Te weinig bezig met geestelijke dingen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben te weinig bezig met geestelijke dingen. Het staat helaas vaak zo ver van mij af. Ik word opgeslokt door een drukke baan en ‘s avonds ben ik vaak te moe om stille tijd te houden en om mijn hoofd leeg te maken. Heeft u tips hoe ik dit patroon kan doorbreken?

Antwoord

Er is een bekend spreekwoord dat zegt: Waar een wil is, is een weg. Daniël had een nog veel drukkere baan in een tijd dat een achturige werkdag nog niet bestond. Driemaal per dag hield hij een stille tijd, ongeacht de omstandigheden. Het wonderlijke is dat we wel tijd hebben of nemen voor allerlei vormen van ontspanning, maar dat God er vaak bekaaid af komt als het gaat om onze aandacht. Als we acht uur werken en (gemiddeld) acht uur slapen, dan zou je toch in de andere acht uur tijd vrij moeten kunnen maken voor je Schepper.

Een patroon doorbreek je alleen met je wil. We zijn geen stokken of blokken. Neem daarvoor vaste tijden, ook als je moe bent of je hoofd vol zit, en wijk daar niet vanaf. Je kunt vooraf rust zoeken door eerst wat geestelijke muziek te beluisteren en/of een geestelijk lied (mee) te zingen. Daarna in je Bijbel te lezen en/of een dagboek en vervolgens in gebed te gaan.

Lees verder deze artikelen:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24583/stille-tijd

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17517/zelfdiscipline

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20565/stille-tijd-houden

Nog meer vragen en antwoorden over stille tijd vind je hier.

2 reacties
Let
"Waar een wil is, is een weg." Misschien is het probleem wel dat we het niet echt willen. Laten we aan de Heere vragen of Hij onze verlangens uit ons hart wil halen en Zijn verlangens erin wil leggen. Zie ook het getuigenis op Youtube: Ik wilde ook een brandend hart voor Jezus.
CorsdeKort
Goede vraag en mooi antwoord. Daniel was minister-president van een wereldrijk en nam de tijd voor God. In Mat. 22 staat van de tot DE bruiloft genodigden “maar zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken” (en tjonge, jonge, wat miste ze wel niet….!). Nee, hier gaat het erom je erin binnen te dringen, aan te houden. Wat kan helpen is (bijvoorbeeld onderweg in de auto) de Nederlands ingesproken bijbel te beluisteren via de HOLY BIBLE app, van YouVersion; ook te beluisteren in HerzieneStatenVertaling.