Anders gaan eten

drs. J. de Jongh-van Hoof / 6 reacties

Vraag

Ik wil in ons gezin anders gaan eten. Wij hebben in ons gezin twee kinderen met adhd. Al onze kinderen hadden bij de geboorte in meer of mindere mate last van koemelkintolerantie. Zelf heb ik al van kinds af aan last van eczeem en huisstofallergie, wat de laatste jaren ook gepaard gaat met schimmels en allergie voor pollen en veel soorten fruit. De laatste tijd heb ik verschillende artikelen gelezen over de invloed van voeding (o.a. onderzoek van Lidy Pessler dieet bij adhd, wat zit er in je eten boekje over E-nummers, ingezonden brief over Genesis dieet.) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat voeding ten grondslag ligt aan vele gezondheidsproblemen. Daarom wil ik anders met voeding omgaan. Hoe pak je dit aan? Op internet ben ik al aan het zoeken geweest naar een natuurvoedingsdeskundige/diëtiste, maar lees dan dat zij werken vanuit een hollistische en antroposofische denkwijze. Eerlijk gezegd ben ik daar dan weer huiverig voor. Zijn er ook christelijke natuurvoedingsdeskundigen of diëtisten?

Antwoord

Zelf ben ik heel bewust vegetariër en gebruik geen alcohol. Dit vanuit bijbels perspectief waarbij de lichaam een tempel is van de Heilige Geest; ik voel me als "rentmeester van mijn lichaam" ook verantwoordelijk voor hetgeen ik in mijn lichaam stop en gebruik daarom geen bedwelmende of schadelijke middelen. Alhoewel een dieet niet genezend werkt, kan het een zeer belangrijke zijn bij het voorkomen van bepaalde ziekten en het behouden van een gezonde lichaam.

Het dieet voor ADHD is zeker in het begin zeer streng… Ik adviseer dat alleen te doen onder begeleiding van een dietiste. Vraag na bij diëtistes of ze ervaring hebben met dit dieet. Vraag anders de psychiater waar ADHD gediagnosticeerd is, wie hij of zij kan adviseren. Een dieet voor ADHD moet niet te licht opgepakt worden: zorg voor deskundige hulp.

Kortom: ik ben een voorstander van een gezonde levensstijl.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medischvoeding
6 reacties
Catherine
Ik begrijp dit antwoord ook niet helemaal. Net alsof een glas wijn meteen "bedwelmend" is, terwijl de Heere Jezus op een bruiloft het water in wijn veranderde !
En vlees is ons ook gegeven. Dus dit advies lijkt mij idd strikt persoonsgebonden en niet zozeer op Bijbelse waarheid geschoeid. Dat voedsel van invloed is op ons welbevinden, behoeft geen betoog.
Maar om nu ADHD te laten "genezen" met een dieet ? Misschien verminderen, dat zou kunnen, maar echt weg gaat volgens mij zoiets nooit.
EVA
Gezond eten is altijd goed, maar zal nooit genezing brengen, we leven nu eenmaal in een gebroken wereld, Jezus is het die ons genezing geeft.
AHHK76
Natuurlijk bestaan er christelijke dietistes! Een ervan kun je vinden op de website www.jdieet.nl Er staat niet op haar site dat ze christelijk is, maar dat is ze echt wel. Mogelijk woont zij niet bij jou in de buurt, maar kan ze je helpen om iemand te vinden, die wel bij jou in de buurt woont. Er bestaat zeker een verband tussen voeding en gezondheidsklachten en/of gedrag! Het is zeker het proberen waard om zo natuurlijk mogelijk te eten en te kijken of er dan sprake is van vermindering van klachten of allergie. De stichting voedselallergie houdt zich hier ook mee bezig. Kijk maar eens op www.voedselallergie.nl daar staat ook het een en ander over de relatie voeding en gedrag.
Cloudsadmirer
'Een dieet werkt niet genezend.'

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Van ADHD heb ik te weinig verstand maar van andere aandoeningen weet ik dat een dieet wel degelijk genezend kan werken!
tiswat
Voedsel is wel degelijk een bron van allerlei kwalen en ziekten.
Let eens op als je eten koopt wat voor e nummers er in je voedsel zitten.
E621, een smaakversterker, en wat denk je van aspartaam.
In veel light producten zitten kunstmatige suikers.
We vergiftigen ons elke dag met veel voedsel.
Eet u ook wel eens zoutzuur, chloor of aluminium?
Ik denk het wel

Een eye opener is een boekje wat je kan gebruiken is:
Wat zit er in uw eten, ISBN: 9789077788288

Ben Hobrink heeft een boek geschreven, en ook het Genesis dieet is bekend.
Zo ga je begrijpen wat er gebeurt.

En bepalen wijzelf wat we eten, of doet de Wereldvoedselorganisatie dit voor ons.
Wat is er al uit ons graan gehaald en voegen de meelfabrieken toe.

Als je je er in gaat verdiepen worden je ogen geopend.

Doordat ik levensmiddelen technologie heb gestudeerd weet ik hier iets meer van.

Succes.
toetje
kijk eens op de volgende blog en site, wrsch. vind je hier wel antwoord op je vragen:
gezondmetvoeding.web-log.nl en www. adhdenvoeding.nl