Aangifte doen van een verkrachting

mr. E. de Vries / 44 reacties

Vraag

Mijn vraag is als je aangifte wilt doen bij de politie maar de dader op het moment dat het speelde nog minderjarig was, heeft het dan zin om aangifte te doen van een verkrachting?

Antwoord

Van een ernstig misdrijf als verkrachting moet je altijd aangifte doen. Ook wanneer de dader op het moment van het misdrijf nog minderjarig was. Waarschijnlijk zal de dader volgens het jeugdstrafrecht worden berecht. De straf zal dan minder zwaar zijn dan bij een volwassene. Wanneer de persoon echter al bijna volwassen was en het een zeer ernstig misdrijf betreft, is de kans aanwezig dat hij gewoon volgens het strafrecht voor volwassenen wordt berecht.

In ieder geval maakt het voor het aangifte doen niet uit of de dader minderjarig of meerderjarig is. Je moet zeker aangifte doen!

Mr. Evelien de Vries

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
44 reacties
vlokje
Lieve Madelene,
Zoals we al eerder concludeerden: ik ga nu niet verder mijn visie uitdiepen, dat is denk ik niet hier de juiste plek. Ook ken ik je nog niet goed genoeg en al je omstandigheden om verantwoord verder hierop in te gaan. Ik heb zelf door veel verschillende levensomstandigheden een andere levenshouding gekregen, maar het is zeker niet aan mij om je dit allemaal voor te zetten.
Doe wat jezelf als dringends nodig voelt: Hulp bij wie of waar dan ook, of een andere vertrouwenspersoon inschakelen. Ik vind het te 'veraf' om hier nu nog meer over te zeggen.
Erg veel wijsheid, en misschien kan je later nog eens laten horen hoe het met je is.
Jo24
Vlokje ik zou graag per mail met jou van gedachten willen wisselen. Ik denk dat jij mij kan helpen. Als je dat wilt en ziet zitten, mag je van mij mijn e-mail adres opvragen...
Jo24
Vlokje ik zou graag per mail van gedachten willen wisselen met jou. Ik denk dat jij mij kan helpen. Als je dat wilt en ziet zitten dan mag je mijn e-mail adres opvragen..
vlokje
Dag J024, of ik je zou kunnen helpen kan ik uiteraard niet inschatten. Ik ben geen deskundige of zo. Je mag je mail adres altijd doorgeven, ik wil zeker een poging doen. Hoe werkt dat, via de webbeheerders ?