De deurwachter

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Wie is de deurwachter in de gelijkenis van de Goede Herder in Johannes 10?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een interessante vraag! Er zijn diverse mogelijkheden, de beantwoording is derhalve niet eenvoudig.  Overigens, bij een gelijkenis moeten we oppassen teveel in de 'details' te verzanden, terwijl meestal één zaak centraal staat van wat Christus ons wil leren. De centrale zaak is dat Christus als de Goede Herder zorg draagt over Zijn kudde, zij kennen elkaar over en weer. Maar, hoe dan ook, de deurwachter wordt wel vermeld. Vrijwel alle vertalingen laten staan dat het gaat om een persoon die blijkbaar de wacht houdt bij de deur van de schaapskooi. Alleen de Goede Herder mag bij de schapen komen. Er zijn diverse mogelijkheden:

1. Het is de Kerk, de ene heilige, algemene christelijke Kerk, die de wacht houdt over de Kudde, en alleen Christus met de kudde laat uitgaan.

2. Het zijn de ambtsdragers, de verkondigers van het evangelie, die tevens daarmee sleuteldragers zijn voor de kudde.

3. Het is God de Vader, Die de uitverkorenen als kudde alleen overgeeft aan de Christus, Die alles voor de schapen volbrengt. In de Statenvertaling staat echter de deurwachter niet met een hoofdletter.

Het is niet eenvoudig een 'keuze' te maken. Denk er zelf ook eens goed over na. Persoonlijk neig ik tot de derde uitlegging.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

gelijkenis