Overspel en hertrouwen

Ds. J. Prins / 6 reacties

Vraag

Al geruime tijd zit ik met een vraag of eigenlijk meerdere vragen. Een lieve vriendin van mij is nu enkele jaren gescheiden. Haar man hield het met meerdere vrouwen en ook zaten zijn handen erg los in die tijd. Hij mishandelde dan ook zijn vrouw en twee kinderen. In mijn ogen heeft mijn vriendin hard gevochten( veel gebeden) voor hun huwelijk. Ze had namelijk trouw beloofd. Maar uiteindelijk is ze door hem met haar twee kinderen alleen gelaten. Haar man is toen een leven zonder God gaan leiden en is onder andere ook gaan samenwonen met een andere vrouw. Mijn vriendin is altijd blijven bidden voor hem. Nu is hij een jaar geleden tot geloof gekomen (zijn woorden) en vond dat hij niet meer kon samenwonen volgens Gods Woord en is dus maar met die andere vrouw getrouwd. Tot verdriet van mijn vriendin, die nog altijd denkt/dacht dat de Heere hun huwelijk kon herstellen. Mijn vragen: Had hij niet met de zonde (overspel) moeten breken, volgens Gods Woord en terug moeten gaan naar mijn vriendin? Wanneer ben je bijbels gezien geen man en vrouw meer van elkaar? Is het huwelijk dat hij nu heeft ook bijbels gezien echt een huwelijk? Moet ze hun kinderen naar hem toe laten gaan of houd ze daarmee zelf ook een zonde in stand? Doet mijn vriendin nu zonde/overspel als ze nog steeds van haar 'man' houd/aan hem denkt? Zou mijn vriendin nu op grond van de Bijbel met een ander mogen trouwen? Ik hoop hierop een bijbels gegrond (graag met teksten) antwoord!

Antwoord

Vanmorgen ben ik aan de beantwoording begonnen, maar de vraag, onderverdeeld in zes vragen, is te complex, en met teveel 'mitsen' omgeven, om op afstand en zonder de situatie te kennen, te kunnen beantwoorden. Ik wil best in persoonlijk contact treden met de vraagsteller. Maar op deze wijze kan ik er geen evenwichtig, bijbels antwoord op geven.

Ds. J. Prins

Naschrift redactie: Indien de vraagsteller in deze zaak persoonlijk contact met ds. Prins op prijs stelt, kan hij/zij contact opnemen met vragen@refoweb.nl

6 reacties
mortlach
De vader toegang tot zijn kinderen ontzeggen lijkt me sowieso geen optie, tenzij er een gerechtelijke uitspraak is die dat mogelijk maakt.
tommy
Ik vind de vraag/vragen eigenlijk helemaal niet zo complex, maar ik ben geen dominee/deskunige dus misschien sla ik de plank mis. Mijn visie, misschien heb je er wat aan:

1: Had hij niet met de zonde (overspel) moeten breken, volgens Gods Woord en terug moeten gaan naar mijn vriendin?

Ja, hij heeft eens trouw beloofd en dat blijft gelden. Je vriendin mocht op grond van de Bijbel scheiden wegens zijn overspel. Laat onverlet dat hij terug moest naar jouw vriendin. Jouw vriendin had in dat geval de keuze opnieuw beginnen of niet.

2: Wanneer ben je bijbels gezien geen man en vrouw meer van elkaar?

Dat staat niet in de Bijbel. De Bijbel geeft alleen een reden om te scheiden. Als dat naar burgerlijk recht is geeffectueerd ben je gescheiden.

3: Is het huwelijk dat hij nu heeft ook bijbels gezien echt een huwelijk?

Nee, hij heeft overspel gepleegd en mag niet met een ander trouwen. (Ook de ander niet met hem).

4. Moet ze hun kinderen naar hem toe laten gaan of houdt ze daarmee zelf ook een zonde in stand?

Of ze de kinderen naar hem toe moet laten gaan hangt ervan af of dat in het belang is van de kinderen. Met het instandhouden van een zonde heeft dat niets te maken. Jouw vriendin c.q. de kinderen zijn niet verantwoordelijk voor de situatie waarin hij nu leeft.

5.Doet mijn vriendin nu zonde/overspel als ze nog steeds van haar 'man' houdt/aan hem denkt?

Nee, van iemand houden of denken is geen overspel of zonde.

6. Zou mijn vriendin nu op grond van de Bijbel met een ander mogen trouwen?

Ja, zij is volgens de Bijbel geldig gescheiden en mag met een ander trouwen
Catherine
tommy: prima antwoorden! Wat ik mis in het verhaal is, wat deed de man toen hij wederom tot geloof kwam? Heeft hij schuld beleden aan zijn 1e vrouw? En aan zijn kinderen? Dat lijkt mij toch zeker op zn plaats en in de lijn van Gods Woord. Wie zijn zonden belijdt EN laat!!
Zo komt het op mij een beetje "makkelijk" over.
Maar dat zegt vraagstelster niet, dus blijft vooralsnog duister.
Dorah
@ Tommy, Ik vind dat ds. Prins hierin gelijk heeft. M.i. is het pastoraal onverantwoord om een algemeen antwoord te geven op basis van deze persoonlijke situatie. Een persoonlijk gesprek hierover lijkt me inderdaad juister.
Niet alles in de Bijbel is (zomaar) letterlijk over te zetten naar elke situatie in deze tijd.
plderoos
@ Tommy en Dorah, ik denk juist wel dat de antwoorden van Tommy heel goed kunnen. Het zijn hele specifieke vragen waar een heel specifiek bijbels antwoord op past. Dat neemt dan weer niet weg dat er waarschijnlijk een heel complexe situatie achter zit waar over door gesproken moet worden. Het aanbod van de ds. is heel ruimhartig!

En tommy, ik denk dat op vraag 2 wél het antwoord in de bijbel staat. Het woord zelf zegt het al: echtbreken. Het verbod op echtbreuk in de tien geboden betekend dat het verboden is de 'echt van je naaste te breken'. Dat doe je, als je man bent, door met de vrouw van je naaste naar bed te gaan. Op dat moment is de echt van je naaste verbroken. De vrouw waarmee de man overspel heeft gepleegd, is in dit geval dus de echtbreekster.

Al je andere antwoorden zijn volgens mij correct.
wk156
@ tommy,

van iemand houden is in dit geval geen overspel, in andere situaties kan het wel overspel zijn.