Begin van de puberteit

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Vandaag zag ik bij mijn dochtertje van 9,5 jaar een paar schaamharen. Ik schrok daar eigenlijk wel van. Is dit niet vroeg? En is dit het begin van de puberteit? Ook niet heel vroeg hopelijk, ik zou het vervelend voor haar vinden -aangezien het een heel gevoelig meisje is- dat ze erg voorloopt op anderen.

Antwoord

De ontwikkeling van kind tot een volwassen lichaam duurt een aantal jaren. Ergens moet het begin zijn, meestal begint dat met de haargroei. Op deze leeftijd kan dat heel goed.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

beharingpuberteit
3 reacties
dkw
Ook een goede leeftijd om de voorlichting te geven en uit te leggen wat er allemaal gebeurd met haar lichaam.
vlokje
Ik denk dat borstgroei een beter beeld geeft van de ontwikkeling (bij meisjes uiteraard) dan haargroei.

Onze dochter kreeg ongeveer op die leeftijd (9) last van pijnlijke borstklieren, volgens mij is dat een prepuberteitssignaal. Het heeft nog een paar jaar geduurd voordat haar borsten echt wat begonnen te groeien. Als de borsten zichtbaar beginnen te groeien is de puberteit echt in aantocht. Ze is nu 12 en we wachten vol spanning haar maandstonde af.
linneke
Bij onze dochter indertijd, zei de huisarts, dat de groei van de tepel het beste signaal is van ( borst) ontwikkeling.