Wel eens twijfels over relatie

Ds. W. Arkeraats / 3 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 28 jaar en heb al zeven jaar een relatie. Drie jaar ervan woon ik samen. Mijn vriend heeft wel eens twijfels. Ook in voorgaande jaren heeft hij weleens twijfels over onze relatie gehad. Ik ben voor hem zijn eerste vriendin en vaak is bij hem dan ook de twijfel: hoe zal het zijn met een ander. Verder hebben we een goede relatie, veel dezelfde interesses en eigenlijk nooit ruzie. Zullen die twijfels ooit weggaan, of zal het toch beter zijn om uit elkaar te gaan? Ik wil namelijk ook niet altijd in onzekerheid blijven leven. Maar we willen ook niet zomaar onze relatie opgeven.

Antwoord

Beste vrienden,

Ik geef mijn antwoord op bovenstaande vraag maar aan jullie beiden, want je bent er samen bij betrokken. Voordat ik bij het punt “twijfelen” kom, eerst wat betreft het samenwonen. Ik stel duidelijk en eerlijk dat ik dit als een on-Bijbelse vorm van samenleven beschouw. God heeft aan de mens het huwelijk gegeven en dat wordt duidelijk in de Bijbel onderbouwd. Ik ben er van overtuigd, dat het ongehuwd samenwonen tegen Zijn gebod is. Dit punt is al dikwijls in de rubrieken van Refoweb aan de orde geweest, de argumenten ga ik natuurlijk niet herhalen. Ik wil jullie dringend aanraden, tot de bijbelse vorm van samenleven: het huwelijk te komen.

Dan die twijfels. Als twee jonge mensen verkering krijgen, zal het moeten blijken of ze dermate bij elkaar passen dat ze tot een vaste verbintenis kunnen komen. Soms is het vanaf het prille begin duidelijk dat ze elkaar niet meer kunnen missen, maar soms zijn er wederzijds twijfels over de goede basis. Dan houdt de relatie geen stand. Op dat moment heel verdrietig, maar toch wel de beste weg.
Als je na verloop van tijd samen de levensweg wilt gaan, ben je er ‘helemaal voor elkaar’. Dat neemt niet weg dat je zult ontdekken dat je geen volmaakte mensen bent, maar wel zondig en onvolmaakt. Het is goed als je elkaar kunt corrigeren. Dat is natuurlijk geen oorzaak van twijfel aan elkaar.

Een liefdevolle relatie is: elkaar dragen, ook in moeilijke omstandigheden. Twijfel hoort daar niet bij. Ik zou het sterker willen zeggen: Ware liefde sluit twijfel uit. Dan nog maar te zwijgen over de vraag: “Hoe zal het bij een ander zijn?” Die vraag is absurd en mag dus al helemaal niet aan de orde zijn. Twijfel kun je ook telkens in je hart toelaten. Die moet je uitbannen, anders blijf je maar op twee wegen wandelen. Wegdoen dus, ook naar elkaar toe, want het blijft onzekerheid opleveren, zoals je schrijft. En terecht. Steeds maar twijfel uitspreken doet de ander tekort.

En blijf je toch maar twijfelen, dan is het inderdaad beter de relatie te beëindigen, hoe pijnlijk ook. En als je je relatie niet wilt opgeven, dan doe je die twijfel weg. Ik schrijft het maar zo op: liefde betekent, zeker zijn van elkaars liefde. In dit verband mogen we echt zeggen: het is alles of niets.

Van harte hoop ik, dat jullie de weg tot God weten door het onderwijs van Zijn Woord. Daarnaar te leven geeft vrede in het hart. Die weg wens ik jullie van harte toe.

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

relatietwijfelssamenwonen
3 reacties
Jedidja1
Ehm... Als ik zo vrij mag zijn: ik ben getrouwd en twijfel ook wel eens aan mijn relatie. Maar ik weet (met mn verstand dus) dat mijn gevoel (wat dan twijfelt) op sommige momenten onbetrouwbaar is en mij ongelukkig maakt. Dus heb ik er voor gekozen (verstandelijk) om op zulke momenten mijn gevoel niet te geloven en alleen mijn verstand. Dan maar even niet 'voelen' dat ik van mijn partner hou. Onze maatschappij is erg gericht op je gevoel. Als dat niet 'goed' zit, dan stop je gewoon met je relatie en zoek je iets wat wel goed voelt. Maar, uiteindelijk werkt dat niet. Dan ga je weer vergelijken en weer twijfelen. Komt dus nooit een einde aan op die manier. Ik denk dat het eerste advies van de dominee goed werkt: trouwen. TROUW beloven (geen gevoel van liefde dus... ook fijn, maar dat beloof je niet). Dat voor elkaar en zichtbaar voor iedereen uitspreken geeft zekerheid. Dan mag en moet je erop vertrouwen dat het nooit meer stopt. Dan heb je een solide basis om je twijfel weg te doen.

PS: wel alleen trouwen als je het, in elk geval met je verstand, en vaak ook in je gevoel wel zeker weet dat je bij elkaar hoort en van elkaar wilt zijn...

Succes ermee
dhoog
Misschien hard, maar ik heb maar 1 advies: STOP ERMEE! Op "geen ruzie hebben en gedeelde interesses hebben" kun je echt geen huwelijk bouwen!!
dhoog
Drukte iets te snel op `verzenden`.

Ik lees in je verhaal niet eens dat je van hem houd en hem de allergeweldigste man vindt, die op aarde rondloopt. En zoals ds Arkeraats ook zegt: "Liefde betekent zeker zijn van elkaars liefde" in alle facetten van het leven. En alleen op zo'n zekere liefde kun je een relatie / huwelijk bouwen. Geloof me....achteraf scheiden wil je echt niet!! Dan kun je beter nu even de narigheid van de relatie beëindigen ondervinden....