Tekstverwijzingen Bijbel

Ds. H. D. Rietveld / 8 reacties

Vraag

Is er ook een boek, waarbij over een onderwerp alle plaatsen in de Bijbel staan aangegeven die daar iets over zeggen? Soms kom ik tot een mening over een bepaald onderwerp en dan kom ik later op een heel andere plaats in de Bijbel weer iets tegen waardoor m'n mening niet meer klopt. En om elke keer de hele Bijbel door te lezen om over één zaak duidelijkheid te krijgen vind ik nogal omslachtig, want er komen steeds nieuwe dingen bij die ik weten wil. Ik blijf de Bijbel natuurlijk lezen, maar met behulp van een dergelijk boek kan ik gerichter lezen als ik iets over een specifiek onderwerp wil weten. Met alleen de tekstverwijzingen in de Bijbel red ik het niet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraagsteller geeft niet aan over welke onderwerpen het gaat. De tekstverwijzingen zijn inderdaad een goed hulpmiddel. Daarnaast zijn natuurlijk ook de kanttekeningen bruikbaar. Verder bestaat er de zgn. Concordantie van de Bijbel (van A. Trommius), waarin de vindplaats van ieder woord in de Bijbel keurig per vers staat vermeld. Daarnaast zijn er woordenboeken en gidsen bij de Bijbel. Vervolgens heb je dogmatische handboeken, die onderwerpen systematisch gerubriceerd behandelen. Teveel om allemaal op te noemen. Ga maar eens in een goede christelijke boekhandel kijken zou ik zeggen.

Over wat er allemaal digitaal mogelijk is zou nog veel meer te zeggen zijn. Voor boek en beeldscherm geldt dat er wel met de gave van onderscheid moet worden gelezen. Vergewis je ervan dat het uit betrouwbare orthodoxe bron komt.

Ds. H. D. Rietveld

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nijkerk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

bijbellezen
8 reacties
Daniel
Vraagsteller/ster waarom zo moeilijk.

We moeten niet alles symbolisch uitleggen, maar laten we eens lezen wat er staat! Weet je dat de Bijbel Zelf ook handvatten geeft om Hem te bestuderen? Wanneer we rekening houden met Gods handelen door de tijd heen,

Gods Woord niet overal symbolisch uitleggen, en vooral Gods Woord Zichzelf laten uitleggen, dan gaan we een enorme rijkdom ontdekken! En bovenal: God heeft Zichzelf door de Bijbel heen bewezen. Gods Woord blijkt 100 % uit te komen. Gods Woord spreekt Zichzelf niet tegen, maar is waarheid van kaft tot kaft.

Gods Woord is VAST en niet veranderlijk! In Hebr. 6 : 17 staat dat Gods raad onveranderlijk is! In 2 Petr. 1 : 19 staat dat het profetische woord ZEER VAST is. In Psalm 12 : 7 staat dat de redenen van de Heere reine redenen zijn, en in Psalm 12 : 8 staat dat de Heere Zijn Woord voor ons mensen bewaart.

Verder veel sterkte en wijsheid in je zoektocht naar God.
wk156
@Daniel, De vraag gaat niet over symbolisch of niet, de vraag gaat over waar je dingen kunt vinden in de Bijbel.

Ik vind het ook wel eens moeilijk om te ontdekken waar ik iets kan vinden, meestal begin ik bij spreuken, prediker of de brieven van Paulus. In die Bijbelboeken staan veel konkrete dingen.
Daniel
@wk156
Als de vraag gaat over waar je het kunt vinden in de Bijbel, terwijl je het met tekstverwijzigingen niet red.
Dan kun je ook opnieuw beginnen te lezen in de Bijbel, het gaat erom hoe bestudeer ik de Bijbel.

Let altijd op de context, op het geheel waar de te bestuderen tekst in voorkomt.
Vraag je altijd af: Wie spreekt er? Tot wie wordt er gesproken? De Bijbel noemt namelijk drie groepen mensen: het Joodse Volk, de Gemeente (de gelovigen) en de heidenen (zie 1 Kor. 10 : 32). Buiten het Lichaam van Christus (de Gemeente van God) zijn er ongeredde Joden en ongeredde heidenen. In het Lichaam van Christus (1 Kor. 12 : 13, Gal. 3 : 28) is “noch Jood noch Griek”.

