Voorbehoedsmiddelen vanwege studieplanning

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij hebben al vijf jaar verkering maar waarschijnlijk duurt het nog bijna twee jaar voordat we kunnen trouwen i.v.m. studie. Nu lees ik in meerdere antwoorden (Alie Hoek) dat het uitstellen van het krijgen van kinderen omdat je je studie nog moet afmaken wel Bijbels verantwoord is. Ik zie dat ook steeds meer om me heen, maar wij hebben hier onze vragen over en hebben ook echt het gevoel dat dit niet hoort. Kunt u op grond van de Bijbel zeggen waarom dit wel zou mogen? Dus, waar lees ik in de Bijbel dat ik nog geen kinderen hoef te ‘nemen’ omdat dit niet uitkomt in mijn studieplanning? Wij hebben het hier erg moeilijk mee want wij zijn ook niet van steen en willen dolgraag trouwen! Natuurlijk begrijp ik dat je op een verantwoordelijke manier met gezinsvorming/voortplanting om moet gaan, maar is je studie ook een aanvaardbare reden om voorbehoedsmiddelen te gebruiken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Uiteraard hoef je het niet met mijn antwoorden eens te zijn. Een ieder is zijn eigen gemoed ten volle verzekerd en als je vindt dat het anders in elkaar zit volgens de Bijbel dan zul je daar naar moeten handelen. Er staat nergens in de Bijbel een tekst dat je eerst je studie moet afmaken voordat er kinderen mogen komen. En wel om de eenvoudige reden dat er in de Bijbel nog niet werd gestudeerd zoals dat bij ons het geval is. De Bijbel is nu eenmaal geen wetboek waarin alles tot detail beschreven staat. Je kunt er ook niet in lezen of je nu wel of niet mag auto rijden, een PC mag gebruiken, enz.

Wel zie je dat in de Bijbel alles in harmonie mag plaatsvinden en dat mensen zich niet over de kop hoeven te werken. Arbeid en rust wisselen elkaar af. Trouwen en openstaan voor de kinderzegen horen in principe bij elkaar omdat de Heere God zijn kerk ook wil bouwen door de geslachten heen. En als mensen het kinderen krijgen uitstellen vanwege allerlei luxe die men eerst wil, dan heb ik daar als christen grote moeite mee. Met een studie daarentegen moet iemand zich een beroep verwerven waar hij/zij het de rest van z’n/haar leven wel mee moet doen. Het is erg belangrijk dat ook christenen in hun beroep een plaats krijgen in deze maatschappij en dan uiteraard hun christen-zijn ook willen uitdragen. Studeren kost alleen maar geld, terwijl er nog geen inkomen tegenover staat. In mijn tijd heb ik gezien dat studenten vastliepen, hun studie moesten afbreken en geld moesten verdienen omdat er kinderen kwamen en er brood op de plank moest komen. Ook heb ik gezien dat stellen die verkering hadden wel eerst de studie afmaakten en het er zo voor de buitenwereld dus heel goed uitzag, maar ondertussen wel de pil gebruikten en men seksuele omgang met elkaar had.

Er zijn drie belangrijke beslissingen die een jong mens moet maken: de geloofskeuze, de partnerkeuze en de beroepskeuze. En het uitvoeren van die keuzes heeft z’n tijd nodig en ik denk dat die tijd er voor genomen mag worden alvorens men naar de volgens stap, die van het krijgen van kinderen gaat.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel