Vier of drie oerelementen

Ds. M.F. van Binnendijk / 6 reacties

Vraag

In het kader van de verduurzaming van onze samenleving kom ik regelmatig tegen dat men zich daarbij baseert op vier zogenaamde oerelementen: lucht, water, vuur en aarde. Is dat wel bijbels? En wat doet God wanneer wij niet goed omgaan met de opdracht om de schepping te bebouwen en te bewaren?

Antwoord

De vier genoemde oerelementen lucht, water, vuur en aarde komen weg uit het antieke Griekse denken. Ze kregen internationaal bekendheid door Dan Brown's roman "Angels and Demons" (in Nederland uitgegeven als "Het Bernini Mysterie"), waarbij deze vier oerelementen als "Leitmotiv" de "Illuminati Ambigram" vormen. Deze "volmaakte diamant" opgebouwd uit de woorden Earth-Air/Fire-Wind kan zowel achterstevoren als ondersteboven gelezen worden, waarbij Brown gebruik maakt van een quasi-Gotisch schrift als de Engelse taal. (Zie hier).

De Bijbelse oudheid noemt niet vier, maar drie oerelementen: hemel, zee en aarde (Genesis 1), waaraan God onze cultuuropdracht heeft verbonden (te vinden in Gen.1:28) gefundeerd in en geconcentreerd op rentmeesterschap. God heeft ons de opdracht en belofte gegeven deze aarde (ËrËts) te (be)bouwen.

Het woord aarde afgeleid van het woord iridu, dat stamt uit de oudste cultuur op aarde, de SumeriÎrs betekent: een plaats die verlaten moet worden; niet-thuis-zijn; niet-op-je-plek-zijn. De zee (haíyam) zal eenmaal ophouden te bestaan. Hij geeft ons de levensadem (ruíach Adonai) in de neus, en vanaf Pinksteren ook in de ziel. We leven als rentmeesters vanuit Gods belofte van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid woont.

Milieubederf, zowel stoffelijk als geestelijk, brengt ons onder het oordeel. Aan wie is de ondergang van de wereld anders te danken dan aan onszelf? Door het uitputten van de aarde en een verkeerd gebruik zijn we bezig aan zelfmoord op grote schaal.

A propos... over gerechtigheid gesproken: de aarde telt op dit moment ca. 6,9 miljard mensen (de 7-miljardste wordt dit jaar geboren). Met alle technische kennis, middelen en inzet, op de juiste plaats en manier toegepast (!), is het mogelijk om 12 miljard mensen te voeden. Met andere woorden: hongersnood is per definitie niet nodig, maar een gevolg van onrecht.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Hervormd predikant te Rotterdam

Lees meer artikelen over:

dan brownGrieksrentmeesterschap
6 reacties
Daniel
Fijn antwoord van Ds. M.F. van Binnendijk, ik ben trots op zo'n dominee.
Het ontroerd me ook.
mortlach
Ik vermoed dat Dan Brown een beetje te veel eer krijgt. Mij lijkt het dat de 4 elementen 'gewoon' een basisbegrip is dat iedereen kent of hoort te kennen, ook als je geen slechte thrillers hebt gelezen.
maaarten
@mortlach

waarom zou iedereen dat eigenlijk weten? tja, bij Grieks op de middelbare school heb ik het geleerd, maar niet iedereen doet gymnasium hè.... je kan moeilijk kennis van klassieke Griekse filosofie van iedereen verwachten......
mortlach
@maaarten: Goed, misschien overschat ik het kennisniveau van de gemiddelde Nederlanders. Maar om het begrip 'de vier elementen' te kennen hoef je toch echt geen gymnasium te hebben - heb ikzelf ook niet, maar ik lees wel eens een boek.
Pompelmoen
Hartelijk dank voor dit heldere antwoord! Hier kunnen ook andere Refowebbers hun voordeel doen, zoals meneertje Kruipolie http://www.refoweb.nl/dwars/953/treurnis-volgens-de-milieukoran/
Bert
Mooi antwoord inderdaad.