Gedeelten in de Bijbel zijn of aan ongeredde Joden in deze bedeling (Gemeente-tijd) gericht, of aan ongeredde heidenen in deze bedeling gericht, of aan de Christenen in het Lichaam van Christus in deze bedeling gericht. Het is goed om dit onderscheid te weten, want niet alles is klakkeloos op iedereen van toepassing. ‘Als de leraar iets tegen Jantje zegt over zijn agenda, zegt hij het niet tegen Kees.’ Indien we een gedeelte tegenkomen dat van toepassing is op het Oude Testament, of op de Grote Verdrukking, dan vindt u op eens geredde Joden en geredde heidenen, die niet in het Lichaam van Christus zijn opgenomen. Vandaar dat zij hun titels ‘Jood’ en ‘heiden’ behouden.
Ik kan zo nog lang door gaan, als je zoekt in de Bijbel zul je vinden.
vlokje
Ik weet niet of er zo'n boek bestaat wat jij zou willen... ALLE verwijzingen van heel de bijbel bij één onderwerp. Misschien dat je dit op een of andere site wel kunt vinden... Door je zoekwoorden aan te geven kom je misschien wel op alles vindplaatsen in de bijbel. Toch kun je je afvragen hoe intensief dit voor je zou kunnen worden...
Mij hielp het soms als ik met een vraag of nood zat: God geef alstublieft antwoord op deze moeilijke vraag nu. Als ik dan de Bijbel opensloeg kreeg ik één tekst die mijn vraag of gebed volledig beantwoordde. Veelheid van raadgevers (of teksten) kunnen je ook nodeloos in de war brengen. Je kunt een eigen uitleg geven, of dat van anderen hoeft ook niet altijd helemaal zuiver te zijn. Ik heb wel eens een dominee een tekst horen uitleggen heel anders dan later weer een andere dominee, die beter in de grondtekst had gestudeerd. Volgens mij spreekt God liever puur in je hart.
plderoos
ik ben het met Daniel eens. Je moet volgens mij niet de bijbel bestuderen op onderwerp. Dan loop je óf tegen het probleem van vraagsteller aan, óf je zoekt die passages op die je goed uitkomen. Je zou eigenlijk gewoon de bijbel moeten kennen zodat, als je tegen een onderwerp aanloopt, je je antwoord paraat hebt. Maar ik snap best dat dat lastig is.

Een fantastisch hulpmiddel is in mijn ogen de bible online, gratis op te halen bij http://www.onlinebible.org/
Je kunt op woorden en woordcombinaties zoeken en je krijgt dan alle teksten waar dat in voorkomt. Meestal weet je namelijk wel ongeveer wat er staat. Je tikt dat in, maar dan ben je door die meerdere uitkomsten gedwongen dat óók even na te kijken, en dat komt je objectiviteit ten goede.
machiels
Het spijt me, maar ik kan de discussie over naslagwerken niet volgen. Dat zijn toch neutrale boeken zoals Trommius e.a.? Wat zou ik als docent Engelse taal en letterkunde moeten beginnen zonder hulpmiddelen?
Waarom is de "Bible on line" wel fantastisch? (plderoos)
janvanverweg
om een goed gefundeerde mening te komen over bijbelse onderwerpen kunnen naslagwerken als concordanties etc goed helpen. je maakt gebruik van het zweet van een ander.
de beste manier is zelf veel en nog meer in de bijbel te lezen. Zoals de vragensteller zelf zegt, de verwarring komt als er meer in de bijbel gelezen wordt en dat het nieuw gelezene niet aan het eerdere inzicht bijdraagt. wat nu as de vragensteller dat nieuwe gedeelte niet gelezen had? dan zou een krom inzicht als geldend inzicht van kracht blijven. daar helpt geen hulpmiddel bij!
hoe vaker je de bijbel doorgelezen hebt hoe sneller je vanzelf tekstverwijzingen te binnen schieten bij onderwerpen.
dat te binnen schieten is natuurlijk ookhandig in evangelisatie, pastoraat etc etc.
waldboy
In mijn NBG Bijbel staan tekstverwijzingen naar andere Bijbelteksten.
Vooral in het NT staan veel verwijzingen naar het OT.
Daarbij gebruik ik de Concordantie op de Bijbel in de nieuwe vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap, 1983, uitgegeven door Kok b.v. Kampen.
Heel handig.