Drager van bepaalde ziekten

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Aan dokter Wolswinkel. Hartelijk dank voor de beantwoording van onze vraag over de hielprik. Waarschijnlijk heeft u iets verkeerd begrepen. We zijn zeker overtuigd van het nut van de hielprik, maar we moeten hierbij aangeven of we ook willen weten of ons kindje "drager" is van bepaalde ziekten (dus die ziekten niet zelf heeft). Belast je een kindje daar niet mee om dat te weten? Wat zijn daar uw gedachten over?

Antwoord

Dit is een lastig punt, waar een persoonlijk punt aan zit. Wanneer je weet dat je drager bent, dan kun je er iets mee, bijvoorbeeld er van af zien om kinderen te krijgen, zeker wanneer bijvoorbeeld zou worden vastgesteld dat een partner ook drager is. Of het kan voor sommige mensen een reden te zijn om prenataal onderzoek te laten verrichten.

Wanneer je niet weet dat je drager bent, kan het –in zeldzame gevallen– betekenen dat je een kind kunt krijgen met de betreffende aandoening.

Het is duidelijk dat daar een persoonlijke keus aan zit. Zelf zou ik het willen weten, maar daar mag ieder anders over denken.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

erfelijkhielprikziekte
2 reacties
Catherine
Wij hebben hier ook mee te maken en we hebben aangegeven dit niet te willen weten. Als ons gezond kind wil weten of het drager is van een bepaalde ziekte, moet het dat zelf kunnen beslissen als het volwassen geworden is. In ons geval heeft het alleen consequenties wanneer het kind met een drager van dezelfde ziekte zou trouwen. Altijd alles willen weten is niet nuttig en noodzakelijk.
drj
Graag sluit ik me bij Catherine aan. Het is inderdaad de vraag of je je kind met informatie over dragerschap moet belasten. Ieder mens heeft ook het recht op niet weten.

Het gaat eigenlijk om het dragerschap van 2 ziektes: taaislijmziekte en sikkelcelanemie.
Als je voorouders allemaal uit Nederland kwamen, is de kans dat je drager bent van sikkelcelanemie praktisch nul.
Bij taaislijmziekte geldt dat een op de 30 à 35 mensen drager is. Mogelijk hebben die wat minder kans op diarree - ze hebben dus geen last van dit dragerschap. Pas als twee dragers kinderen krijgen kunnen ze eventueel een kind met die (ernstige) ziekte krijgen.

Je kunt er dus over nadenken, of je dit wilt weten en of het nuttig is. Bovendien worden bij de screening van de hielprik lang niet alle dragers van het gen voor taaislijmziekte gevonden.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/H/Hielprik