Moeite met inslapen

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Onze dochter van zes jaar heeft iedere avond moeite met inslapen. Of ze nu moe is of niet, ze ligt altijd lang wakker. En dat merk je dan. Gauw huilen, weinig kunnen hebben, etc. Wij hebben bij de drogist nu melatonine-tabletjes gekocht. En dat werkt! Het bevat per tabletje 0,1 mg melatonine. Mag ze dat in principe iedere avond hebben op haar leeftijd? Nu las ik dat dit een laxerende werking kan hebben. Dat is inderdaad het geval. Om die reden zal het beter zijn om minder te gebruiken, misschien om de dag? Wat denkt u? Alvast dank.

Antwoord

Beste vragensteller,

De dosering van 0.1 mg melatonine is een lage dosering, ook voor een kind. Het is eigenlijk de laagste dosering waarop het middel onderzocht is. Natuurlijk is het mogelijk om de dosering te halveren, dat zou ik eerder doen dan het om de dag geven.

Ik kan het niet laten om naast het antwoord op jouw vraag ook nog een advies te geven. Het geven van melatonine is eigenlijk niet geregistreerd voor het gebruik bij kinderen, het is bij kinderen onvoldoende onderzocht. Het wordt soms wel gebruikt bij kinderen met medische aandoeningen bij wie de slaap (fors) verstoord is.

Als een kind niet makkelijk in slaap komt is daar vaak een reden voor. Het is verstandig om de slaap niet te veel te 'medicaliseren', als je begrijpt wat ik bedoel... Je zou nog eens goed naar de slaaphygiene van je kind kunnen kijken (eventueel onder de begeleiding van jouw huisarts). Misschien kun je dan ook zonder medicijnen een goede slaap bewerkstelligen. Veel succes.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

slapen
1 reactie
Orchidee
Weet niet wat je allemaal al geprobeerd heeft om je dochtertje te laten slapen, maar hier proberen we het als volgt: Iedere avond precies hetzelfde ritme.
In bad met lavendel, dan naar bed, boekje lezen, gebedje zingen en dan slapen.

Misschien kan je proberen eens de melatonine over te slaan en niet meer te geven, want is de spiraal van niet slapen doorbroken.

Succes ermee want weet ook uit ervaring hoe slopend niet slapen kan zijn!