Bedrogen in vriendschap

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden leerde ik (meid) mijn ''beste vriendin'' kennen. Jarenlang waren we beste maatjes. Niets was te gek en we konden beiden bij elkaar onszelf zijn. Zoals een vriendschap hoort te zijn dus. Na het vmbo gingen we allebei naar een andere school, het bleef goed. Maar na een jaar ongeveer werd het contact echt minder van haar kant. Nu zie ik vriendschap niet als verplichting hoor! Ik vroeg haar naar de reden hiervoor. Want als ze er geen zin meer in had, dan hoeft het voor mij niet. Maar er was niets... Uiteindelijk kwam ik er wel achter dat dat leugens waren. Ik werd een beetje aan de kant gezet. Ik dacht, graag of helemaal niet! Het voelde toch wel apart. Echt rustig was ik er niet onder. Een jaar later zocht ze contact, en vroeg of ik met haar over wilde praten. Dat deed ik. Ik wilde wel eens weten waarom het zo was gegaan! Veel gesprekken gehad en die waren ook goed. Het voelde ook weer zoals toen, echt ik heb er veel voor gebeden en het werd verhoord... Na een half jaar ging het weer mis. Weer werd het contact van haar kant verbroken. Ik kan niet vertellen hoeveel pijn het me doet. Want als ze  geen behoefte heeft aan onze vriendschap, waarom zocht ze dan contact? Ik heb verschillende pogingen gedaan om contact met haar te krijgen, maar geen gehoor. Ik ben dus bedrogen uitgekomen. Ik vind het moeilijk om dit hele verhaal los te laten, het achtervolgt me de hele dag. En wat vooral zo is: ik vertrouw bijna niemand meer. Bang om steeds meer bedrogen te worden. Dit gaat niet goed. Want er zijn mensen die wel het vertrouwen waard zijn. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Triest, zoals de vriendschap vanuit je jeugd uiteindelijk is gestrand. Daar mag je best verdrietig om zijn. Maar om nu meteen te denken dat bijna niemand meer is te vertrouwen... denk je dat echt?

Natuurlijk ben je wat voorzichtiger geworden in het sluiten van nieuwe vriendschappen: de ervaring die je hebt opgedaan mag je betitelen als levenservaring. Negatief, dat wel. En juist dat is verdrietig, maar het leven is helaas nu eenmaal niet alleen maar positief. Ieder mens heeft verwachtingen die jammer genoeg niet uitkomen en daardoor ontstaan teleurstelling en verdriet. Vanuit die opgedane levenservaring ga je verder. Gelukkig schrijf je ook dat er mensen zijn die wel het vertrouwen waard zijn. Richt je dus op díé mensen. Dat is wat je moet doen! En dan zul je (na verloop van tijd) ook ontdekken dat daar waar de ene deur dichtgaat (einde van de vriendschap) zich andere openen.

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

liegenvertrouwenvriendschap
2 reacties
vlokje
Mogelijk dat er aan de kant van je "ooit beste vriendin" dingen zijn die ze erg moeilijk vindt om naar jou toe te zeggen, of verwoorden. Het kan soms te pijnlijk zijn om de ander te laten merken of voelen dat je zelf minder contact wilt, of wat de echte reden daarvoor is. Dit kan héél gevoelig liggen. Op deze manier lijkt zij voor jou misschien onbetrouwbaar, maar in werkelijkheid kan achter haar schijnbare "leugen" een waarheid zitten die alleen maar bang is voor jouw reactie. Vanuit jouw positie lijkt het alsof ze je heeft bedrogen, vanuit haar positie is het misschien een niet te durven uitspreken gevoel. Jij kunt dit je leven lang mee blijven dragen, en je verongelijkt voelen, maar je kunt ook volwassen reageren en realiseren dat we de ander nooit 100% kunnen begrijpen, en daarom simpel vergeven. Er is volgens mij alleen maar sprake van een blokkade bij haar, die zij niet durft of misschien zelf niet weet hoe die aan te geven naar jou toe. En zoals mevrouw Rots ook zegt: Je leven is niet van 1 mens afhankelijk, kom nou!
Roozemond
Vraagstelster, dapper dat je dit open durft te maken. Het is heel pijnlijk, en juist daar moet en mag oog/aandacht voor zijn. Tip, lees het boekje over vriendschap in het licht van de bijbel van ds Joppe. Heel makkelijk te lezen en echt verrijkend voor jezelf!
soms raak je mensen kwijt, wat je helemaal niet wilt, maar ik hoop dat je net als mij later kunt terugkijken met zegen omdat de Heere je andere mensen ervoor in de plaats gegeven heeft.

@vlokje, ik vind jouw manier van eindigen in 1 woord: hard! Natuurlijk kan er van de andere kant van alles liggen, maar daar gaat het in deze vraag helemaal niet om.