God. Want Hij heeft ons gemaakt naar Zijn beeld.
vlokje
Ik weet niet hoeveel kinderen je hebt, maar het lijkt me tamelijk toevallig als ze allemaal een melatoninetekort zouden hebben. Ik heb het wel eens van sommige kinderen gehoord, maar dan nog denk ik dat er vaak een onderliggende oorzaak is.

Hier is het ook lastig inslapen bij de jongste. Ik weet dat het komt doordat hij een gevoelig kind is, en indrukken moet verwerken. En een bedritueel is geen garantie dat het kind ook echt de aandacht heeft gekregen die het verlangt.

Wat ook vaak het geval is, is dat de kinderen elkaar wakker houden. Is hier ook regelmatig het geval. De een moet nog even naar de wc, de ander heeft zn knuffels niet goed liggen. Allemaal gerommel waardoor ze elkaar langer wakker kunnen houden. Dat is nu eenmaal niet helemaal in te plannen. Verschillende tijden naar bed werkthier ook weer niet, want dan ligt de één gewoon op de ander te wachten.

Ik zou kinderen er niet zo jong al helemaal aan laten wennen om pilletjes nodig te hebben voor het slapen. Probeer in de vakantie of zo eens of het ook zonder lukt.
Verslavend kan het al zijn doordat ze denken zonder iets niet te kunnen slapen. Dus niet zozeer aan de inhoud van het pilletje, maar puur het afhankelijkheidsgevoel is al een verslaving.
muppie
nog wat weetjes over melatonine (uit eigen ervaring geleerd, gehoord van verschillende artsen)
- een melatoninetekort is makkelijk te testen d.m.v. speekselonderzoek. ga eens bij de huisarts langs en vraag naar zo'n onderzoek.
- melatoninepilletjes hebben geen effect als er minder als 0,4mg genomen wordt (aldus een huisarts, ik betwijfel of het waar is). en bij een verstoorde melatonineopbouw kan dit dan weer anders zijn.
- bij een teveel aan melatonine of bij dagelijks gebruik, kan een stapeling van melatonine onstaan. en daar kun je dan weer extra lang van wakker of je wordt erg moe.
- incidenteel gebruik van melatonine kan geen enkele kwaad.
Sophie27
Wat Muppie zegt over het melatoninetekort met speekselonderonderzoek dat klopt.
Melatonine werkt wel degelijk verslavend! Het is beter om hiermee naar de huisarts te gaan en andere dingen uit te sluiten en als het echt nodig is het door hem te laten voorschrijven. Dan krijg je ook een dosering op maat en weet je zeker dat je kind het echt nodig heeft.
Ik werk met veel kinderen die slechte slapers zijn, melatonine gebruiken of door angsten niet durven te gaan slapen.
Een vast bedritueel is sowieso goed, wat je nog kunt doen is kijken of het angst is en zonodig een klein lampje aan (geen groot licht, verstoort dag en nachtritme) en de deur open houden.
Als het al je kinderen betreft zou je ook eens kunnen kijken naar het soort beddengoed wat je gebruikt. Hebben ze allergieen voor een bepaald soort synthetische stof? Of is het te koud of te warm op de kamer?
Zorg voor een prikkelarme kamer met pastelkleuren.
Zomaar wat tips uit de praktijk...