Zonde bij het kruis brengen

Ds. A. Simons / 1 reactie

01-05-2012, 13:32

Vraag

Geachte dominee Simons. In een antwoord op een vraag van 30-4-2011 gaf u onder andere het antwoord: "Wanneer de zonde de oogpoort binnenkomt, breng de zonde direct bij het kruis." Wat betekent dit concreet? M.a.w., hoe doe je dit?


Antwoord

Ik moet hierbij denken aan de woorden van Jakobus: "Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt. Daarna, de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde." Jakobus zegt dat wij verleid worden en daarna worden wij meegesleurd met de zonde. Zo werkt het vaak. Kijk maar naar Eva (Genesis 3:6): "En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust  was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te  maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met  haar, en hij at." Eva zag en het wekte in haar hart de begeerte op om het op te eten. En zij nam en at... Zo komen de zonde de oogpoort binnen.

Het tweede is dat we de zonde ontvangen in ons hart en koesteren. De begeerte wordt opgewekt. Het derde is dat we de zonde willen gaan doen (en ze nam). Het vierde is dat we er in vallen. Letterlijk of figuurlijk. Zo werkt het in het rijk van de duisternis.

Hoe dan verder? Vriend, als de zonde binnenkomt, breng die direct bij de Heere Jezus. Belijdt de zwakheid en de verderfelijkheid van deze zonde aan de voet van het kruis roepende: "Heere, ik wil niet zondigen, hou me vast." Zie op Hem die de gevolgen van de zonde heeft gedragen, opdat de lust tot zondigen in je stokt! Wendt je oog af van de begeerlijkheid want het werkt de dood. Waar kunnen we beter heen zien dan tot Hem alleen. De wet vervloekt, de wereld lacht, de godsdienst spuwt je uit. Er blijft maar een adres over waar zondaren terecht kunnen: in de spelonk van Adullam (Christus). Daar drupt het bloed dat niet alleen de zonde verzoent, maar ook de kracht van de zonde breekt.

Gods zegen,
je Ds. A. Simons,
Hervormd Vinkeveen

Tags in dit artikel:

kruiszonde
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
    07-05-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
162 artikelen
Ds. A. Simons

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
solide
02-05-2012 / 12:42
zoishet ennietanders.

Terug in de tijd

Gisteren las ik met mijn zevenjarige dochter Handelingen 21. In vers 4 wordt gezegd dat Paulus niet verder mag omdat anderen dat geopenbaard kregen door de Heilige Geest. In vers 5 staat dat ze een ...
Geen reacties
01-05-2023
Beste ds. A. de Lange. Heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn kreten. Ja, ik ben inderdaad depressief en ben daarvoor onder behandeling bij een psychiater; ik slik medicijnen. Maar mijn geloo...
Geen reacties
01-05-2008
1. De leeuw zal weer naast het lam liggen. Kunnen we daar uit opmaken dat voor de zondeval de dieren vermoedelijk herbivoor waren? 2. De hof van Eden was een bijzondere afbakening waar de mens van ...
Geen reacties
01-05-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering