Tongentaal veelal nep

Dr. C. A. van der Sluijs / 72 reacties

Vraag

Enige tijd geleden sprak 'mijn' dominee over de negen gaven en de negen vruchten van de Geest. Theorie van vruchten: heeft iedereen, de één meer dan de ander. Gaven heeft niet iedereen (genezing, krachten, tongentaal, uitleg ervan en meer). Nu zei mijn dominee dat alle tongentaal /talen/vreemde taal/andere taal in deze tijd (dat met name voorkomt in charismatische kringen) veelal nep is. Hij durfde dat niet op de kansel te zeggen omdat hij dan daarop afgerekend wordt. Maar... ik vind het alsnog een gewaagde uitspraak. En ik weet het niet. Deze uitspraak houdt dus in dat wereldwijd duizenden mensen zichzelf voor de gek houden? Ik weet niet wat ik er van moet denken: is het inderdaad allemaal nep?

Antwoord

Ik vrees dat je dominee gelijk heeft en zelfs het aantal gedupeerden nog onderschat. Zet vóór het woord "duizenden" maar gerust "honderd".

Probleem is met al die gaven dat ze worden toegeschreven aan zo velen die eerst op een andere manier voor de gek zijn gehouden of zichzelf dit waagden aan te doen. Namelijk dat ze bekeerd zouden zijn. Terwijl dat helemaal niet het geval is omdat ze nooit door God bekeerd zijn. Zo simpel is dat. En waar hebben we het dan eigelijk over met al die gaven van de Geest?! Het gaat hier gewoon om een kwestie van vermenging van natuur en genade. Een probleem zo oud als de wereld!

En als een mens bekeerd mag zijn en dit steeds opnieuw blijkt te moeten worden, dan is het nóg helemaal aan onze soevereine God of en met welke gave of gaven Hij de Zijnen bedeelt.

Raad jouw dominee aan dit gewoon op de kansel te zeggen, want het is de waarheid en niets dan de waarheid. De ellende vandaag is dat we kwistig met gaven beginnen rond te strooien om te verbloemen dat er eigenlijk helemaal niks is. Dit laatste is natuurlijk ook geen gezicht en daarom moet je er dus wat van maken.

Wat een geweldige gave van de Geest zou het zijn als een mens eens echt onbekeerd gemaakt werd. Dan kan Hij verder.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

72 reacties
Dorah
:) Ik heb zelf ook even nagedacht over waar ik het zou plaatsen en vooralsnog heb ik hem geplaatst onder ' Bijbel'.
plderoos
ghehe, de lamme geleid de blinde? :D
adriano313
Beste vragensteller, tot (mijn) slot voor u een getuigenis

Want het is Gods gedachtegoed dat een ieders altaar (uw hart) gaat branden en vervuld wordt met Zijn vuur (Geest) wat niet uitdooft of gaat branden door vreemd vuur. (lev.10) Uw altaar (hart) kan niet zelf ontbranden maar kan alleen door God worden ontstoken. Tongentaal is een taal van de H.Geest en kan alleen door de doop in de H.Geest verkregen worden. Doordat de H.Geest op u daalt en uw hart vult, op precies dezelfde wijze zoals God het brandoffer met hemels vuur ontstak bij de tabernakel, bij de tempel van Salomo, en op de Karmel bij Elia.

Het OT getuigd zo van veelal natuurlijke en beeldende voorbeelden, met een doorkijk naar een geestelijk NT. Ter illustratie hiervan gebeurde dit dan ook bij Jezus (na de doop van johannes), bij de discipelen op Pinksteren, als bij de hoofdman Cornelius. God laat zijn Geest (vuur) op je neerdalen en je hart wordt ontstoken met als doel om met Hem in verbinding te staan en om geleid te worden door de H.Geest. Paulus laat zien dat deze vervulling ook tot stand kan komen door handoplegging, zoals hij deed bij de discipelen van Johannes (hand 19). Hij is vervuld met de H.Geest en geeft het vuur van deze vervulling door.

Persoonlijk mag ik getuigen dat God Zelf, in mijn leven, Zijn vuur (Geest) in mijn hart heeft uitgestort, op dezelfde manier als bij de hoofdman Cornelius.
Ik had altijd de gedachte dat als ik het mocht spreken, ik een mooie taal mocht krijgen.
Tot het moment dat we er specifiek voor gingen bidden, ervoer ik een enorme strijd in mijn denken, waarbij ik uiteindelijk en expliciet tot God zei: “doe dan maar een simpele taal, vergeef me alle hoogmoedige verlangens maar laat Uw Wil geschiede”.
Ook wilde ik pertinent geen handoplegging, omdat ik ook bang was voor vreemd vuur…Heere laat U Wil maar geschieden, dat is waar ik mijn hart voor open(de)

Op het vervolgmoment dat ik mijn hart opende om er specifiek voor te bidden en te ontvangen viel de H.Geest met kracht, als een deken op mij, waardoor ik in taal ging spreken van heb ik jou daar! Precies zoals geschreven staat bij de hoofdman Cornelius en zijn gezin. Totaal geen brbrbr brabra, maar ik heb altijd hele verhalen.

Ik getuig dit om jou en anderen te vertellen dat de glorie van God ook vandaag gewoon aanwezig is, als jij er ook gewoon voor openstaat. Zolang je alles maar eerlijk tegen God zegt, je hart voor hem opent en Hem ook de ruimte geeft om het te kunnen uitwerken.
God is vandaag dezelfde als uit het verleden, als in de toekomst en Zijn Wil en Hartverlangen maakt Hij niet tot raadsels. Als jezelf bedenkingen hebt, zoek dan eerst eens bij jezelf naar de reden waarom je twijfelt. Temeer als je altijd denkt dat tongentaal alleen maar te kwalificeren is als een occulte macht…Dit zegt meer iets over je eigen Godsbeeld

Persoonlijk geloof ik dat als je van Jezus houdt, een verlangen hebt om Hem te dienen en met Hem te wandelen maar geen tongentaal of andere gaven van de Geest wilt hebben, dat genade alleen, absoluut ook genoeg is.Want als je iets niet wil, zal God je nooit dwingen

Veel zegen en zoals Paulus schrijft:
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie.
haximo360
@adriano, hele verhalen, gewoon in het Nederlands?

Allereerst wil ik niets afdoen van je getuigenis, wie ben ik... Ik ga die ook zeker niet beoordelen. Maar ik vind wel dat je aan de hand van een getuigenis niet jouw tekstinterpretatie moet gaan rechtvaardigen omdat dat gevaarlijk is. Stel je nu voor dat ik mij wil laten overdopen (we gaan er nu even vanuit dat overdopen onbijbels is los van de discussie). En de Bijbel is er op tegen maar ik claim dat de Heilige Geest het mij heeft verteld en het op mijn hart heeft gelegd. Dan vraag ik mij wel altijd af: was het wel de Heilige Geest? Ten tweede: Hoe kan de Heilige Geest ons iets gebieden wat tegen de Heilige Schrift ingaat?

De Geest geeft zijn gaven aan wie Hij wilt en wanneer Hij wilt. Ik denk niet dat wij daar veel over te zeggen hebben.

Maar goed, laten we verder gaan op het forum. Ik wacht op een post.
1a2b3c
@plderoos,

Voor het forum moet je je eerst registreren, gewoon de aanwijzingen volgen.
Voor de eerste vijf blokken (Algemeen, Bijbel, Dogmatiek/Kerkleer .... enz.) moet je na het registreren nog toestemming vragen om daar te posten. Die toestemming kun je krijgen doordat je een aantal regels onderschrijft zoals: respect voor de 3 formulieren, instemmen met de geloofsbelijdenis ....

Als je op Bijbel klikt zie je daar de onderwerpen onder elkaar staan, en deze discussie heet 'tongentaal' met als auteur: Dorah.
plderoos
haha gevonden! ik heb blijkbaar vorig jaar november ook al een poging gedaan want ik besta al XD

Maar dan nog ... ... O! Met dat ik wil vragen of ik mij nu voor elk topic moet aanmelden zie ik de links staan, ff testen :)
1a2b3c
Ah, je bestaat al. Dan kun je gewoon posten vanaf [religie] open forum, en alles wat daaronder staat.
Even naar beneden scrollen dan zie je RefoWeb staan (bij refoweb onderdelen) en als je dat aanklikt zie je weer allemaal onderwerpen onder elkaar staan, waaronder: problemen met refoweb forum.
Dan weer helemaal naar onderen scrollen en op 'nieuw antwoord' klikken.
Dan schrijf je op wat je vragen wilt, en je klikt op 'bevestig' en dan komt je reactie erop te staan.

Suc6 ;)
Gerard
Een redelijk makkelijk te lezen boekje is hier
http://www.oudesporen.nl/Download/HB233.pdf
geschreven door de nu 90-jarige Peter S. Ruckman
Dit verdedigd de cessationistische visie op een beknopte maar heldere manier. Ik denk dat het de moeite waard is te lezen en te toetsen aan de Bijbel.
1a2b3c
@plderoos, uiteraard eerst inloggen op het forum. (dat snap je wel denk ik, maar fff voor de zekerheid)
adriano313
@Gerard, Het boekje wat je aanraad is zoals je zegt is een leer van cessationistisch
(cessationism = de 9 gaven van de Heilige Geest bestaan niet meer en waren alleen maar bedoelt om het fundament van de kerk te leggen door de discipelen. Toen johannes als laatste discipel overleed verdwenen de 9 gaven van de H.Geest en was het fundament gelegd)

De bijbel lijkt zo steeds meer een geschiedenis boek te worden, waarbij we lezen dat de gaven van de Geest historie zijn. Daardoor lopen kerken m.i. ook steeds meer leeg en wordt de argwaan naar "de charismatisie" ook groter. Echter de Bijbel leert dat Jezus het fundament is, onze Rots, en niet zoals sommige zeggen de discipelen en profeten

"Stap eens uit je boot"... hoeft dan schijnbaar ook niet meer (dus als je stapt loop je niet door de gave van de geest=> dat is geschiedenis, maar door een wonder)
of ik moest zo denken aan de tekst uit zach. die in hand.2:17 wordt aangehaald:

"En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen"

Dus door de HEILIGE GEEST die uitgestort wordt (dus niet door mensenhandelen)
- Zullen uw zonen en dochter profeteren (teken v/d nieuwe wijn die is voor het laatst)
- Jongelingen zullen gezichten zien (ook een teken van de nieuwe wijn)
- ouderen zullen dromen dromen (oude wijn die vertrouwd aanvoelt)

Bovenstaande wordt in het boekje door Peter S. Ruckman helaas niet aangehaald omdat de visie van ontkenning zo sterk de overhand heeft en als het over tongentaal gaat weer overduidelijk en nietszeggend stilstaat bij het woord "teken"... (het word ook niet uitgelegd omdat de sprekers bestempeld worden als ongelovige, en schijnbaar zeg dat niets)
Kan ook best te maken hebben met alle pinksterbeweging perikelen van voor 1980 waarin het boekje gemaakt werd, erg gedateerd voor een tijd als deze!

Tot slot, kreeg ik sterk de indruk dat de leek uitleg geeft aan de leek wat er voltrekt (sorry hoor) Maar als vallen in de geest vergeleken wordt met het vallen van het oordeel zoals bij eli de hogeprietser, dan vallen er door heel de wereld toch zoveel doden op een zondagochtend...
en zijn er ontelbare wonderen te melden van alle doden die dan weer opstaan...
Schijnbaar is het dan toch een onverklaarbaar ander iets wat een nadere onderzoek verdient te krijgen. Wie gaat er voor...

Ik ga voor de 9 gaven van de Heilige Geest, bij mij is staat Hij niet op pauze

Wikipedia geeft een genuanceerd beeld over <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Ruckman">Peter S. Ruckman</a> (klik)
Vragensteller, ik zou zeggen beoordeel het gewoon zelf
Gerard
@adriano313
Het boekje leek mij nuttig omdat het compact de visie beschrijft.
Alhoewel ik het zeker niet met alles van Ruckman eens ben (bv zijn visie op de KJ) en hij wat controversioneel is soms, vind ik Wikipedia niet erg genuanceerd. Maar het gaat mij niet om de persoon maar om de dingen die hij zegt, die hij overigens niet zelf heeft bedacht. Ik zie dit boek ook niet als zijn visie, maar hij verwoord de visie redelijk compact en eenvoudig. De boeken die haximo360 noemde gaan dieper maar vereisen ook meer inzet om door te werken.

Cessationisme maakt niet de Bijbel tot iets van het verleden, (alhoewel de Bijbel inderdaad veel geschiedenis bevat, heilsfeiten die de basis zijn voor ons geloof als het goed is) maar argumenteert dat functie van de apostolische gaven een beperkte tijdsduur hadden omdat een vervulling was van een profetie.

Doe met de link en het boekje wat je wilt :-) Ik gaf het door als een aanzet punt om deze benadering nader te bekijken aan de hand van de Bijbel, wat uiteraard de uiteindelijke maatstaf moet zijn.
haximo360
Helaas is het thans 'not done' om streeptheoloog of cessationist te zijn. Streeptheologie wordt ook breedgedragen afgewezen, ook door de toentertijd genoemde Nederlandse Hervormde Kerk. R.B. Gaffin jr. is een bekende cessationist. Hij gelooft in de tegenwoordigheid van de Heilige Geest, wijst de mogelijkheid van wonderen niet af en erkent dat de Geest ook nu nog gaven kan geven.

Cessationistissch denken sluit de soevereiniteit van de Geest niet uit om nu ook nog gaven te geven, maar ontkent dat de Schrift een voortduur van de charismata leert. Om dit te vatten moet je onderscheid tussen heilshistorie en heilsorde vatten, maar dat ga ik hier nu niet meer uitleggen omdat discussies op het forum moeten en Dorah deze niet voor niets begonnen is. Maar ik vind het belangrijk dat het beeld van een cessationist wat genuanceerd wordt, dus bij dezen.

Voor het forum: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=29&t=25831