Goedaardige zwelling in de borst (2)

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Een vervolgvraag op 'Goedaardige zwelling in de borst'. Ik heb uw advies nog niet opgevolgd, mede omdat de maanden er na de bult kleiner en minder gevoelig werd. Er bleef wel steeds een klein bultje zitten, maar dat was te verdragen. In de maanden december-maart is hij zelfs helemaal weggebleven, ook geen pijn. Vanaf deze maand is hij helaas weer terug, iets lager en ook wat meer aan de onderkant. Het lijken nu twee knobbels te zijn die (onder invloed van mijn cyclus) slinken en weer groter en pijnlijker worden. Soms zelfs zo pijnlijk dat ik niet mijn jongste liggend tegen me aan kan verdragen of mijn man omhelzen kan.

De arts dacht destijds eerst aan een fibroadenoom, later werd de conclusie een lipoom. Alleen kan ik niet vinden of deze hormonaal kunnen zijn, veel pijn kan doen, verdwijnen en groter/in delen terug kan komen. Ik heb nog geen contact weer opgenomen met de huisarts, huiverig dat ik weer weggestuurd word met “iets dat weer verdwijnt opereren we niet”, of dat er toch geen verwijzing komt i.v.m. covid. Ik weet niet goed wat nu verstandig is. Afwachten, laten zitten of toch vragen om een verwijdering? Wat mij betreft liefst het laatste.

Antwoord

Het feit dat de zwelling: (1) Cyclus of terwijl -hormoongevoelig is; (2) dat het pijn doet, zijn symptomen die gunstig zijn. Het zijn geen symptomen die wijzen op een kwaadaardigheid.

Jouw onrust ten aanzien van deze zwelling is echter ook een feit. Dat er borstkanker danwel eierstokkanker in de familie voorkomt is ook een feit.

Een huisarts beschouwt al deze feiten en zoekt met jou naar wat jij nodig hebt om (voorlopig) gerustgesteld te worden. Daarbij is er niet één weg naar Rome. Zo kan deze dokter je bijvoorbeeld regelmatig zien en onderzoeken, soms kan hij/zij overleggen met een specialist -of met je overeenkomen onderzoek te doen-- er zijn meer mogelijkheden. Natuurlijk snijden chirurgen liever niet in ‘gezond’ weefsel – anderzijds worden borsten soms op een jonger leeftijd regelmatig aan röntgenonderzoek onderworpen en soms kiezen vrouwen ervoor hun borsten preventief te laten verwijderen vanwege een erfelijke vorm van borstkanker.

COVID maakt niet uit. Huisartsen verwijzen nog steeds patiënten naar specialisten.

José de Jongh-van Hoof