Wet en evangelie

Ds. W. Pieters / 8 reacties

Vraag

Vaak hoor ik dat “wet en evangelie” gepreekt moet worden. Die twee woordjes kom ik in de Bijbel echter zo niet tegen. Meestal staat er dat het evangelie gepreekt wordt (zie Hand. 8:12,25,40/14:7,21/16:10 en 20:24 en in de brieven van Paulus en Petrus). Klopt dat?

Antwoord

Ik herinner mij een uitdrukking van ds. Johannes van der Poel, tijdens een preek in Ede: "Wij preken niet de wet, maar wij preken het evangelie. Maar niet een evangelie zonder de wet."

De wet mag niet worden gepreekt als heilsweg, maar moet alleen worden gepreekt als eis van Gods recht, waar het evangelie het antwoord op geeft in onze hulpeloosheid en onmogelijkheid!

Ds. W. Pieters

8 reacties
19855
Misschien is het verhelderend om te bedenken dat het Evangelie bestaat uit Wet en Evangelie! Dus het Evangelie moet gebracht worden aan alle creaturen bestaande uit Wet en Evangelie. Zonder de Wet is er geen Evangelie nodig, sterker nog als we eerlijk zijn zal er zonder de Wet geen verlangen naar Evangelie zijn wat dat hebben we dan niet nodig
dominerik
Als er in de bijbel 'wet' staat, is dat altijd een vertaling van het hebreeuwse woordje thora. En de thora (de wet dus) zijn de eerste vijf bijbelboeken (Genesis t/m Deuteronmium). Wanneer de bijbel dus spreekt over de wet, dan zijn dat de verhalen van de schepping, Noach, Abraham, Isaak, Jakob, de uittocht (exodus) uit Egypte. De wet is dus: de woorden van schepping, roeping en bevrijding. Kortom: Wet = Evangelie.
javisje
De wet vertelt je dat je het Evangelie nodig hebt!
bakvis
gezang 1 zegt van de wet "om die te doen uit dankbaarheid!"
ook in de catechismus staat de wet onder het stuk van de dankbaarheid!
Laten we er voor waken om de wet voorop te stellen!
19855
@bakvis je hebt gelijk, maar hou ook in oog dat de wet in het stuk der dankbaarheid staat ter nadere ontdekking. Les de wet maar in zijn context in de Catechismus.
Alphonsus
Om reden van het feit dat ik de wet niet kan houden (het vlees is immers daartoe niet in staat) en ik toch Gods wil wil doen (mijn geest), kan het niet anders dan dat ik het Evangelie (de blijde boodschap) van harte aanneem omdat juist daarin mijn eeuwige redding ligt.

Daarna na de wedergeboorte (door Zijn bloed) is er een ontwikkeling in Zijn bloed. N.l. de heiligmaking waardoor ik in het geheel niet meer WIL zondigen.
Omdat ik niet meer wil zondigen is daar de bijstand van de Heilige geest om mij voor struikelen te behoeden. Het gaat om trouw door alles heen met een onuitsprekelijke vreugde als gave van God als gevolg.
Antoinette
En wat moeten we dan met deze bijbeltext?
Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen.

Mijns inziens moet er genade alleen gepreekt worden, om geestelijke verblinding te voorkomen.
Een wedergeborene heeft verlangen naar een rein leven, die hoef je de wet niet in het hart te prakken.
Immers ligt de wet in ons hart.
Race406
@Antoinette: Maar in een gemeente zitten niet alleen maar bekeerde mensen. En de onbekeerde mensen moeten worden aangesproken, en worden opgeroepen om zich voor God te buigen. Met daarbij de aantekening dat als ze dat doen dat er dan een eeuwige heerlijkheid wacht, maar als men dat niet doet dan wacht er een ander eeuwig voortbestaan, namelijk die zonder God.