Zo zult gij zalig worden

Ds. A. van Wijk / 24 reacties

Vraag

Al een hele tijd zit ik met een tweetal vragen waar ik niet uitkom. Ik heb er al veel met vrienden (en soms kennissen) over gesproken, maar ik kom er niet uit. De Heere heb ik er ook vaak om gevraagd en nog steeds, maar misschien is deze website wel een middel van Hem, waar ik (gedeeltelijk) mijn antwoord kan vinden. In Romeinen 10:9 staat het volgende: ''Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.'' Beide vragen hebben denk ik alles met elkaar te maken. Vraag 1: Hoe kan ik erachter komen dat ik werkelijk met mijn hart geloof in de Heere Jezus Christus? Hoe staat dat in de Bijbel? (dit slaat op de citaat uit Romeinen 10:9) Vraag 2: Ik vertel vaak aan mensen (jongeren die weinig van God kennen), wat Christus heeft betekend voor de Zijnen, wie Hij is en Wat Hij nog steeds doet voor ons. Als zij aan mij vragen of ik geloof dat ik genade heb mogen ontvangen (bekeerd ben/ware geloof heb), dan kan ik dat (nog) niet bevestigend beantwoorden. Ik weet niet of Hij ook voor mijn zonden is gestorven. Dan beantwoord ik dat met de woorden: "Ik weet het niet zeker." God heeft al zoveel voor mij betekend en betekent nog steeds heel veel voor mij, door Wie Hij is en wat Hij doet, maar hoe weet ik of Jezus Christus ook voor mij gestorven is? Hoe staat dat in de Bijbel. Zo mogelijk zou ik graag een antwoord willen krijgen van een dominee uit de HHK.

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Je vragen hebben zoveel met elkaar te maken dat ik ze maar tegelijk probeer te beantwoorden. Om te beginnen: We kunnen elkaar niet in het hart kijken, maar de HEERE wil de Leidsman zijn Die het gebed verhoort: “Zie of er bij mij een schadelijke weg is, en leid mij op de eeuwige weg!”

Wat houdt het gaan op die weg in? “Met het hart geloven” brengt met zich mee: de onmisbaarheid van de Heere Jezus in Zijn overwinning op de zonde zien. Zijn opwekking is het bewijs, dat waar mijn zonden mij schuldig stelden, Zijn betaling door de Vader is aanvaard. Betrouw ik op Hem, dan ben ik veilig zoals een oudste zoon achter het bloed van het Paaslam. Hoe uit zich dat vertrouwen? Dan beaam je het Woord dat Petrus schreef: “U dan die gelooft is Hij dierbaar.” Kostbaar, liefelijk omdat je steunt op hoe de HEERE Hem schildert in de beloften van de Schrift als de Man van smarten. Dan zie je Hem als Degene Die uit liefde voor vijanden de overwinning behaalde – en daar moet en mag je het van hebben en zo wil je dan God eren.

Niet ons geloof en onze liefde staan zo voorop, maar wat Hij deed. Als dat zo is, mag je ook -door de aanvechting heen- naar buiten toe zeggen: “De Heere weet, dat ik Hem liefheb!” Het komt ten goede aan het getuigenis als gezegd wordt: “De kracht van het medicijn dat ik aanbeveel heb ik zelf ervaren, ik ken de hemelse Arts!” Kort gezegd: Hij Die graag zondaren ontvangt, is in hun leven kenbaar daarin dat ze Hem hun liefde gaan waardig schatten! (Ik verwijs je verder graag naar wat ik las in een preek van R.M. M’Cheyne over Rom. 8:35-37, blz. 386 van "De Bron van zaligheid".)

Ds. A. van Wijk

Tags in dit artikel:

belijdengeloofszekerheid
24 reacties
moedervan2
God gaat met iedere zondaar zijn eigen weg. Dat is waar. God stelt geen voorwaarden in het komen tot Hem. Je mag komen zoals je bent maar je blijft niet wie je bent als je Hem leert kennen. Iedere zondaar zal wel iets van de schuld leren ervaren. Voor of na zijn bekering. Christus is gekomen als Verlosser, wie niet weet waarom hij verlost moet worden zal ook het nut niet zien om deel te hebben aan Zijn bloed. Dan krijgt Christus de plek die Hij heeft verdiend. Zo staat er in Openbaringen dat wij Christus zullen zien ALS GEKRUISIGT... dit zegt heel duidelijk iets over hoe Christus gezien wil worden... als Degene die geleden heeft voor onze zonden.
Dan pas komen we tot dankbaarheid als we beseffen dat we de straf ontkomen zijn en dat Hij die voor ons gedragen heeft. De dankbaarheid zal het grootste in ons leven moeten zijn. Dan komen we tot ons doel!
Roozemond
@plderoos; ik geloof dat je het nu eindelijk;-) vat wat ik bedoel.
plderoos
soms duurt het ff :D
waldboy
Dag, uur en plaats weet ik nog duidelijk toen ik tot bekering kwam.
Het was niet uit zondekennis, het was niet met grote schuldbesef en niet met berouw.
Het was met een groot verlangen erkent te worden wie ik ben en om ergens bij te horen.
Dat is nu bijna 30 jaar geleden.
In die jaren heb ik wel, zondekennis gekregen, schuldbesef en berouw.
Gosdgaat zijn weg met iedereen en met ieder op de manier die bij hem of haar past. De weg van mijn vrouw was weer totaal anders.
Saulus kwam ook niet volgens bovengenoemde weg tot bekering, maar plotsklap hoorde hij Jezus stem.