Pauze in verkeringstijd

Alie Hoek - van kooten / 1 reactie

Vraag

Aan mevrouw Alie Hoek-van Kooten. Afgelopen jaar is mijn verkering uit gegaan. We hadden een paar jaar, dus dit was een heel moeilijke beslissing die we samen genomen hebben. Ik vond het lastig dat mijn vriend (20 jaar) en ik (19 jaar) niet een passie voor God konden delen en dat was uiteindelijk waarom ik dacht dat onze relatie niet tot eer van Hem was, terwijl ons leven dat wel zou moeten zijn.

Een paar weken nadat het uitging heeft hij uit radeloosheid met een ander meisje geslapen. Toen hij dat mij vertelde, realiseerde ik me dat ik nooit heb gedacht aan een definitieve breuk, maar altijd heb gedacht dat we een pauze hadden ingelast. Ik heb God dus misschien ook nooit de ruimte gegeven om een andere kant met mij op te gaan. Nu is het lastige dat hij enorm veel spijt heeft. Daarnaast hou ik nog steeds van hem en ben ik er van overtuigd dat hij mij gelukkig maakt.

We hebben sinds het uit is nog steeds veel contact en dat is nadat het is gebeurd toegenomen. Hij heeft mij enorm veel pijn gedaan, maar toch wil ik graag bij hem zijn. Nu is mijn vraag, wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat jammer dat het zo gegaan is. Aan de andere kant merk je soms pas als de verkering uit is hoezeer je om elkaar geeft. Dus wat dat betreft kan het uit zijn van een verkering ook laten zien wat die verkering eigenlijk wel niet voor je betekent.

Wat bedoel je precies met “niet een passie voor God konden delen?” Wil dat zeggen dat hij niet gelovig was, of zelfs een afkeer van het geloof heeft of nog niet zo gegroeid is in het geloof als jij? Dat maakt nogal verschil. Ik ga maar uit van het laatste dat hij nog niet zo in het geloof is gegroeid als jij. Maar meisjes zijn daar vaak verder in dan jongens. Als hij wel gelovig is en daar ook serieus mee omgaat, dan kan het ook zo zijn dat diegene die verder staat in het geloof de ander daarin moet helpen en bemoedigen. Niet iedereen kan altijd even diep in het geloof staan. Dat kan in de loop van het leven ook wel eens wisselen, dat jij de ene tijd dieper in het geloof staat en misschien een tijdje later de ander. Zo kun je elkaar ook daarin tot steun zijn. En wie zal trouwens het volmaakte geloof hier op aarde beoefenen?

Je schrijft ook dat hij met een ander meisje heeft geslapen. Bedoel je dat hij daar mee naar bed is geweest? Ik vind dat wel heel wat dat als het een paar weken uit is hij al met een ander meisje naar bed gaat? Je schrijft dat hij er enorm veel spijt van heeft. Oké dat mag dan ook wel.

Jullie hebben nog geen verkering maar wel veel contact. Je vindt het fijn om bij hem te zijn. Zou je het dan toch niet al een verkering kunnen noemen waarin je veel met elkaar praat en zo kijkt of je er toch niet samen uitkomt? Dat kan best even zijn tijd nodig hebben. Veel mensen denken dat als ze samen verkering krijgen ze er helemaal uit moeten zijn. Maar je hebt juist verkering om te zien of je zo meer en meer naar elkaar toe kunt groeien en je op één lijn komt te staan zodat je dan op een gegeven  moment zover bent dat je dan ook met elkaar kunt gaan trouwen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
Lekkerbek
Helemaal eens met het antwoord!
Maar misschien bedoel je het toch wel iets anders als je schrijft dat jullie de passie voor God niet delen?
Ik ken een stel wat na 25 jaar huwelijk uit elkaar is gegaan. Hij heeft heel zijn huwelijk geprobeerd om haar van God af te houden. Uiteraard voor het huwelijk gezegd mee te blijven gaan naar de kerk, maar in het huwelijk ging hij meer niet dan wel. Bijbellezen verwaarloosde hij, hij ging de kinderen voor in alles wat tegen Gods geboden inging. Uiteindelijk is hij verschillende keren vreemd gegaan en zijn ze gescheiden. Wat ik hiermee wil zeggen is dat als je voelt dat je bij de Heere vandaan wordt getrokken dit niet de weg van de Heere kan zijn. Maar als jij verder bent in je geloofsbeleving dan is het een heel ander verhaal zoals mooi verwoord in het antwoord!